به گزارش ایرنا، شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه در مازندران مهیا است و طبق برنامه ستاد کشت پائیزه امسال نیمی از زمین‌های استان زیر کشت این محصولات می‌روند.

بر اساس برنامه سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال ۴۰ هزار هکتار کلزاکاری ،۵۱ هزار هکتار گندم و  حدود ۱۰۰هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو  ، گیاهان علوفه ای ، صیفی و سبزیجات می رود که کودهای شیمیایی و بذر این محصولات تامین و درحال توزیع است.

مسئولان جهاد کشاورزی مازندران اعلام می کنند با توجه به وضعیت تقریبا مناسب منابع آبی امسال به نسبت سال های گذشته ، حمایت از کشت پاییزه به دلیل عدم نیاز به منابع آبی می‌تواند وضعیت تولید را بهبود ببخشد.

اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای برای تهیه نهاده های کشاورزی بویژه بذرو علف کش و همچنین توجه به کشت مکانیزه از جمله بسته های حمایتی دولت تدبیر و امید در پنج سال اخیر سبب شد تا روند کشت پائیزه به ویژه دانه روغنی کلزا رونق قابل توجهی به خود بگیرد.

طبق اعلام مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران میانگین نیاز هر هکتار به کود های شیمیایی در زمین های کشاورزی استان 200 کیلو گرم است.نیاز هر هکتار به کود اوره 100کیلو و فسفات و پتاس هر یک 50کیلو گرم است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با اشاره به این که کودهای شیمیایی اوره  و فسفات به اندازه کافی با قیمت یارانه ای در استان وجود دارد ، گفت: کشاورزان کود اوره 50 کیلو گرمی را نباید بیشتر از 42 هزار تومان از کارگزاری ها بخرند.

عباس پور نصرالله خطاب به کشاورزان مازندران تاکید کرد که به هیچ عنوان کودهای شیمیایی مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه نکنند ، چراکه علاوه بر بالا بودن قیمت با خطر تقلبی بودن کودهای شیمیایی نیز مواجه می شوند.

وی  با اعلام این که 250 کارگزاری تحت نظارت شرکت خدمات کشاورزی استان انواع کودهای شیمیایی را آماده عرضه دارند، گفت: کشاورزان می توانند برای گرفتن کودهای مورد نیاز به این کارگزاری های که دارای مجوز رسمی هستند، مراجعه کنند.

دیروز پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران از کشف 70 تن کود شیمیایی تقلبی و غیر مجاز در ساری خبر داد و اعلام کرد که متقلبان با خرید کودهای شیمیایی به صورت فله ، افزودنی های نامرغوب مخلوط آن کرده و روانه بازار می کردند.

کشت دانه روغنی کلزا محور توسعه کشت پائیزه است

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران  یکی از ماموریت های مهم سازمان در حمایت از کشاورزان و تولید محصولات کشاورزی را تامین بذور اصلاح شده عنوان کرد و گفت امسال  200تن بذر برای کشت 40 هزار هکتار کلزاکاری تامین و در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه کیفیت بذر در کشت محصولات پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان هسته اولیه تولید محسوب می‌شود، گفت: در سال های اخیر سالم سازی بذر و تهیه بذرهای کیفی  برای کشت پائیز مورد توجه  وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

پورنصرالله با تاکید بر این که امسال سطح زیر کشت کلزا نسبت به سال قبل حدود 2برابر می شود، تاکید کرد: به منظور اهمیت تولید و تامین دانه های روغنی در کشور ، دولت تدبیر و امید همچنان بسته های حمایتی خود را در توسعه کشت این محصول استراتژیک دارد.

وی با بیان اینکه دولت به ازای هر کیلوگرم بذر گواهی شده دانه روغنی کلزا تا 8 هزارتومان یارانه پرداخت می کند ،ادامه داد: برای هر هکتار کشت کلزا به حدود هفت کیلوگرم بذر نیاز است.
پور نصرالله پرداخت پنج میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود کم برای هر هکتار را از دیگر حمایت های جهاد کشاورزی به کلزاکاران اعلام کرد و بیان داشت: کشاورزانی که با مراکز خدمات کشاورزی و کارگزاران قرار داد کشت کلزا منعقد کنند، به بانک عامل کشاورزی معرفی می شوند.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران بیمه رایگان برای اراضی کلزا کاری و پرداخت خسارت تا چهار میلیون تومان در هر هکتار  را از دیگر بسته های حمایتی دولت به کلزاکاران عنوان کرد.
عنایتی ادامه داد: کلزا کاران به ازای انعقاد هر هکتار کشت کلزا ، کمک نقدی بلاعوض برای خرید علف کش ها نیز دریافت می کنند.

در چهار سال گذشته با درایت و توجه دولت تدبیر و امید به مقوله بازرگانی محصولات کشاورزی از جمله دانه های روغنی، سطح زیر کشت کلزا در مازندران که به کمتر از چهار هزار هکتار یعنی یک دهم دهه ۷۰ کاهش یافته بود، امسال به حدود ۲۵هزار هکتار رسید.
اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای برای تهیه نهاده های کشاورزی بویژه بذرو علف کش و همچنین توجه به کشت مکانیزه از جمله بسته های حمایتی بوده است که به کلزاکاران ارائه شد.

کشت پائیزه کلزا در زمین های خشکه زاری از اواخر شهریور آغاز می شود و این محصول استراتژیک در زمین های شالیزاری نیز از دهه اول آبان زیر کشت می رود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال ۵۱هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم می رود، ادامه داد: همه شرایط برای کشت گندم که از ۱۵آبان تا ۱۰ آذر انجام می شود، مهیا است.

وی با بیان اینکه کود شیمیایی و بذر این سطح کشت گندم طبق مقررات و برنامه وزارت جهاد کشاورزی تامین شده است، گفت: با توجه به مرغوبیت گندم تولیدی استان مازندران ، دولت به کشت گندم استان توجه خاصی دارد.

پور نصرالله  گفت که امسال توسعه کشت شبدر و جو به عنوان مهمترین کشت پائیزه در تامین علوفه دام استان مازندران نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است و از آنجایی که نیاز علوفه دامی در استان زیاد است ، کشاورزان از فرصت حمایتی این بخش استفاده کنند.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۳۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت جو دانه ای رفته است.

زمان کشت جو در مازندران اواخر مهر و اوایل ماه آبان است و بر اساس آمارهای رسمی ، میانگین تولید جو در کشت دیم در مازندران یک و نیم تن در هر هکتار و در کشت آبی که در مناطق جلگه ای رواج دارد ، حدود سه تن است.
مازندران حدود هشت میلیون واحد دام دارد که علوفه و دیگر نهاده های دامی از نیازهای جدی استان است. 

این مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران کشت پاییزه در محصولات صیفی و سبزیجات استان را شامل سبزی های برگی و ریشه ای ، شلغم ، هویج ، کاهو ، لوبیا سبز ، کدو سبز ، نخود فرنگی ،سیب زمینی و سیر معرفی کرد.

تامین نهاده های کشاورزی با قیمت سال گذشته 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه قیمت کود شیمیایی و بذر بدون افزایش  قیمت و به صورت یارانه ای تامین شده است، گفت: کشاورزان بدون نگرانی و دغدغه بذر و کود مورد نیاز خود را از کارگزاری های مجاز تحت نظارت و پوشش شرکت خدمات کشاورزی دریافت کنند.

مهندس عزیزالله شهیدی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: هر ساله با عملیاتی شدن طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری سطح زیر کشت محصولات پائیزه استان افزایش می یابد.

وی توضیح داد: به دلیل عدم زهکش مناسب در برخی از زمین های شالیزاری قابلیت کشت دوم وجود ندارد که با اجرای عملیات تجهیز، نوسازی و تسطیح زمین هاو احداث زهکش مناسب علاوه بر بهره وری زمین های شالیزاری ، کشت دوم و حتی سوم نیز افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: در برخی از مناطق در سه مرحله زمین های شالیزاری برای تولید استفاده می شوند به طوری که بعد از کشت اول اقدام به پرورش رتون سپس سبزی و صیفی و یا بعد از برداشت برنج در دو مرحله سبزی تولید می شود.

طرح تجهیز و نوسازی شامل تجمیع و یکپارچه سازی اراضی، تسطیح علمی اراضی، احداث کانال ها و زهکشی های سطحی و احداث جاده های بین مزارع و قطعات است.
افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب، افزایش راندمان آبیاری، ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش سختی کار، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی، افزایش بهره وری و امکان یکجا زراعی و کشت یکپارچه از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران تا کنون طرح تسطیح و یکپارچه سازی 60 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان انجام شده است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.
مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد . 

/1899/6990

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.