دکتر حامد روحانی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: به دلیل بالا بودن شدت ویروس این بیماری در سال جاری احتمال این که افراد بیشتری درگیر این بیماری شوند نسبت به سنوات گذشته بالاتر است.
وی گفت: احتمال ماندگاری ویروس این بیماری تا اواخر اسفند ماه در سطح کشور و استان مازندران وجود دارد و باید مراقبت های بهداشت فردی برای جلوگیری از شیوع این بیماری بیش از گذشته رعایت شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران افراد در معرض خطر این بیماری را شامل کودکان ۶ ماه تا ۵۹ ماه، نوجوانان تا ۱۸ ساله، کهنسالا بالای ۶۵ سال، مادران باردار، بیماران دیابتی، قلبی عروقی، کلیوی، بیماران سرطانی و در مجموع کسانی دانست که از دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند.

روحانی زاده یکی از راههای کاهش ابتلا به این بیماری را به خصوص برای افراد در معرض خطر تزریق واکسن آنفلوانزا معرفی کرد و خواهان تزریق این واکسن با مشورت پزشکان از سوی این افراد در معرض خطر بیان کرده است.
به گفته وی افراد در معرض خطر تا اواخر بهمن ماه می توانند با مراجعه به پزشکان این واکسن را دریافت و تزریق کنند.

 آنفلوانزای H۱N۱ نوعی عفونت است. این آنفولانزا، مشابه آنفلوآنزای فصلی نیست. ویروس این آنفلوانزای نوع A است که اولین بار در سال ۱۹۱۸ میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی سال ۲۰۰۹  بار دیگر  به نام آنفلوانزای خوکی (Swine flu) با شکل، قدرت و توانایی بیماریزایی متفاوت از گذشته ابتدا در ایالت کالیفرنیای جنوبی کشور آمریکا و سپس در سراسر جهان شیوع یافت. علت نامگذاری این بیماری به آنفلوانزای خوکی آن بود که در آزمایش‌های انجام شده از این ویروس، مشخص شده که تعدادی از ژن‌های آن شبیه به آنفلوانزای ویروسی است که در خوک‌های شمال آمریکا وجود دارد.
قدرت بیماری‌زایی این ویروس، سه برابر ویروس آنفلوانزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصول سرد سال است. انتقال آن از انسان به انسان است (نه حیوان به انسان) که معمولاً قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌نماید و تنها در ۱ تا ۲ درصد می‌تواند منجر به مرگ شود.

شناسایی ۵۴ بیمار H۱N۱
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که در دو ماهه اخیر حدود ۳۵۰ بیمار مشکوک به بیماری آنفلوانزای به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که با نمونه گیری از ۳۱۸ نفر از این بیماران، نمونه ۵۴ بیمار مبتلا به آنفلوانزا اچ ۱ و ان ۱ مورد تایید قرار گرفته است.
به گفته دکتر روحانی زاده در این مدت ۱۰ نفر به دلیل بیماری مشکوک به بیماری آنفلونزا فوت کردند که مرگ ۶ نفر براثر بیماری انفلوانزا اچ ۱ ان ۱ مورد تایید قرار گرفت.

در سال گذشته ۱۹۰ بیماری مبتلا به آنفلوانزا در مازندران شناسایی شده بود که هیچ مرگی در ارتباط با این بیماری گزارش نشده بود.
شناسایی بیماری و راههای درمان 
رئیس مرکز بهداشت مازندران رعایت بهداشت فردی به خصوص شتشو منظم دست با مواد ضد عفونی، عدم روبوسی،پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و عدم حضور در محل کار تا زمان پشت سر گذاشتن زمان حاد بیماری را از راهکارها برای پیشگیری از این بیماری دانست.
وی علایم این بیماری را تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد، سرفه، گلودرد، سردرد، تنگی نفس، آبریزش بینی، درد عضلانی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ و اسهال معرفی کرد.

دکتر روحانی زاده به بیماران توصیه کرد در صورت ابتلا به این بیماری در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه و از هر گونه فرایند خوددرمانی خوداری کنند.

وی یکی از علت های بالا بودن مرگ ناشی از این بیماری را به خصوص در افراد در معرض خطر ناشی از خوددرمانی دانست و گفت: تاخیر در مراجعه سبب افزایش ریسک بستری و بالا رفتن عوارض بیماری به خصوص مرگ ناشی از این بیماری می شود.
تامین دارو مورد نیاز 
رئیس مرکز بهداشت مازندران گفت : دارو و واکسن مورد نیاز بیماری آنفلوانزا در سطح استان مازندران و داروخانه ها و حتی مراکز درمانی تامین شده و مشکلی از لحاظ تامین به موقع دارو و تجهیزات در مراکز درمانی و داروخانه ها وجود ندارد.
دکتر روحانی زاده افزود : در مراکز بیمارستانی و درمانی در استان مازندران نیز امکانات برای بستری بیماران مورد نیاز نیز تامین شده است.
به گفته وی تمام واکسن های مورد نیاز در داروخانه ها و مراکز درمانی به تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته و هر گونه شایعات مبنی بر غیر استاندارد بودن این واکسن و داروهای مشابه را در مراکز درمانی دارای مجوز قانونی رد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.