به گزارش ایرنا، حسن خیریانپور  روز دوشنبه در همایش شبکه امن سازمان های کشور ( نورونتا) در بابل افزود: برای تحقق منطقه آزاد در مازندران بیش از ۱۰ سال پیگیری شده است تا این که با تدبیر و بهره گیری از خرد جمعی خوشبختانه هیات دولت شب گذشته منطقه آزاد مازندران را با سه لکه منفصل تصویب کرد که بعد از طی مراحل اداری این مصوبه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

وی گفت: استان مازندران با سه بندر فعال و همچنین با دارا بودن سه فرودگاه فعال قابلیت وجود منطقه آزاد را داشته است. در حوزه زیرساخت ارتباطات در کشور رتبه دوم را دارد و همه ما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. تمامی این قابلیت ها و فناوری ها در استان باید در راستای خدمت رسانی به مردم باشد و این خدمات را باید در تمامی روستاها و دهیاری ها گسترش دهیم.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران با هدف کاهش مخالفت های منطقه ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته توسط استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروههای صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد. این طرح ابتدا به معاون اول رییس جمهوری ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در آنجا که مهم ترین مرحله تخصصی است، تصویب شد.

بر اساس این طرح، برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان و مکمل هم برای راه اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند. هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.

مازندران با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، بیشترین خط ساحلی ارتباط گیری را با کشورهای حاشیه این دریا از طریق چهار بندر در اختیار دارد. این استان همچنین از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه، امکان ارتباط گیری با اروپا را هم داراست.

تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از هفت میلیون تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دستکم ۱۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که مازندران را به پرظرفیت ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است.

معاون استاندار مازندران همچنین با اعلام این که کشور در زمینه امنیت اطلاعاتگام های خوبی را برداشته است، گفت : هوشمند سازی اداری و دولت الکترونیک یکی از برنامه های مهم ابلاغی رییس جمهور به دستگاهای دولتی است که با استفاده از زیرساخت های فناوری در مازندران باید این امر را در استان به خوبی محقق سازیم.

وی افزود: هر چند مازندران رتبه دوم کشور را در حوزه فناوری اطلاعات دارا می باشد اما با توجه به صعب العبور بودن برخی از نقاط استان و حجم گسترده مسافران و جاده های هراز ، کندوان و سوادکوه باید نسبت به پوشش و گسترش فیبر نوری و خدمات مطلوب تر به مسافران حرکت کرده و متوقف نشویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران از تمامی شورای های آموزش و پرورش در شهرها خواست تا مدارس را به سمت هوشمندسازی کامل سوق دهند و از ظرفیت های موجود ارتباطات در مازندران به خوبی بهره گیرند.

همایش یک روزه شبکه امن سازمان های کشور ( نورونتا) در شرکت مخابرات مازندران برگزار شد.

۷۳۴۳/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.