احمد حسین زادگان روز چهارشنبه در همایش روز ملی روستا و عشایر در ساری افزود : پس از انقلاب زیرساخت های آب ، برق ، گاز و تلفن در روستاهای مازندران توسعه یافت و روستاییان از خدمات بیشتری برخوردار شدند اما این زیر ساخت ها هم نتوانسته است جمعیت روستایی را در روستاها نگه داشته و از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.

وی توضیح داد : تمرکز صفر و بیش از حد  به یک بُعد از اقتصاد آن هم اقتصاد کشاورزی و محور قرار دادن امنیت غذایی در روستاها باعث شده متاسفانه دیگر ظرفیت های اثرگذار این مناطق مغفول بماند.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با اظهار این که حدود ۸۰ درصد از جمعیت مازندران یا روستایی هستند و یا روستایی زاده ، گفت : ۶۰ درصد اقتصاد این استان برپایه خدمات و گردشگری و ۳۰ درصد اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است و همین موضوع سبب می شود تا مهاجرت از روستا به شهرها در استان ادامه یابد.

وی با استناد به دیدگاه کارشناسان و جامعه شناسان در باره علل مهاجرت روستاییان به شهر در کشور ، تاکید کرد : اگر همه زوایای تجاری روستاهای مازندران دیده می شد بسیاری از مشکلات همچون اشتغال هم برطرف می شد و مهاجرت معکوس شکل می گرفت.

حسین زادگان با تشریح خدمات رسانی به روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف ، گفت : انتظار این بود که این همه خدماتی که به روستاها داده شد، مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شکل بگیرد ولی این انتظار آن گونه که باید محقق نشد و علتش هم به همان نگاه صرف کشاورزی به روستاهای استان بر می گردد.

وی افزود: نگاه تک بُعدی به اقتصاد روستاهای مازندران به رغم ارائه خدمات و ایجاد تحول در روستاها ، سبب شد تا بر پیکر دیگر بخش های اقتصاد این مناطق ضربه عمیق تری وارد شود در حالی که لازم بود از این خدمات برای شکوفایی اقتصاد روستا در بخش های مختلف استفاده شود.

استاندار مازندران گفت :  برای توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت و تامین امنیت شغلی روستائیان نیاز است ظرفیت های مختلف نهفته در روستاها دیده شود و بتوان از ویژگی های مختلف زندگی روستایی مانند صداقت و پاکدستی و دیگر خصلت های روستاییان برای این منظور بهره گرفت و بر این اساس برنامه ریزی کرد.

وی با تاکید بر این که صرف نگاه کشاورزی به روستا نمی تواند اقتصاد این جوامع دارای ظرفیت بی بدیل در مازندران را دچار تحول کند، افزود : حتی بخش  کشاورزی در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی زیانده و میزان برداشت محصول بسیار پایین است و طبیعی است که با این وضع مهاجرت به شهرها متوقف نشده و مهاجرت معکوس شکل نگیرد.

حسین زادگان با تاکید بر این که با ورود مطالعات علمی باید میزان برداشت محصولات در روستاهای مازندران به حد نرمال و استاندارد جهانی برسد، از برنامه ریزی در دوره دولت تدبیر و امید برای این منظور خبر داد و گفت که در استان مازندران این برنامه به صورت جدی از ایجاد تحول در بخش کشاورزی و افزایش بهره وری اراضی در این بخش گرفته تا عرصه باغداری ، دامداری و شیلات در حال اجراست.

بر اساس آمارهای رسمی از جمعیت حدود سه میلیون و ۲۸۰ نفری مازندران حدود ۴۷ درصد یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.

مازندران بیش از سه هزار روستا دارد.

۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.