معلم یکی از اصلی ترین مولفه تعلیم و تربیت بشمار می آید و وجود معلم در اول سال تحصیلی همزمان با ورود دانش آموزان به مدارس بر اساس احکام صادره از سوی اموزش و پرورش در مدارس حاضر باشند ولی این مهم در سال تحصیلی پیش رو برای مدیران آموزش و پرورش شهرستان نوشهر که تاکنون تلاش زیادی برای رفع این کمبود انجام داده به دغدغه اصلی تبدیل شده است.

مدیر آموزش و پرورش نوشهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کمبود ۵۴ معلم در شهرستان گفت : با وجود تلاش های صورت گرفته امکان تامین این تعداد معلم برای این شهرستان فراهم نشده است و تعداد ۳۳ کلاس درس از  ۳۴۶ کلاس مقطع ابتدایی در سال تحصیلی جدید بدون معلم است.

صفی الله درویش افزود : در مقطع متوسطه اول هم ۱۵ کلاس درس و در مدارس فنی و حرفه ای هم ۶ کلاس بدون معلم سال تحصیلی را آغاز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کمبود معلم در همه مقاطع بیش از این ها بود ، گفت : براساس برنامه ریزی صورت گرفته برای تامین معلمان از همه ظرفیت نیروهای حق التدریسی، اضافه تدریس کارکنان رسمی و بازنشستگان تامین شده و تازه بخشی از کمبود ها تامین شد ولی با این حال رفع همه این کمبودها برای مدارس شهرستان قابل جبران نبود.

تراکم ۳۷ نفری در مدارس ابتدایی  

مدیر آموزش و پرورش نوشهر همچنین از افزایش تراکم دانش آموزان به ویژه مقطع ابتدایی در حوزه شهری نوشهر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون تراکم دانش آموزان در بیشتر مدارس ابتدایی به بیش از ۳۷ دانش آموز رسیده است.

طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، تراکم جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی در کلاس نباید بالای ۲۶ نفر باشد.

وی بالا بودن شهریه مدارس غیردولتی و عدم توان مالی بسیاری از خانواده در پرداخت آن و  ثبت نام در مدارس دولتی را علت این تراکم بر شمرد و اظهار داشت: برای رسیدن به تراکم مناسب در هر مقطع درسی به ۲ باب مدرسه با مجموع ۱۲ کلاس نیاز است.

این مسئول با اشاره به عوامل موثر یادگیری در دوره ابتدایی، افزود: معلم، کیفیت همسالان در کلاس درس، تراکم جمعیت کلاسی، فضا، امکانات و دسترسی به منابع یادگیری از جمله عوامل درون مدرسه ای می باشند که تعیین کننده کیفیت یادگیری دانش آموزان نقش دارند.

فعالیت ۴ مدرسه دو شیفته 

درویش به فعالیت ۴ مدرسه ۲ شیفته در مقطع ابتدایی در نوشهر اشاره کرد و گفت: با ادامه داشتن روند مراجعه به مدارس دولتی در حوزه شهری ، سال آینده باید تمامی مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهری ۲ شیفته شوند.

مدیر آموزش و پرورش نوشهر همچنین افزود: در حال حاضر از ۶۵ مدرسه در مقطع ابتدایی نوشهر ۳۳ مدرسه به صورت مختلط می باشد که نیازمند تفکیک می باشند.

وی خواستار مساعدت بیشتر خیرین مدرسه ساز در احداث مدارس جدید در نوشهر شد و گفت: در حال حاضر مدرسه ابتدایی روستای کهنه سرا با ۱۲ کلاس، متوسطه دوم فرهنگ با چهار کلاس و همچنین مرکز سنجش اخطالات یادگیری حضرت زینب با کمک خیرین ساخته و برای سال تحصیلی امسال افتتاح می شود. 

درویش اظهار داشت: در سال تحصیلی امسال ۱۹ هزار و ۳۰۵ دانش اموز و نوآموز در ۱۳۹ مدرسه شهرستان مشغول به تحصیل خواهند بود که از این تعداد مدرسه  ۳۹ مدرسه متوسطه اول، ۳۴ مدرسه متوسطه دوم و ۶۶ مدرسه ابتدایی که جمعا ۸۵۱ کلاس درس دارند.

وی افزود: از تعداد ۱۳۹ مدرسه دولتی و خصوصی شهرستان  ۱۰۱ مدرسه دولتی و بقیه خصوصی و غیر انتفاعی است.

۱۲۹۵/ ۱۶۰۲/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.