نقی کریمیان  روز یکشنبه همزمان با پایان یافتن طرح سالمسازی دریا در مازندران در گفت و گو با  خبرنگار ایرنا مجموع مرگ ناشی از غرق شدگی در دریای مازندران در مدت چهار ماه اجرای طرح سالمسازی را ۳۱ نفر اعلام کرد.

وی با اعلام این که بیش از نیمی از غرق شدگان از شهروندان استان های مازندران، تهران ( شهر تهران) و البرز ( کرج) بودند، گفت: در مجموع امسال تلفات ناشی از غرق شدگی در دریای مازندران نسبت به سال قبل حدود ۳۵ درصد کاهش داشت.

پارسال در فصل شنا ۴۷ نفر در آب های ساحلی دریای مازندران جان باختند.

کریمیان علت بالا بودن آمار تلفات مازنی ها هنگام شنا در دریا را جدی نگرفتن اهمیت شنای درست در دریا و همسان گرفتن آن با شنا در استخر و آببندان ( آب ثابت) اعلام کرد و توضیح داد: از آنجا که مازندرانی ها در مقایسه با شهروندان سایر نقاط کشور برای شنا در استخر و آببندان و حتی رودخانه ها مهارت بیشتری دارند، به اشتباه با همین سطح مهارت، بدون آگاهی نسبت به وجود امواج شکافنده در دریا نیز شنا می کنند که در برخورد با این امواج کنترل خود را برای شنا از دست می دهند و دچار غرق شدگی می شوند.
وی اضافه کرد : این در حالیست که شناگران در برخورد با امواج شکافنده به جای از دست دادن کنترل باید صبورانه با این امواج همراهی کنند و پس از اندک زمانی این امواج آنها را به آب روان پرت می کند که به راحتی نجات خواهند یافت.
رییس هیات نجات غریق مازندران اظهار داشت: متاسفانه شناگران ما در مواجهه با امواج شکافنده به خصوص در خارج از طرح ها بی صبرانه و با تعجیل به دنبال دست و پا زدن و نجات خودشان هستند که در این حالت آب شور دریا وارد حلق و ریه اشان شده و آنها را خفه می کند.

نجات یک هزار و ۵۵۰ غریق در خزر 
رئیس هیات نجات غریق مازندران همچنین گفت که در سال جاری یک هزار و ۵۵۰ شناگر در سواحل خزر که به دلیل عدم مهارت در آستانه غرق شدگی قرار داشتند  با حضور به موقع نجات غریق از مرگ حتمی نجات یافتند که حدود ۷۰ درصد از نجات یافتگان مرد بودند.

وی افزود: از مجموع این نجات یافتتگان ۷۰ نفر که دچار مشکل تنفسی شده بودند، برای بهبود و ادامه درمان به بیمارستان های شهرهای استان مازندران اعزام شدند.
کریمیان مهمترین مشکل در اجرای طرح نجات غریق در سواحل خزر را برای سال جاری طوفانی بودن حدود نیمی از روزهای فصل شنا بیان کرد و اظهار داشت : در سال جاری از ۱۲۴ روز اجرای طرح سالمسازی دریا در سواحل دریای مازندران حدود ۷۰ روز دریا مواج و طوفانی بود.
وی با اعلام این که هواشناسی همواره چند روز پیش از توفانی شدن دریا نسبت به خطرات شنا در اینگونه مواقع هشدار می داد،اضافه کرد: متاسفانه با این وجود حدود ۷۰ درصد از غرق شدگان دریا در تابستان سال جاری در روزهای توفانی و شنا ممنوع به دلیل عدم رعایت دستور ناجیان جان خود را از دست دادند.

طرح دریا در مازندران در سال جاری از اول خرداد ماه شروع شد و تا پایان روز سی ام شهریور یعنی دیروز ادامه داشت. بارندگی در آخرین روز فصل تابستان سبب شد تا طرح دریا یک روز زودتر از موعد مقرر پایان یابد.

براساس پیش بینی هواشناسی بارندگی این استان که از شب گذشته شروع شد تا اواسط هفته جاری ادامه خواهد داشت.
طرح سالمسازی دریا در مازندران از سال ۹۲ به خاطر افزایش آمار غرق شدگی در طول ۳۳۸ کیلومتر از آب های ساحلی دریای خزر به اجرا گذاشته شد. اجرای این طرح که سیاست گذاری و نظارت آن با استانداری است و دستگاههای مختلف مانند جمعیت هلال احمر، هیات نجات غریق ، نیروی انتظامی ، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری ها و شهرداری های شهرستان های ساحلی در آن مشارکت دارند سبب شد تا آمار مرگ ناشی از غرق شدگی از بیشتر از ۲۵۰ نفر امسال به ۳۱ نفر کاهش یابد.

امسال در طرح سالمسازی دریا در مازندران بیش از یکهزار ناجی با اعتبارات دولتی برای انجام فعالیت نجاتگری در مناطق شناممنوع و حادثه ساز به کار گرفته شدند.حدود ۸۰ درصد از این ناجیان در ۳۷۰ نقاط حادثه خیز مستقر بودند.

علاوه بر این ، ناجیان دیگری هم در طرح های دریا با مدیریت بخش خصوصی فعال بودند.

۶۹۸۲/۱۶۵۴

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.