به گزارش خبرنگار ایرنا، تشکیل منطقه آزاد در ماندران مطالبه دیرینه مردم این استان که با وجود ارائه پیشنهاد و پیگری طی سالهای گذشته به خاطر وجود اختلافات منطقه ای در استان بی نتیجه مانده بود تا این که استاندار بومی مازندران اوایل امسال طرح سه لکه ای برای ایجاد منطقه آزاد را با هدف رفع اختلافات منطقه ای ارائه داد.

آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال گذشته حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

علی اصغر یوسف نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : چنانچه دولت لایحه منطقه آزاد مازندران را تا پایان هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارسال کند، این لایحه به صورت یکپارچه با لایحه هشت منطقه آزاد و ۸۰ مناطق ویژه اقتصادی مصوب مجلس که به دلیل برخی ایرادات از سوی شورای نگهبان به مجلس عودت داده شد، بررسی می شود.
وی بررسی یکپارچه این دو لایحه را تسریع در به سرانجام رسیدنشان در مجلس شورای اسلامی برای سال جاری بیان کرد و گفت: پیش از این انتظار می رفت که دولت این لایحه را که در هیات وزیران نیز مصوب شد، به همراه معرفی وزرای آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری به مجلس بفرستد که این کار انجام نشد.
نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و وعده دولت به نظر می رسد که این لایحه در هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و به محض ارسال، مجلس اعلام وصول می کند تا بتوانیم هر چه سریعتر این لایحه را مصوب کنیم.
یوسف نژاد افزود: شرایط حاکم بر مجلس شورای اسلامی به گونه ای است که مخالفت تاثیرگذاری برای تشکیل منطقه آزاد تجاری در مازندران وجود ندارد و پیش بینی ما این است که لایحه منطقه آزاد این استان با کمترین مخالف مصوب شود.
هیات دولت ۱۱ شهریور ماه امسال تشکیل منطقه آزاد مازندران را با سه لکه در بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر تصویب کرد. این مصوبه باید در قالب لایحه ای به مجلس ارسال و در آنجا هم تصویب شود.

استان هایی که دارای منطقه آزاد هستند از ۲۲ مزیت اقتصادی اختصاصی این مناطق بهره می برند که در سایر مناطق مانند مناطق ویژه اقتصادی وجود ندارد. مهم ترین مزیت های اقتصادی منطقه آزاد نسبت به سایر مناطق از جمله ویژه اقتصادی معافیت های مالیاتی و گاها گمرکی صادراتی و وارداتی، جذب سرمایه گذاری خارجی با مالکیت ۱۰۰درصدی، افزایش درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم) و اشتغال است.
استان مازندران با قرارگیری در منطقه جنوبی دریای خزر و همسایگی پنج کشور حاشیه و با واسطه ارتباط با اروپا از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه و تولید سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی و امکانات زیرساختی بیش از هر استانی دارای شرایط خاص برای برخورداری از مزیت های منطقه آزاد اقتصادی است.

۶۹۸۲/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.