روستای ییلاقی شیخ موسی در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر گلوگاه مرکز بخش بندپی شرقی واقع شده و از مناطق گردشگری شهرستان بابل محسوب می شود.

حجت اسلام ابراهیم حیدری نگرانی خود در باره تصرف این زمین ها را در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا ابراز کرد.

خبرنگار ما در باره آخرین وضعیت اراضی اوقافی واقع در حوزه منابع طبیعی پرسش کرد که حیدری با اشاره به امضای تفاهم نامه میان منابع طبیعی و اوقاف در این باره گفت : شش دانگ زمین ۲۲۳ هکتاری منطقه شیخ موسی وقف است و اوقاف سند دارد ، ولی شاهد تصرف و تجاوز شبانه این زمین ها از سوی زمین خواران هستیم.

وی افزود : اوقاف با پیگیرهای همه جانبه و همکاری منابع طبیعی و نیروی انتظامی موفق شده از دادگاه برای این زمین ها که حقوق تصرفی دارد، حکم اجرایی آزاد سازی بگیرد.

حیدری گفت: اوقاف مازندران برای صیانت از زمین های اوقافی این منطقه که مورد تعرض قرار گرفته نیاز به حمایت و همکاری بیشتر مردمی دارد. 

وی تفاهم نامه امضا شده میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را در راستای بررسی موارد اختلافی بین دو سازمان و احیای حق و حقوق موقوفات دانست و از احیاء و تثبیت مالکیت ۱۴ میلیون و ۶۱۰ متر مربع اراضی موقوفه اختلافی با منابع طبیعی مازندران خبر داد.

مدیرکل اوقاف مازندران گفت: سابقه وقف بودن زمین های مرتعی و جنگلی  وجود دارد و این عرصه ها که دارای سند مالکیت هستند و حکم دادگاه و تایید دیوان را دارند ضمن این که حد و حدود موقوفه هم مشخص شده است. 

حیدری به نمونه به زمین وقفی در اختیار منابع طبیعی در شهرستان نور اشاره کرد و توضیح داد : این زمین که سند شش دانگ وقفی داشت پس از بررسی هر یک از وضعیت مالکیت زمین ، سابقه  وقفی و  رابطه استیجاری با اسناد و مدارک منجر به مالکیت وقفی شده است.

وی افزود : اداره ثبت به راحتی سند نمی دهد مگر با ارائه اسناد قوی و استدلال لازم  و اگر سند صادر شد با ارائه مدراک بوده است پس در وضعیت  رابطه استیجاری ، پلاک وقفی ، شیار محلی ، اجرای نیات هر یک رابطه ثبتی دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت با اظهار این که برخی افراد به راحتی در مقابل مالکیت اوقاف سنگ اندازی می کنند بدون اینکه به بار حقوقی موقوفات توجه کنند ، گفت : اوقاف حاضر به تجاوز به منافع عمومی نیست و صد البته ذره ای حاضر به از بین رفتن حق و حقوق نیات واقفان هم نخواهد شد و از حریم امامزادگان نیز در عرصه های طبیعی و منابع طبیعی دفاع می کند.

وی به نمونه ای دیگر اشاره کرد و توضیح داد : نمونه دیگر از بی توجهی برخی به حق و حقوق وقف و نیات واقفان ، طرح تعریض جاده در منطقه هولار ساری است. در اینجا برخی سهم وقفی را که از مردم کسر می شود و باید به اوقاف بپردازند بی توجهی می کنند و  وقتی اوقاف  ورود  می کند ،هزاران برچسب می زنند در حالی که درآمد موقوفات تبدل به احسن می شود  وبه هیچ عنوان استفاده شخصی نمی شود.

حیدری گفت : در بیشتر مناطق عرصه طبیعی و منابع طبیعی به رغم وجود تفاهم نامه اوقاف و منابع طبیعی ، نیاز به نشست تخصصی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.