به گزارش ایرنا عزاداران حسینی امروز دوشنبه در خیابان های شهرها، مساجد و حسینیه ها همنوا با نوحه های حزن انگیز ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به سوگواری مشغول هستند.

خیابان ها نیز میزبان علم هایی مزین به نام مردان کربلا است که پیشاپیش دسته های عزاداری در اهتزاز است. نوحه های مداحان نیز بر محور ذکر مصیبت و بیان رشادت های حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) استوار است.

دسته روی هیات های مذهبی، برگزاری مجالس روضه در خانه ها، مساجد، تکایا و حسینیه ها، توزیع نذری و برپایی ایستگاه های صلواتی، در شهرها و روستاهای استان نیز در حال برگزاری است.

حضور گسترده نوجوانان و جوانان در آیین های ماه محرم جلوه ای خاص از عشق و ارادت را به ساحت مقدس امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت به نمایش گذاشته است.

 در روزهای تاسوعا و عاشورا مراسم خاصی در مازندران برگزار می شود که در برخی از روستاهای مازندران ، اهالی درب منازلشان را بر روی عزاداران حسینی باز می گذارند و پذیرای میهمانانی از اقصی نقاط منطقه اعم از روستاها و شهرهای دیگر و حتی خارج از استان می شوند که به یکی از سنت های برجای مانده از پیشینیان بدل شده است.

 رقابت روستائیان برای پذیرائی از میهمانان و عزاداران بیشتر است و بر این اعتقادند که از این طریق، ثواب بیشتری هم می برند و برای این منظور نیز سفره های تدارک می بینند.برخی از خانوارها در روزهای تاسوعا و عاشورا در منزلشان گاهی برای یکصد میهمان غذا تدارک می بینند.

**جوشی خوانی

جوشی خوانی از جمله آیین های مناطق روستایی است که عمدتا" در روز و شب تاسوعا و عاشورا  برگزار می شود. عزاداران حسینی در این دو روز به صورت حلقه ای گرد هم می آیند و مداحان نیز مرثیه هائی را با لحن تند که به آن "جوشی" می گویند ، می خوانند و بقیه سینه می زنند.

سینه زنی هم در این آئین روش خاصی دارد ، یعنی عزاداران در حالی که به سینه می زنند یک پای خود را جلو و پای دیگر را به عقب می برند و سپس پای راست را بلند کرده و همزمان با سینه زنی آن را بر زمین می زنند.

**نخل کِِشی 

نخل، نوعی تابوت چوبی است که بر بالای آن حالتی قوسی و محراب مانند دارد و با پارچه‌های سبز رنگ، که رنگ نمادین ائمه(ع) است و پارچه‌های سیاه به عنوان نمادی از عزا بر آن می‌پوشانند. آیین نخل‌گردانی روستای نوا در بخش لاریجان شهرستان آمل از آیین‌های کهنی است که هر ساله در ایام ماه محرم در روزهای نهم و دهم صورت می‌گیرد. این نخل که بزرگ‌ترین نخل مازندران است، هر ساله مسافت زیادی را در این روستا به همراه دسته‌های عزادار طی می‌کند.

معروف ترین مراسم نخل کشی در ساری برگزار می شود. نخل چهار پایه چوبی دارد و به ارتفاع یک و نیم متر می رسد که در مسجد روستای تیله بن ساری این نخل وجود دارد. مردم تیله بن همگی از سادات بوده و خود را در عزای جدشان حسین ابن علی(ع) سزواراتر می‌دانند.  نظیر این نوع نخل‌ها و نخل کشی در برخی از روستاهای استان مازندران مانند روستای اورتشت شهرستان محمودآباد و روستای نوا شهرستان آمل نیز و جود دارد.

/۱۸۹۹/۷۳۳۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.