به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر منصور غلامی روز سه شنبه در جلسه شورای اداری مازندران در ساری افزود: منظور از دانشگاه نسل سوم دانشگاه کارآفرین است، ولی نباید کارآفرینی را با اشتغال‌زایی اشتباه گرفت و شغل ایجاد کردن وظیفه دانشگاه نیست زیرا اصلا ارتباطی با کارویژه دانشگاه ندارد.

کارشناسان آموزش عالی دانشگاه‌ها را بر اساس نقششان در تولید علم و ثروت و پیگیری تبدیل دانش به محصول و کالا به چند نسل تقسیم می کنند. نسل اول به دانشگاههای آموزش محور گفته می شود که فعالیت‌شان در تعلیم خلاصه می شود. دانشگاه‌های نسل دوم که با ظهور تحقیقات پایه شکل گرفتند، پژوهشی محور و مبتنی بر فعالیت‌های تحقیقاتی هستند. 

دانشگاه‌های نسل سوم بر اساس تحقیقات کاربردی و نیاز محور شکل گرفتند و عموما کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند. محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی در دانشگاه نسل سومکارآفرینی است. در چنین دانشگاهی، دانشجویان باید همزمان مجموعه‌ای از دانش، مدیریت دانش و مدیریت کارآفرینی را فراگیرند تا بتوانند در زمینه صنعت شروع به فعالیت کنند.

وزیر علوم که پس از ظهارات تعدادی از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان دستگاههای اجرایی و مدیران چند دانشگاه سخنرانی می کرد، اظهار داشت: نمی توان به راحتی دانشگاه هارا محکوم به بلا استفاده بودن و غیر کاربردی تلقی کرد، زیرا در دوره‌های مختلف دانشگاه‌های کشور لیاقت و حضور خود را ثابت کرده اند و گواه آن هم کسب جایگاه پانزدهمی ایران در عرصه پژوهشی و علمی است. 

وی افزود: اکنون دانشگاه های کشور با وزارت خانه های مختلف قرارداد های بزرگ و کلان تحقیقاتی دارند و بسیاری از این قراردادها برآورد ملی و حتی برای آینده کشور حیاتی هستند.

غلامی توضیح داد: یکی از زمینه های خوب و مثال زدنی همکاری دانشگاه‌های و مراکز علمی کشور با بخش های صنعتی ، دستاورد های بزرگ در صنایع دفاعی است که امروز ایران را در زمره قدرت های بزرگ نظامی قراداده است .

وی با اعلام این که تمامی سفارش هایی که به دانشگاه ها سپرده شده تاکنون به بهترین شکل اجرا شد ، گفت: باید دستگاه های اجریی برای حل مشکلات مدیریتی به سراغ دانشگاه ها بروند تا دانشگاه نیز از نیاز های خارج از خود مطلع شوند و برای حل آن ورود کنند .

وزیر علوم در این نشست از مدیران دستگاههای اجرایی خواست تا به صورت مستقیم نیازهای خود را به دانشگاهها عرضه کنند و از نامه نگاری و ارتباط کتبی خارج شوند. 

وی تاکید کرد: امروز جهان بر مبنای علم و دانش مدیریت می شود و ما نمی توانیم فارغ از دانش روز مدیریت موثر داشته باشیم  و لازم هم نیست مدیران تمام جنبه های کاری خود را مطالعه کنند و مشاوران علمی و مجرب در دانشگاه حاضر با همکاری با دستگاه ها هستند .

استان مازندران با داشتن حدود ۲۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی به همراه حدود ۱۵۰ هزار دانشجو، از قطب های ارائه دهنده آموزش عالی و تکمیلی در کشور است.

بر اساس آمارهای رسمی  در حال حاضر حدود ۲۳ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی، ۱۴ هزار نفر پیام نور، ۴۳ هزار تن آزاد ، ۱۲ هزار نفر علمی کاربردی و ۴۱ هزار نفر هم در دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیرانتقاعی در مازندران تحصیل می کنند.

مازندران همچنین بر اساس این آمار سهم ۶ درصدی را در تولید علم کشور در اختیار دارد. 

۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.