مهر اصالت بین المللی گواهینامه ای است که شورای جهانی صنایع دستی برای حفظ ، احیا و تداوم مشاغل بومی و سنتی به هنرمندان می دهد و با این مهر آثار آنان قابلیت عرضه به بازارهای ملی و جهانی را پیدا می کند.

هنرمندان استان مازندران تا پیش از این توانستند برای ۴۸ اثر صنایع دستی مهر اصالت و نشان مرغوبیت دریافت کنند.

در تازه ترین رویداد از ٣٧ اثر ارسالی استان مازندران برای دریافت مهر اصالت تاکنون ١٧ اثر موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند. 

این اثار در زیرشاخه رشته های لاک تراشی، خراطی، البسه محلی، حصیربافی، نساجی سنتی، کوب بافی، قواره بری، و سفال قرار دارند.

آثار برگزیده شده برای دریافت مهر اصالت مازندران از هنرمندان شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسر، قائمشهر، ساری، نور، بهشهر، میاندرود، تنکابن و چالوس بودند.

از مجموع این ۱۷ اثر صنایع دستی مازندران ۶ اثر در حوزه لاک‌تراشی ، خراطی ۲ اثر ، نساجی سنتی سه اثر ، ۲ اثر در رشته سفال‌گری، در رشته کوب بافی ، قواره بری ، حصیر بافی و البسه محلی هر کدام یک اثر موفق به دریافت مهر اصالت ملی شدند.

ملاک اعطای مهر اصالت که از سوی کمیته ای در وزارت میراث فرهنگی انجام می شود شامل مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی و عرضه به بازار است.

با توجه به افزوده شدن ۱۷ اثر صنایع دستی دارای مهر اصالت استان مازندران در حال حاضر تعداد ۶۵ اثر صنایع دستی دارای مهر اصالت در کارنامه خود دارد. 

همچنین ۱۲ اثر صنایع دستی مازندران دارای نشان بین المللی(مهر اصالت یونسکو) می باشد.

جالب است بدانید از ابتدای امسال با استقرار نرم افزار هوشمند موبایلی  با نام پوکابیت (pokaBIT)  می توانند از اصالت دست ساخته های هنرمندان صنایع دستی مازندران در هر کجای دنیا مطلع شد.

این نرم افزار در سامانه گوگل پلی و بازار برای گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید قابل بارگزاری و بهره برداری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.