حبیب الله ساداتی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ضروری است که تمامی زائران اربعین حسینی پیش از ورود به کشور عراق برای جلوگیری از سرایت بیماری های ویروسی احتمالی واکسن مننژیت تزیرق کنند.

وی توضیح داد: با توجه به ورود جمعیت زیادی از اقصی نقاط جهان به عراق در اربعین حسینی و نبود امکانات لازم برای کنترل سلامت این جمعیت ، احتمال ابتلای برخی از آنان به بیماری های ویروسی و سرایت دادن آن به افراد دیگر وجود دارد بویژه این که تراکم جمعیتی هم در اربعین حسینی در کربلای معلا بسیار زیاد است .

تاکید مدبرکل حج و زیارت مازندران برای تزریق واکسن مننژیت در سفر اربعین در حالی است که بر اساس گزارش میدانی این واکسن اصلا در میان مراکز بهداشت یافت نمی شود و اگر هم باشد تعداد محدودی از آنها در بیمارستان‌های تخصصی موجود است.

کسانی که به حج مشرف می‌شوند بیشتر از دیگر افراد جامعه با بیماری مننژیت یا واکسن مننژیت آشنا هستند به این دلیل که در کشور ما استفاده از واکسن این بیماری برای سفرهای زیارتی الزامی است.

مننژیت به سه نوع باکتریایی، ویروسی و قارچی تقسیم می‌شود که نوع باکتریایی آن بسیار خطرناک است و می‌تواند کشنده باشد چرا که وقتی باکتری وارد خون می‌شود، باعث تخریب دیواره عروق خونی شده و موجب خونریزی در پوست و اعضای داخلی می‌شود. این نوع مننژیت، در کمتر از چند ساعت فرد را از پا درمی‌آورد و در موارد غیرکشنده، معلولیت دائمی می‌دهد و شامل قطع عضو یا زخم شدید است.

به طور کلی مننژیت التهاب پرده‌هایی است که مغز و نخاع را می‌پوشاند.این بیماری در همه سنین دیده می‌شود، ولی در سنین زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال شدیدتر بروز می‌کند.

خوشبختانه سال‌ها است به دلیل وجود واکسیناسیون سراسری در کشور هنوز مواردی از این بیماری دیده نشده و یا به حداقل رسیده است بنا بر این بیشترین توصیه استفاده از واکسن مننژیت زمانی است که افراد قرار است در اجتماعات بزرگ حاضر شوند.

بیماری مننژیت دارای علائمی شامل تب ناگهانی و شدید، سردرد، خشک شدن گردن، درد، خستگی، بثورات و لکه‌های ارغوانی‌رنگ روی بازو و پاها و تهوع و تغییر در وضعیت ذهنی است .

ترشحات تنفسی بزاق و گلو اصلی‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال و انتشار بیماری مننژیت است . بر اساس پژوهش های صورت گرفته افراد خانواده و اطرافیان فرد مبتلا به مننژیت ۱۲ برابر خود فرد مبتلا به این بیماری در معرض حامل بودن این ویروس قرار دارند.

 به عنوان مثال پادگان‌های نظامی، خوابگاه‌های دانشجویی و مراسم حج و اربعین از جمله جوامعی هستند که با این ویروس تهدید می‌شوند.

مشخص کردن وضعیت خدمتی هنگام ثبت نام 

ساداتی همچنین از طلاب و دانشجویان خواست تا هنگام  ثبت نام در سامانه سماح وضعیت خود را شرح بدهند تا به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت مانع از ورود آنها به عراق نشوند.

وی گفت: بهتر است زائران اربعین برای حفظ سلامتی خود و ایجاد فرصت برای حضور جمعیت بیشتری در راهپیمایی اربعین ، سفرشان به عراق را کوتاه کنند.

بر اساس آمارهای رسمی با این که هنوز بیش از ۱۰ روز تا زمان پایان ثبت نام سفر به کربلای معلی در اربعین حسینی باقی مانده ، حدود ۹۰ هزار مازندرانی تاکنون در ساماه سماح ثبت نام کرده  و برخی از آنها عازم سفر شدند. 

سال گذشته در مجموع ۵۱ هزار نفر از مازندران در پیاده روی اربعین شرکت کردند.
۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.