به گزارش خبرنگار ایرنا ، رسم دیرینه و نانوشته مدارس این است که همواره دومین روز مهر به عنوان شروع سال تحصیلی و آغاز درس دانش آموزان شناخته می شود و روز اول هم به عنوان روز نمادین بازگشایی و زنگ اول مهر است.

جالب این است که شهرهای مازندران که در سه ماه تعطیلات تابستانی و پیک گردشگری از ترافیک سنگین در امان بوده ، حالا در دومین روز بازگشایی مدارس با ترافیکی سنگین و کلافه کننده صبحگاهی مواجه شدند، ترافیکی که احتمالا تا ساعاتی دیگر و هنگام تعطیلی مدارس دوباره بازخواهد گشت.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگاران ایرنا، امروز چهار شهر آمل ، بابل ، قائمشهر و ساری در ساعات ابتدایی روز با حجم ترافیکی سنگینی مواجه بودند. گزارش های مردمی از شهرهای دیگر به خصوص شهرهای ساحلی نیز از ترافیک سنگین و نیمه سنگین خودرویی در خیابان های این شهرها حکایت دارد.

فرمانده پلیس راه مازندران صبح سه شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ترافیک در مناطق شهری استان سنگین و نیمه سنگین است و تردد درون شهری به کندی انجام می شود.

سرهنگ علیرضا قدمی افزود: ترافیک در محدوده مدارس و راه‌های اصلی شهری به نسبت دیگر نقاط سنگینتر است، در حالی که در محورهای مواصلاتی استان ترافیک پر حجم و روان گزارش می شود 

فرمانده پلیس راه مازندران علت ترافیک درون شهری را بازگشایی مدارس عنوان کرد و گفت: متاسفانه شاهد حجم عظیمی از خودروهای تک سرنشین و ۲ سرنشین هستیم که در حال جابه جایی دانش آموزان هستند.

سرهنگ قدمی افزود: ترافیک سنگین خودروهای والدین دانش آموزان نه تنها منجر به اختلال در زندگی دیگر شهروندان می شود، بلکه خدمات عمومی شهر را نیز مختل می کند.

وی گفت: همزمانی بازگشایی مدارس با ادارات نیز از دیگر مشکلات ترافیکی ساعات صبحگاهی استان مازندران است و می توان در این زمینه تدابیر خوبی اندیشید که در استان‌های دیگر نیز آزمون شده است.

فرمانده پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه فرهنگ سازی مهم ترین موضوع در این زمینه است ، افزود: باید بپذیریم که ساختار شهری نمی تواند به سرعت تغییر و هر بار ترافیکی را در خود هضم کند، لذا لازم است مسئولان آموزش و پرورش برای آموزش فرهنگ ترافیکی به دانش آموزان و والدین راه حل جدی بیندیشند زیرا بار روانی این ترافیک بر دوش دانش آموزان سنگینی خواهد کرد.

تحمیل ترافیک سنگین دانش آموزی به خیابان ها شهر های مازندران در حالی است که بر اساس آمار کمتر از ۲۰ درصد از دانش آموزان استان از سرویس مدارس استفاده می کنند و باقی با خودرو شخصی جا به جا می شوند .

با توجه به اینکه هنوز ثبت نام سرویس مدارس در مدارس مازندران تمام نشده است و آمار نهایی نیز منتشر نشده ، اما بر اساس آمار سال تحصیلی گذشته تنها ۱۰ درصد از دانش آموزان از سرویس مدارس رسمی مدارس و کمتر از ۸ درصد نیز سرویس‌های غیر رسمی استفاده کردند.

بر اساس آمار مجموع از مجموع ۵۳۰ هزار دانش آموز استان در سال تحصیلی گذشته تنها حدود ۱۰۰ هزار نفر از سرویس استفاده کردند و باقی به صورت شخصی جابه جا شدند.  

شوک ترافیکی مدارس دیگر در حال تبدیل شدن به معضلی دیگر و اضافه شدن به مجموعه مشکلات استان مازندران است، مشکلی که بیش از همه بار روانی و روحی و همچنین آلایندگی آن بر روی دانش آموزان و خانواده ها اثر خواهد گذاشت.

گذشته از ترافیک و ضرورت جلوگیری از آلودگی هوا بویژه در محدوده مدارس، ضرورت استقلال شخصیت و بلوغ فکری کودکان با پیاده روی به مدرسه و همچنین لزوم افزایش تحرک فیزیکی و مقابله با چاقی کودکان و غیره ایجاب می کند تا خانواده ها از هم اکنون در باره شیوه رفتن یا بردن کودکانشان به مدرسه به صورت جدی تجدید نظر کنند.

۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.