به گزارش ایرنا،اکبر ولیزاده روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مواد مخدر مازندران افزود:این در حالیست که در سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد مواد مخدر روانگردان در جهان حدود ۱۶۰ نوع بود و در مدت کمتر از دو دهه تنوع مواد مخدر روانگردان پنج برابر بیشتر شد.

وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی بسیاری از شرکت‌ها، مراکز علمی و  شیمیدانان بزرگ جهان در خدمت تولید مواد مخدر صنعتی و رونگردان ها  قرار گرفتند و با تنوع بخشی تولید مواد مخدر صنعتی در سطح جهان،آمار اعتیاد به  مواد مخدر ۳۰ درصد بیشتر شد.
معاون ستاد مبارزه مواد مخدر کشور گفت : در حال حاضر حدود ۲۸۰ میلیون معتاد درجهان وجود دارد که ۱۸۰ میلیون معتاد در حوزه مواد مخدر کانابیس ( طبقه‌ای از مواد اعتیاد آور هستند که از جمله شناخته شده ترین آن‌ها می‌توان به ماریجوانا  و حشیش اشاره کرد. این مواد از گیاه شاهدانه تهیه می‌شوند و به دلیل توهماتی که در افراد ایجاد می‌کنند به عنوان مواد توهم زا نیز شناخته می‌شوند) و حدود ۵۵ میلیون نیز معتادان به مواد مخدر سنتی و مابقی را رونگردان تشکیل می دهند.
مرگ چهار هزار نفر در ایران بر اثر مصرف سوء موادمخدر
ولیزاده  میزان شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در جهان را حدود ۵.۵ درصد اعلام کرد که این آمار در ایران حدود یک دهم درصد کمتر از میانگین جهانی حدود ۵.۴ درصد است.
وی خاطرنشان کرد : سالانه حدود چهار هزار نفر در ایران براثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند که این آمار در آمریکا حدود ۷۰ هزار نفر است و این مسایل نشان می دهد که مواد مخدر یک پدیده جهانی است که تمام کشورها با آن درگیرند.
معاون ستاد مبارزه مواد مخدر کشور نگرانی اصلی برای افزایش تنوع بخشی در تولید مواد مخدر صنعتی را پایلوت قرار گرفتن ایران در  مصرف این نوع مواد بیان کرده است.

ولیزاده این برنامه‌ پایلوت قرار دادن ایران در مصرف مواد مخدر را در راستای تهاجم و تهدید فرهنگی بیان کرد و خواهان شدت بخشیدن به کارهای فرهنگی به خصوص در حوزه پیشگیری دانست.

وی نگرانی دیگر افزایش موادمخدر صنعتی و روانگردان را اعتیاد اتفاقی دانست و افزود : به دلیل نامحسوس بودن این نوع مواد احتمال اعتیاد اتفاقی حتی در قالب مصافحه (دست دادن ) نیز وجود دارد.

معاون اداری و مالی ستاد مبارزه با موادمخدر  راهکار کاهش آلودگی جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان به اعتیاد صنعتی را توجه بیشتر به حوزه پیشگیری دانست.

جمع آوری ۴۲ هزار معتاد متجاهر

ولیزاده اولویت ستاد را در طرح پیشگیری جمع آوری معتادان متجاهر بیان کردو اظهارداشت :  در این ارتباط در دوره مدیریت جدید( از بهمن ماه گذشته ) ستاد با جدی شدن این طرح ۴۲ هزار معتاد متجاهر در سطح کشور جمع آوری شد.

به گفته وی حدود یک سوم متعاد متجاهری که در کشور جمع شدند مربوط به تهران بود.

وی خاطرنشان کرد: در این ارتباط با هماهنگی دستگاه قضایی که به دنبال افزایش  مدت اقامت این افراد در کمپ ها ازسه ماه به حدود یک سال هستیم و تاکنون هفت ماه عملیاتی انجام شد و امیدواریم با نگاه مثبت موجود در دستگاه قضایی طرح اقامت یکساله عملیاتی شود.

به گفته ولیزاده  در این کمپ ها برنامه درمان،سم زدایی،مهارت آموزی و صیانت و اشتغال انجام می شود.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت : با تکمیل این بسته آمار رفت و برگشت معتادان به این کمپ ها کاهش خواهد یافت.
ولیزاده با اشاره به این که تاکنون تمام  تمرکز ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور در حوزه درمانی بود و چندین میلیارد تومان نیز برای درمان معتادان هزینه شده است و از این پس باید ضمن دنبال کردن آن طرح ها، برنامه خود را در حوزه کنترل و پیشگیری متمرکز کنیم.
وی خاطرنشان کرد : اگر طرح های خود را به درستی در حوزه پیشگیری اجرایی نکنیم، احتمال انفجار مصرف مواد مخدر را در سال ۲۰۲۵ خواهیم داشت که تمام سرمایه های انسانی و انرژی ما را در این حوزه می گیرد.
وی اظهارداشت : ما نباید اجازه بدهیم که آلودگی مواد مخدر به ۹۵ درصد جمعیت سالم در کشور سرایت کند و باید هشدارها را جدی بگیریم و برنامه های پیشگیرانه را در تمام حوزه ها با کمک تمام دستگاهها و تشکل های مردم نهاد اجرایی کنیم.
//۱۸۹۹/۶۹۸۲
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.