این کتاب به عنوان " درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی رفتار رای دهی " به تازگی توسط انتشارات نگاه معاصر و در ۴۴۴ صفحه چاپ و منتشر شده است . 

جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی در بین اشکال گوناگون مشارکت سیاسی مانند فعالیت در احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، جنبش های اجتماعی و سیاست اعتراض، مشارکت انتخاباتی و رفتار رای دهی یکی از پربسامدترین کنش سیاسی در دموکراسی های نهادینه است که از دهه های آغازین قرن بیستم میلادی، به ویژه نیمه دوم آن، موضوع مطالعه و توجه سیاست شناسان، انتخابات پژوهان و سیاست ورزان و کنش گران سیاسی واقع شده است. 

نویسندگان کتاب درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه مازندران دکتر علی کریمی مله و وحید ذوالفقاری هستند.

این کتاب برخلاف کتب تاریخی و تمثیلی کاملا ریشه آموزشی و نظری دارد و به گفته نگارنده چند سالی است که مباحث آن حتی برای برای دانشجویان دکتری و ارشد تدریس می شود.

جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی سراسر به دنبال این دغدغه است تا به مخاطب بگوید  که متغیرهای عمده اجتماعی و روانشناختی در حوزه رای دهی چه چیزی است و چه ویژگیهای دارد. 

کتاب علاوه بر صف‌بندی های سنتی و تاثیر آن بر انتخابات و رفتار رای دهی، سعی کرده صف‌بندی‌های نوین که بیشتر مبتنی بر فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی است را مورد بررسی قرار دهد.

این کتاب تقریبا طیف وسیعی از عوامل اجتماعی از مسائل قومیتی و دینی تا اثرات اقتصادی و شخصیتی را بررسی کرده و به خواننده می گوید صورت بندی آرایش نیروهای سیاسی واجتماعی تغییر کرده و صورت بندی جدیدی در حال شکل گیری است که می طلبد رای دهندگان نسبت به ان آگاه و آشنا باشند. 

دکتر کریمی در مورد این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: مطالعات بسیاری پیرامون این کتاب انجام شد و به این نتیجه رسیدیم اساسا که در حال حاضر در مقوله رفتار رای دهی ادبیات و متن مستقلی بویژه از بعد جامعه شناسی سیاسی  در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حوزه منابع در حوزه مشارکت سیاسی در کشور به شکل مقاله و پایان نامه گسترده است، افزود: اما در مورد رفتار رای دهی ما دچار فقر ادبیات هستیم که لزوم تدوین و نوشتار کتاب مذکور را بیشتر کرد.  

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یافته های نظری این کتاب در انتخابات سال ۹۶ مورد محک آزمون نیز قرار گرفت، گفت: حدود ۶ سال برای نوشتن این کتاب تجربه مطالعاتی صرف شد.

کریمی ادامه داد: در واقع کتاب درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی صرفا ناظر به مباحث رفتار رای دهی ایرانیان و یا جامعه ایران نیست .

به گفته این استاد داشنگاه مباحث کتاب عمومی و نظری بوده و البته اشاراتی نیز به رای گیری و رفتار رای دهی ایران نیز در این کتاب تجربه می شود.

وی افزود: از واقعیتهای رای‌دهی جوامع مختلف در این کتاب آمده است که بیشتر آن از جوامع اروپایی بوده زیرا جوامع اروپایی زادگاه دموکراسی‌های نهادینه است که از دل آن رای دهی و رای گیری بیرون می آید.

او همچنین گفت: اگر قرار است جلد دیگری از این کتاب داشته باشیم که بخواهیم این یافته های نظری را بر رفتار رای دهی ایرانیان چه در سطح ملی و محلی تطبیق دهیم، جای خالی آن وجود دارد که امکان پذیر و ضروری نیز است ولی این کتاب صرفا به مباحث نظری و تولید دانش اولیه و ادبیات اکتشافی حرکت می کند.

کریمی یکی از اهداف کتاب رفتار رای دهی را پر کردن خلا و فقر ادبیات رای دهی در کشور دانست و افزود: بالاخره باید بپذیریم که مقوله رفتار رای دهی نیازمند بنیادهای تئوریک و نظری است .

وی توضیح داد : ما نیازمند این هستیم که افراد برای رای گیری از چه سازوکارهای روانشناختی ، جامعه شناختی ، اقتصادی و اقتصاد سیاسی عبور می کنند و چه متغیرهایی تصمیم آنها را تغییر می دهد که ادبیات رای دهی می تواند آن را توضیح دهد. 

این استاد دانشگاه افزود: ابتدا باید مکاتب ، نظریه‌ها، رهیافت ها، رویکرد و روشها و و نظریات پیرامون جامعه شناسی سیاسی رفتار رای گیری به صورت یک ادبیات و متن واحد تولید شود تا امکان به کارگیری و تطبیق این نظریات بر رفتار رای دهی ایرانیان داشته باشیم .

کریمی گفت: با توجه به اینکه نمی شود تمام متغیرهای رای‌دهی را در یک کتاب گردآوری کرد ، اما سعی شد به مهم ترین و آشکار ترین و موثر ترین آنها اشاره شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.