به گزارش ایرنا ، حسین نیازآذری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اقتصاد شهرستان بابل به خاطر همجواری با بندر فریدونکنار می تواند به عنوان پس کرانه و بهره بردار مهم منطقه آزاد فریدونکنار به شکوفایی برسد.

وی مصوبه هیات دولت در تصویب منطقه آزاد سه بندر مازندران را فرصتی برای بین المللی سازی مزیت ها و ظرفیت های اقتصاد مازندان دانست و ابراز امیدواری کرد با سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب زمینه برای سرمایه گذاری در تمامی شهرهای استان فراهم شود.

او با اعلام حمایت از مصوبه هیات دولت، گفت: تجار، بازرگانان، اصناف، شرکت ها و تولید کنندگان شهرستان بابل  آمادگی دارند در فرایند عملیاتی شدن مناطق آزاد مازندران نقش آفرینی و سرمایه گذاری کنند.‌

نیازآذری افزود: با توجه به مزیت ها و توانمندی های مالی ، تجاری، تولیدی و صنعتی،  فنی و خدماتی و ارتباطی و نقش سازنده بنگاه های اقتصادی شهرستان بابل در اقتصاد مازندران و دسترسی نزدیک این شهرستان به راه آهن  و جاده های شریانی کریدور شمال - جنوب ، انتظار داریم منطقه ویژه اقتصادی یا بندر خشک بابل و فرودگاه احمدکلا به عنوان پیشران و پشتیبان اصلی بندر و منطقه آزاد فریدونکنار و متناظر با تحول ساختاری این مناطق در اولویت پیگیری قرار گیرد.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران با هدف کاهش مخالفت های منطقه ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته توسط استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروههای صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد.

این طرح ابتدا به معاون اول رییس جمهوری ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در آنجا که مهم ترین مرحله تخصصی است، تصویب شد.

بر اساس این طرح، برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب استان به صورت همزمان و مکمل هم برای راه اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند. هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.

مازندران با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، بیشترین خط ساحلی ارتباط گیری را با کشورهای حاشیه این دریا از طریق چهار بندر در اختیار دارد و این استان همچنین از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه، امکان ارتباط گیری با اروپا را هم داراست.

تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از هفت میلیون تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دستکم ۱۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که مازندران را به پرظرفیت ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است.

۷۳۴۳/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.