مجید سلطانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح  این نکته  که توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشت پائیزه در استان به اتمام رسیده است، افزود: در حال حاضر توزیع کود شیمیایی اوره برای کشت بهاره بین شالیکاران مناطق مرکزی شروع شده است.

وی با اعلام این که کشاورزان نگران تامین و توزیع کودشیمیایی نباشند، گفت: تولید کود اوره صد درصد داخلی است و بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی توزیع این نوع کود برای کشت بهاره تا قبل از پایان سال جاری ادامه می یابد.

این مسئول با اظهار این که قیمت کود شیمیایی اوره ۵۰ کیلو گرمی برای مصرف کننده از دو سال پیش تاکنون ثابت بوده، توضیح داد: در سال زراعی گذشته قیمت کود فسفاته ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان و کود اوره ۵۵ هزار تومان بوده است.

میانگین نیاز هر هکتار به کود های شیمیایی در زمین های کشاورزی مازندران ۲۰۰ کیلو گرم است و نیاز هر هکتار به کود اوره ۱۰۰کیلو و فسفات و پتاس هر یک ۵۰کیلو گرم است.
سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود.

فعالیت بیش از ۵۰۰ کارگزاری 

مدیر شرکت خدمات کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که به طور متوسط در هر شهرستان حدود ۲۵ کارگزاری تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توزیع نهاده های کشاورزی بویژه کودهای شیمیایی را انجام می دهند، تاکید کرد:  همه کارگزاری ها آماده تحویل کود اوره به شالیکاران بویژه در حوزه آبریز دشت هراز هستند.

نیمی از ۲۳۰ هزار هکتاری زمین های شالیکاری مازندران در حوزره آبریز دشت  هراز  واقع  در شهرستان های  آمل ، بابل ، بابلسر ، محمودآباد و فریدونکنار قرار دارد.

سلطانی همچنین از توزیع ۷۰ هزار و ۳۴۴ تن کود شیمیایی در سال جاری خبر داد و گفت که از این میزان ۵۵ هزار و ۱۴۰ تن کود اوره، هفت هزار و ۶۷۱ تن کود فسفاته و هفت هزارو ۵۴۰ تن کود پتاسه بوده است.

وی با بیان این که مقدار کود توزیع شده امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد برابر با ۲ هزار و ۴۹۲ تن بیشتر شد، افزود: اکنون ۷۱۵ تن کود شیمیایی فسفاته در انبار ذخیره شده و یک هزار و ۵۰۰ تن نیز در حال حمل به استان است.

این مسئول گفت که بیش از چهار تن نیز کود پتاسه در انبار استان برای کشت بهاره ذخیره سازی شده وجود دارد که توزیع آن  از اواخر بهمن ماه شروع خواهد شد.

از آن جایی که مهم ترین فعالیت کشاورزی مازندران برنجکاری است ،خرید و تامین کودهای شیمیایی همواره از دغدغه های شالیکاران محسوب می شود.
بر اساس آمارهای رسمی سهمیه سالانه انواع کودهای شیمیایی برای ۷۲ نوع محصول کشاورزی برای ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی استان ۱۷۵هزار تن است.
کودهای پتاس، اوره و فسفات به عنوان کودهای پایه محصولات کشاورزی محسوب می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.