به گزارش خبرنگار ایرنا ، شاخص قیمت سهام که هفته قبل کاهش پنج هزار و 764 واحدی داشت، این هفته رشد چشم گیر 20 هزار و 242 واحدی داشت و با توقف در پله 314 هزار و 409 واحدی شوک جدیدی به بازار بوس وارد کرد. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بورس افزایش چشمگیر شاخص قیمت در هفته‌ جاری منجر به نوعی عقب گرد فعالان بازار سرمایه از ریسک بیشتر شد به طوری که این هفته شاهد کاهش 23 درصدی ارزش معامله سهام در بورس منطقه ای منطقه‌مازندران بودیم که به 617 میلیارد و 975 میلیون ریال رسید.

عقب گرد فعالان بازار سرمایه در حالی در مازندران این هفته کلید خورد که 360 میلیارد ریال سهم خریداری و 258 میلیارد سهم نیز در این بازار فروخته شد.  

در بورس منطقه ای مازندران این هفته سهام شرکت‌های سرمایه گذاری دارویی تامین، پتروشیمی جم، پتروشیمی شازند، ایران‌خودرو و بیمه البرز بیشترین ارزش معاملات استان را به خود اختصاص داد.

 افزایش شاخص قیمت در حالی فعالان بازار سرمایه را به عقب نشینی واداشت که به گفته یک  کارشناس بازار سرمایه احتمال ریزش شاخص بورس در بازار بعید به نظر می‌رسد اما اصلاح شاخص بورس بعد از این همه رشد وجود دارد که در این زمینه می‌توان گفت این اصلاح بعد از رشدهای سنگین طبیعی است و باید رخ دهد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه با توجه به روند موجود در معاملات بازار سرمایه در ابتدا باید وضعیت بازارهای موازی با بورس مورد بررسی قرار گیرند.

البته لازم است به این مسئله نیز اشاره کنیم که اگر سهامداران بخواهند به دلیل رشد چشمگیر بازار سرمایه و ترس از ریزش شاخص بورس تصمیم به فروش سهام و خروج از بازار سرمایه بگیرند باید به این نکته توجه کنند که به دنبال سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارهای موازی با بورس هستند.

شاخص های فعلی بورس حباب نیست

کارشناس اقتصادی و فعال بازار بورس در گفت گو با خبرنگار ایرنا به رشد چشمگیر شاخص بورس در ۶ ماهه گذشته اشاره کرد و  اظهار داشت: برخلاف برخی شایعات مبنی بر حبابی بودن شاخص قیمت ها، من معتقد هستم که شرایط بورس کشور کاملا واقعی است.

جعفری با بیان اینکه تازه بورسش جایگاه واقعی خود را بازیافته است ، افزود: تمام سرنخ‌ها و عوامل گویای واقعی بودن شاخص ها و صلابت بازار سرمایه کشور است.

وی گفت: نه تنها میزان استقبال صاحبان سرمایه از بازار بورس گویای واقعی بودن شاخص‌ها است ، بلکه عوامل دیگر همچون افزایش تقاضای شرکت‌های خصوصی برای ورود به بورس، حجم نقدینگی واقعی بازار، تراکنش خرید و فروش سهام و دلمردگی صاحبان سرمایه به بازارهای دیگر نشان دهنده واقعی بودن شرایط بورس کشور و روند روبه رشد آن است.

این کارشناس البته نوسان در شاخص ها را دور از انتظار ندانست و آن را طبیعت هر بازار بورسی عنوان کرد و گفت: اما این نوسانات در بورس کشور سطحی و محدود خواهد بود و شعاع زیادی نخواهد داشت.

7335/1899

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.