عبدالرضا سنگاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر کاهش ۹۰ درصدی فرسایش خاک در سیلاب ها و حفظ منابع طبیعی ، از وارد شدن آسیب های چند میلیارد تومانی به مردم منطقه در بحران ها نیز جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ۳۴ رودخانه وحشی در غرب مازندران برای کنترل و  مدیریت مناسب آنها نیازمند اعتبارات ویژه ای برای ایجاد سدهای سرشاخه گیر در مسیر این رودخانه ها هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر خاطر نشان کرد: امسال ۲۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری، حفاظتی و کاداستر منطقه غرب مازندران اختصاص یافت ولی با توجه به گستردگی منطقه و رودخانه ها جوابگو آبخیزداری منطقه نیست.

وی ادامه داد: در این راستا ۱۲ طرح و پروژه آبخیزداری همچون ساخت ۲ سد سرشاخه گیر در تنکابن، یک سد در کورکورسر نوشهر و یک سد نیز در رامسر در حال اجرا است که حداقل هزینه ساخت هر سد بیش از ۲ میلیارد تومان است.

سنگاری  هم با اشاره به قدیمی بودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق گفت: امکانات اطفای حریق باید متناسب با گستردگی ۶۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی منطقه به روز باشد ولی هم این مشکل به روز نبودن این امکانات وجود دارد و از طرفی هم به دنبال جذب اعتبارات و تجهیزات جدید هستیم. 

وی با اشاره به اهمیت اقدام زود هنگام در اطفای حریق اظهار داشت: برای شناسایی و مقابله به موقع با اطفای حریق در منطقه یک پهباد به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خریداری شده است و همچنین در حال پیگیری برای خرید پهبادهای مدرن تر برای حفظ و حراست از منابع طبیعی منطقه در برابر حوادث و بحران ها هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به عدم جذب نیروی جدید و بازنشستگی و کمبودی که از سال های گذشته با آن مواجه هستیم از نیروهای حفاظتی در قالب طرح های تنفس استفاده می شود و تا امروز مدیریت خوبی در اطفای حریق داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر در خصوص آخرین وضعیت بیماری درختان شمشاد منطقه اظهار داشت: برای مقابله با آفت شب پره شمشاد یک اکیپ ویژه  در این اداره کل تشکیل و پیگیر این موضوع است و  برای احیای مناطق آسیب دیده درختان شمشاد، نهالستان خزانه ای خاص با عنوان بانکی برای حفظ و احیای شمشادهای منطقه در نوشهر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پس از بررسی کارشناسی انجام شده قرار است نهال های این نهالستان در قطعات کوچکی از جنگل های شمشاد منطقه که علاوه بر قابل دسترس بودن آفات هم نداشته باشند با نظارت دقیق انتقال یابند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد عرصه ها شمشاد به صورت طبیعی احیا شده است که با محلول پاشی ۷۰ هکتار در 5 مرتبه در این مناطق این وضعیت تثبیت شده است که در صورت داشتن زمستان سرد شاهد کنترل بیشتر این آفات در منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.