دکتر سید حسین رضوانی عصر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آنفلوانزا مرغی در صورت شیوع در استان مازندران می تواند پرندگان مهاجر ساکن در تالاب و آبگیرها، مرغان بومی خانگی و صنعت طیور این استان را درگیر کند که در سال جاری تاکنون هیچ نمونه ای دال بر بروز این بیماری در این سه حوزه گزارش نشده است.
وی اضافه کرد: در بخش پرندگان مهاجر زمستان گذر با همکاری تنگاتنگ بین اداره کل محیط زیست و دامپزشکی ، تالاب ها و آبگیرهای محل تجمع این پرندگان تحت کنترل و پایش قرار می گیرد و هرگونه مشاهده تلفات پرندگان مهاجر در کمترین زمان نمونه گیری انجام و نتایج مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه نمونه مثبت باشد، اقدام بعدی برای کنترل این بیماری صورت می گیرد تا از سرایت آن به مرغان بومی و حتی صنعت طیور استان ( مرغ مادر و جوجه) جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد : دغدغه اصلی ما در بروز شیوع آنفلوانزا در پرندگان مهاجر، ابتلا سریع این بیماری به مرغان بومی و خانگی است که بیشتر از طریق این پرندگان احتمال شیوع بیماری به آنها وجود دارد و در این ارتباط نیز اطلاع رسانی خوبی به مرغداران بومی روستایی صورت گرفته تا در صورت مشاهده تلفات مشکوک با نیروهای دامپزشکی همکاری برای نمونه گیری و پایش لازم را داشته باشند که در این بخش نیز تاکنون گزارشی ارایه نشده است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران بزرگترین دغدغه شیوع آنفلوانزا مرغی در استان را در سنوات گذشته شیوع این بیماری به صنعت طیور این خطه شمال کشور بوده که بیشترین سرمایه گذاری استانی را در خود جای داده که از سال گذشته با ورود واکسن آنفلوانزا و واکسینه شدن مرغ مادر به نوعی مصونیت در جوجه ها نیز ایجاد شد و توانست تا حد زیادی باعث حفظ این صنعت و کاهش دغدغه ابتلا بیماری در این صنعت شد.
دکتر رضوانی اظهارداشت : بررسی ها و کنترل و نظارت و پایش دامپزشکی استان که با همکاری محیطزیست، مردم و صنعت طیور به صورت دایم در حال انجام است، تاکنون نشان داده که هیچ موردی از این بیماری در مازندران مشاهده نشده و   وضعیت تحت کنترل است.
وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی به نظر می رسد بیشترین دغدغه بیماری آنفلوانزا H۱N۱ و شیوع آن در جامعه است که مورد دغدغه هایی را ایجاد کرده که با ورود به موقع دانشگاه علوم پزشکی مازندران دغدغه در این بخش نیز کاهش یافته و در نشست مشترک دامپزشکی با دانشگاه علوم پزشکی استان قطعا پیرامون پایش و کنترل این بیماری گفت و گو و همکاری لازم برای کنترل و نظارت انجام خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان مازندران بیماری نیوکاسل و برونشیت ( تنگی نفس) را از دیگر بیماریهای زمستانی برای پرندگان دانست و اضافه کرد : این بیماری ها در کنار آنفلوانزا به دلیل ضعف ایمنی بدن را درگیر می کنند که در این موارد نیز اطلاع رسانی از سوی دامپزشکی برای کنترل و پایش صورت گرفت و رصدهای ما نشان می دهد که تاکنون نمونه ای از این بیماری نیز در استان مشاهده نشد.
دکتر رضوانی در مورد ممنوعیت شکار پرندگان به دلیل بیماری آنفلوانزا گفت : در شرایط فعلی به دلیل عادی بودن وضعیت از لحاظ عاری از بیماری آنفلوانزا دامپزشکی ممنوعیتی را برای شکار از نگاه بیماری ها ندارد ولو این که محیط زیست  بر ممنوعیت شکار اصرار دارد که این کار نیز از سوی این اداره کل با روند قانونی مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی افزود : تا زمانی که سازمان دامپزشکی کشور ممنوعیتی برای شکار پرندگان زمستان گذران نداشته باشد، از لحاظ ما وضعیت عادی است و چنانچه تصمیم این سازمان بر ممنوعیت باشد، ما نیز اطلاع رسانی لازم را انجام خواهیم داد.
استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور به گوشت سفید ( مرغ) را تامین می کند و یکی از قطب های مهم تولید این مواد پروتئینی در کشور محسوب می شود و هر گونه بروز بیماری آنفلوانزا در استان می تواند این صنعت را تحت الشعاع خود قرار دهد.
علاوه بر آن مهاجرت سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان و وجود چند صد هزار مرغ بومی با رویکرد پرورش خانگی مازندران را به عنوان یکی از کانون های اصلی در معرض خطر بیماری آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشست در فصل سرما قرار داده و این مساله دامپزشکی استان مازندران را بر آن داشته تا روند کنترل، نظارت و پایش بیماری های مرغی را بیشتر از سایر استان های کشور اجرایی کند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.