به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس این گزارش میزان بارش باران مازندران در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۸۵۴ میلی متر و ۳۳۷ میلی متر بیشتر از سال آبی ۹۶-۹۷ بود.

طبق این آمار از لحاظ حجم بارش ها شهرستان عباس آباد با  ثبت یک هزار و ۶۷۶ میلی متر و افزایش ۹۶ درصدی نسبت سال زراعی ۹۷-۹۶ و ۲۸ درصدی نسبت به دوره آماری رتبه اول را در بین ۲۲ شهرستان مازندران به خود اختصاص داد . حجم بارندگی این شهرستان در سال زراعی ۹۷-۹۶ حدود ۸۵۰ و در دوره آماری یک هزار و ۳۰۸ میلی متر بود.

در همین مدت شهرستان نور با ۶۲۱ میلی متر کمترین حجم بارش ها را در سال زراعی گذشته در بین شهرستان های مازندران داشت.

پاک شدن رد خشکسالی 
رئیس مرکز پدافند غیرعامل اداره کل هواشناسی مازندران در باره تازه ترین آمارهای منتشر شده از میزان بارندگی به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در سال زراعی ۹۸-۹۷ در بررسی پهنه بندی  ۸۵۴ میلی متر باران به ثبت رسید که نسبت به دوره قبل ۶۵ درصد و در مقایسه با دوره آماری  ۳۱ درصد بیشتر شد.
رحیم یوسفی زاده افزود : در این بررسی میانگین بارش باران در سطح کشور ۳۱۸ میلی متر بود که نسبت به دوره قبل ۹۵.۵ درصد  و در مقایسه با دوره آماری نیز حدود ۳۷ درصد رشد داشته است.
کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران گفت: براساس این بررسی در سال زراعی ای که از ۳۱ شهریور ماه پایان یافت، هیچ یک از شهرستان های مازندران شاهد خشکسالی نبودند و پیش بینی ها نشان می دهد که میزان بارش ها در سه ماهه پاییز سال جاری نیز در حد نرمال است.
رامسر رتبه اول افزایش باران 
کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران گفت: در سال زراعی قبل رامسر با ثبت یکهزار و ۵۳۸ میلی متر بارندگی و رشد ۶۹ درصدی نسبت به سال زراعی گذشته رتبه اول را از لحاظ درصد افزایش بارش ها به خود اختصاص داد، در حالی که نوشهر با ثبت ۷۴۲ میلی متر بارندگی ، پایین ترین رشد بارش ها داشت.

یوسفی زاده افزود: شهرستان گلوگاه در شرق مازندران نیز در سال آبی به پایان رسیده ، با رشد ۶۸ درصدی بارش ها و ثبت ۹۳۱ میلی متر بارندگی، رتبه دوم بیشترین رشد بارش ها را به خود اختصاص داده است.

شرق مازندران به طور سنتی از مناطق کم بارش مازندران محسوب می شود ودر سال های اخیر مهم ترین کانون نگرانی برای بروز خشکسالی بود. 

کاهش دو درجه ای هوای تابستان ۹۸ در مازندران 
یوسفی زاده همچنین گفت که در تابستانی که گذشت دمای هوای مازندران نسبت به سال قبل از آن ۱.۶ درجه سانتی گراد و نسبت به دوره آماری دو دهم سانتی گراد خنک تر بود.

وی افزود: در حالی که در تابستان سال جاری میانگین دمای هوا ۲۳.۹ درجه سانتی گراد بالای صفر ثبت شد، مازندرانی ها تابستان پارسال دمای میانگین حدود ۲۵.۵ درجه سانتی گراد را تجربه کرده بودند.

این کارشناس هواشناسی با استناد به نقشه های پیش یابی ، پیش بینی کرد که دمای هوای مازندران در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته یک درجه سانتی گراد گرمتر شود و میزان بارش ها نیز به حد نرمال برسد.

استان مازندران بر اساس خصوصیات دما ، بارش و توپوگرافی دارای دو نوع آب و هوای معتدل خزری و آب و هوای کوهستانی است.

 آب و هوای معتدل خزری جلگه های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه های شمالی البرز را شامل می شود که در آن به دلیل کمی فاصله کوهستان و دریا رطوبت تجمع یافته و به بارش های قابل ملاحظه و دمای معتدل می انجامد. میانگین بارندگی سالیانه در نوار ساحلی مازندران حدود یکهزار میلی متر است که از غرب به شرق کاهش می یابد.

آب و هوای کوهستانی مازندران از دو نوع معتدل در دامنه های البرز تا سرد در قلل و ارتفاعات بالاتر از سه هزار متر متغیر است.کاهش میزان بارندگی سالیانه ، کاهش متوسط درجه حرارت ماهانه ، زمستان های سرد همراه با یخبندان های طولانی و تابستان های کوتاه از ویژگی های مناطق کوهستانی مازندران است.

قرارگیری مازندران در حاشیه دریای خزر سبب شده است تا این استان در طول سال از آب و هوایی همسایگانی چون سرزمین سیبری ، دریای مدیترانه و دریای خزر و فلات مرکزی ایران متاثر شود.

۶۹۸۲/۱۶۵۴
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.