قربانعلی خدایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری بین سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶ حدود ۲۰۰ هزار هکتار بوده در حالی که  از  سال ۹۷ تاکنون به همین میزان عملیات آبخیزداری در این منطقه انجام گرفته و چنین تحولی نشان از توجه دولت به اهمیت و مزیت های اجرای این طرح در غرب مازندران دارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی بیش از ۱۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری در شش حوزه مدیریت آبخیز غرب مازندران اختصاص داده شد و در پی آن حجم عملیاتی که انجام گرفت حدود ۶۰ هزار هکتار بوده و امسال نیز حدود ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای توسعه این طرح ها مصوب و اختصاص داده شده و قرار است در ۱۲ حوزه مدیریت آبخیز چنین عملیاتی انجام گیرد.

وی ادامه داد: طبق برنامه باید حدود ۲۵ میلیارد تومان آن صرف انجام عملیات آبخیزداری به وسعت حدود  ۱۵۶ هزار هکتار شود و  هم اکنون  زمینه برای عملیاتی شدن این طرح  از جمله تشریفات مناقصه ای، انتخاب و معرفی پیمانکار شروع شده و بر اساس بررسی های به عمل آمده در برخی از حوزه های آبخیز این طرح حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.  

این مسئول گفت : در حالی که سال های گذشته اعتباری که برای این موضوع مهم آن هم از محل سفرهای شخصیت های کشوری اختصاص داده می شد بسیار اندک و در حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود.

خدایی ، یکی از دغدغه های جدی مسئولان و مردم غرب مازندران  وقوع بلایای طبیعی به ویژه سیل خانمان برانداز در این منطقه دانست و گفت که حدود ۳۴ شاخه رودخانه دائمی با رژیم سیلابی در این منطقه جریان دارد و طبق بررسی ها طی ۲ دهه گذشته تاکنون به طور متوسط هر ۲ سال یکبار غرب مازندران شاهد طغیانی شدن رودخانه ها و در نهایت پیدایش جریان های سیل خانمان برانداز بوده است.

وی افزود : اما با اجرای طرح های آبخیزداری در بسیاری از شهرستان های غرب مازندران از جمله کلاردشت، تنکابن ، عباس آباد و چالوس سیلی که در مهر ماه سال گذشته در این منطقه رخ داد شاهد کمترین خسارت به زیرساخت های شهری ، روستایی و نیز زندگی مردم این منطقه بوده ایم  چرا که طرح های آبخیزداری در پیشگیری و مهار سیل و سیلاب اثربخشی فراوانی دارد.

رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران  - نوشهر  سطح حوزه آبخیز این اداره کل را حدود ۶۴۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت : هرچند از این میزان سطح ، تنها  حدود ۲۰ درصد آن  حجم عملیات آّبخیزداری انجام گرفته است  اما می توان امیدوار بود این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی ادامه دار خواهد بود.

حوزه آبخیز به قسمتی از سرزمین  گفته می شود که با توجه به شیب و  کشش زمین آب حاصل از بارش ها به پائین ترین مکان موجود در آن پهنه جریان پیدا کند.  مدیریت منابع آب وخاک در حوزه آب و خاک کاری که علم آبخیزداری انجام می دهد از شیوه های عملیات آبخیزداری می توان به مواردی چون بیولوژیکی مانند بذرکاری و نهالکاری ، مکانیکی مانند احداث بندهای رسوبگیر گاویانی و سنگین ملاتی، بیو مکانیکی مانند ماکت بندی و تراس بندی ، اقدامات مدیریتی مانند حفاظت و قرق  مدیریت چرا  اشاره کرد که نتایج مثبت چنین اقداماتی هرسال با اجرا و گسترش طرح های عملیات آبخیزداری مشخص خواهد شد.

کارشناسان معتقدند با اجرای طرح های آبخیزداری می توان تغییرات اقلیمی ، کم آبی ، خشکسالی ، تبخیر آب های سطحی ، سیلاب ، از بین رفتن خاک های حاصلخیز ، خسارت های جانی و همه موارد بحرانی را مهار کرد و به آن ها  عواملی مانند اقدامات توسعه ای و عمرانی نامناسب، تغییر کاربری های غیر مجاز و  استفاده غیر اصولی از عرصه ها، تجاوز به حریم رودخانه ها، تراکم زیاد جمعیت و رعایت نشدن طراحی آب شناسی مناسب پل ها، رعایت نشدن آب شناسی شهری را از علت های پیدایش جریان های سیل و سیلاب می دانند.

افزایش نفوذ آب به زمین به میزان حدود ۵۳۰ مترمکعب در هر هکتار در  مناطق کوهستانی و یک هزار متر مکعب در هر هکتار در دشت ها و آبخوان ها ، افزایش تولید علوفه به مقدار ۱۲۰ کیلو گرم در هکتار ، کاهش فرسایش خاک به مقدار ۹ تن در هر هکتار را از دیگر مزیت ها و  عملکرد مثبت و نتایج درخشان طرح های آبخیزداری در کشور است.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۲ هزار هکتار ، معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.

۷۰۷۸ / ۱۶۰۲/۱۸۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.