به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه با پاکسازی این نوستالژی طرح هایی در قالب ساخت موزه جنگ و دفاع مقدس و یا حتی ساخت المان های عملیات های مهم دفاع مقدس مطابق با مشارکت رزمندگان هر استان در این عملیات ها در دستور کار قرار گرفت و برخی آنها از جمله موزه جنگ هنوز نتیجه کامل نرسید و یا نیمه تمام خاتمه یافت و حتی برخی از آنها در مکان های ساخته شد که آن چنان در معرض دید عمومی قرار ندارند و کمتر پا مردم به این مکان ها باز می شود.
این درحالیست که به نظر می رسد نگهداشت این المان ها که شامل پادگان های سپاه پاسداران و پایگاههای بسیج که محل اعزام رزمندگان در شهرها را عهده دار بودند، نمونه نوستالژیک جنگی مردم هر منطقه است که پس از حدود سه دهه از پایان جنگل تحمیلی دستخوش تغییر کاربری شده و به جای نگهداشت این المان ها و خاطره سازی آنها برای مردم به منظور پاسداشت آن دوران پراز غم و شادی، برج های چند طبقه ای و واحدهای تجاری جای آنها را گرفتند.
دلخوری بازماندگان جبهه و جنگ از تغییر کاربری المان های دفاع مقدس 
خلیل زحمتکش یکی از پیشکسوتان جبهه و جنگ تغییر کاربری المان های جبهه و جنگ را به نوعی پاکسازی این خاطرات از حافظه نسل آینده می داند و تصویب طرح ها برای تغییر کاربری را نوعی بدسلیقگی می داند و معتقد است که برخی از این اماکن برای نسل اول و دوم انقلاب و جبهه رفته ها یادآور خاطرات تلخ و شیرین روزهای هشت سال دفاع مقدس است که باید حداقل بخشی از این اماکن بازسازی شود تا این خاطرات از طریق پیشکسوتان جنگ به نسل آینده منتقل شود.
زحمتکش به خبرنگار ایرنا گفت: این در حالیست که در شرایط فعلی در کمتر از سه دهه اکثر این اماکن و المان ها به دلیل برخی نیازهای مالی دستگاهها تغییر کاربری پیدا کرده که هیچ تناسبی با جبهه و جنگ و هشت سال دفاع مقدس ندارد و این به نوعی پاکسازی خاطرات گذشته است و باید این خاطرات را حفظ کرد.
وی افزود : به عنوان مثال در شهر ستان زادگاهم نکاء برخی اماکن شامل فرماندهی وقت بسیج ، مصلی نماز جمعه، مسجد توفیق ( آیت الله کوهستانی) و مسجد جامع مکان های نامنویسی و حتی اعزام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به جبهه بود و برخی از این اماکن تغییر کاربری پیدا کرده و آن خاطرات قبلی برای حتی رزمندگان وجود ندارد.
وی ادامه داد : اگرچه در قالب موزه  جنگ و یا بازسازی برخی عملیات ها در استان ها به نوعی خاطره سازی دفاع مقدس از سوی سپاه پاسداران و بسیج راه اند ازی شد، ولی نقش اماکن محوری در اعزام رزمندگان، جمع آوری کمک های مردمی به جبهه بدون هیچ اعتبار و هزینه ریالی خود خاطره ساز است و حتی بیان کارکردشان به نسل جوان می تواند زحماتی که برای حفظ این مرز و بوم کشیده شد را تداعی کرد.

گله گذاری حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس مازندران از تغییر کاربری 
سرپرست بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس مازندران نیز از تغییر کاربری اماکن نوستالژیک مردمی از جبهه و جنگ و برخی المان های دوران هشت سال دفاع مقدس در سطح استان و حتی کشور نیز ابراز گله مندی می کند و معتقد است که باید حداقل بخشی از این اماکن بازسازی و نوسازی که یادآور خاطرات تلخ و شیرین مردم در هشت سال دفاع مقدس بود، بدون تغییر باقی می ماند.
سردار عبدالله ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایرناگفت:  اداره کل تحت مدیریتش نیز به دنبال حفظ این اماکن خاطره ساز و المان های هشت سال دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان همانند آنچه که در موزه عبرت پایتخت رخ داده است، ولی به دلیل مشکل حقوقی، حقیقی و حتی مالی تا حد زیادی این ها از توان حفظ آثار و استان خارج است.
وی اضافه کرد: برخی از این اماکن به دلایلی از جمله مشکل مالی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و ما نیز توان خرید این اماکن را نداشتیم و خود به خود این ها به بخش خصوصی واگذار شد.
وی نمونه امکان خاطره ساز هشت سال دفاع مقدس را مربوط به ساختمانی در آمل اعلام کرده که امروز به جای موزه عبرت جنگ جنگل آمل ( ۶ بهمن ) امروز هتل در این ساختمان سبز شد و ان خاطرات دیگر وجود ندارد.
سردار ملکی اظهار داشت: این درحالیست که حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس مازندران به دنبال تملک این ساختمان و راه اندازی موزه جنگ جنگل بود، ولی به دلیل نداشتن توان مالی نتوانست این ملک را خریداری کند و به بخش خصوصی برای ساخت هتل واگذار شد.
وی خاطرنشان کرد : چنین امکانی که نوستالژیک برای هشت سال دفاع مقدس باشد، در استان فراوان وجود دارند که محل تجمع ، اعزام، ستاد معراج شهدای هشت سال دفاع مقدس بودند که این روزها تغییر کاربری گرفتند و یا در حال تغییر کاربری است و ما با وجود اعتقاد به در اختیار گرفتن این اماکن، در عمل نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
وی یادآور شد : تغییر کاربری اماکن خاطره ساز هشت سال دفاع مقدس صرفا مربوط به استان مازندران نبوده و این کار حتی در خرمشهر نیز رخ داده و این در حالیست که نیاز بود ، برخی از این المان ها خاطره ساز برای مردم ماندگار می ماند.
سرپرست بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس مازندران افزود : برای حفظ این اماکن خاطره ساز نیاز به عزم ملی و همکاری سایر دستگاهها از جمله شهرداری ها داریم، تا بتوانیم با وجود محدودیت مالی این اماکن را حفظ کنیم و خاطرات تلخ و شیرین مردم در هشت سال دفاع مقدس را زنده نگهداریم.

مازندران در هشت سال دفاع مقدس حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید و افزون بر ۳۲ هزار جانباز تقدیم کرد.
۶۹۸۲/۱۸۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.