مدرسه امامیه ساری که در همسایگی مسجد جامع ساری قرار دارد و پیشینه ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، آخرین بار در دوره پهلوی بازسازی شده بود. 
این بنا طی چند دهه محلی برای کسب دانش و علوم فقهی بود که همراه با مسجد جامع ساری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود. 
معاون میراث فرهنگی مازندران در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که تخریب این مدرسه قدیمی با توجه به قوانین موجود جرم محسوب می‌شود، گفت : متاسفانه از روز چهارشنبه تخریب این مدرسه بدون هرگونه اطلاع و هماهنگی یا استعلام از میراث فرهنگی مازندران آغاز شد و با یک دستگاه لودر تا صبح امروز حدود ۸۰ درصد از این بنا تخریب شد. 
مهدی ایزدی افزود : امروز صبح بلافاصله پس از اطلاع یافتن از این تخریب، نیروهای حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی را به محل اعزام کردیم تا جلوی تخریب بقیه بنا گرفته شود. اما متاسفانه بخش زیادی از بنا تخریب شد. 
وی با بیان این که پیش از این نیز نمونه‌هایی از تخریب بناهای تاریخی و ثبتی در استان وجود داشت ، گفت  از طریق مراجع قضایی پیگیر برخورد با این تخلف خواهیم شد.

بر اساس قانون تخریب بناهای میراثی جرم است و متخلف یا متخلفان مجرم محسوب می‌شوند که دستگاه قضا پس از بررسی‌های لازم نسبت به صدور حکم اقدام خواهد کرد. 
ایزدی گفت : مدرسه امامیه ساری مالکیتی جداگانه از مسجد جامع دارد ، اما همراه با مسجد جامع در یک پلاک ثبتی به ثبت ملی رسیده و در فهرست آثار ملی بخشی از مسجد جامع به شمار می‌آید. 
معاون میراث فرهنگی مازندران افزود: در مورد حکم و مجازات فرد یا افراد متخلف دستگاه قضا باید نظر دهد. 
ایزدی با تاکید بر این که مالکیت بناهای ثبت شده مجاز به ساخت بنای جدید در محل بنا نیست و میراث فرهنگی می‌تواند جلوی ساخت را بگیرد، گفت: نقشه‌ها و اطلاعات کامل از جزییات این بنا در میراث فرهنگی وجود دارد و در صورت صدور حکم بازسازی می‌توان زیر نظر میراث فرهنگی طبق همان نقشه بنا را اجرا کرد. 
وی ضمن ابراز تاسف از تکرار این اقدام در استان ، تاکید کرد : باید اقدامی انجام شود که شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم. ما متولی حفظ و نظارت هستیم و دستگاه قضایی باید برای پیشگیری از تکرار این اتفاقات با جدیت برخورد  کند.  
ایزدی درباره سرنوشت پرونده‌های مشابه استان اظهار داشت : در مورد خانه خلیلیان و مدرسه چارسوق بابل که به همین شکل تخریب شده بودند، شکایت انجام شد و دستگاه قضا نیز حکم به بازسازی بناها داد ، اما متاسفانه این احکام اجرا نشد و به نتیجه نرسید که امیدواریم برای اجرای حکم نیز جدیت به خرج داده شود. 
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد اگر چه کار تخریب مدرسه امامیه متوقف شد، اما لودر همچنان در محل مستقر است. 
پیش از این در بابل تخریب بدون هماهنگی آثار ثبت شده رخ داده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.