به گزارش ایرنا، خرید لوازم التحریر و وسائل آموزشی نو برای دانش‌آموزان در آستانه سال جدید برای شروعی تازه مطالبه بیشتر دانش‌آموزان از والدین است و تهیه این مایحتاج امروزه در شرایطی که قیمت نوشت‌افزار همچون دیگر اجناس روند صعودی غیرمنتظره گرفته، دغدغه بسیاری از خانواده هاست.

طی سالیان اخیر تشویق برای خرید انواع لوازم التحریر داخلی بسیار رونق گرفته اما امروزه به خاطر افزایش نامتناسب قیمت ها نه خرید وسایل ساخت داخل و نه وارداتی و خارجی برای بسیاری از خانواده ها مقدور نیست.

این روزها با وجود تثبیت نرخ ارز و همچنین کاهش برخی از کالاهای اساسی، گویا همچنان سایه بالا رفتن نرخ ارز خارجی در سال گذشته بر نوشت‌افزارها و لوازم مدرسه سنگینی می‌کند و یک نگاه اجمالی به قیمت برچسب محصولات گواه تفاوت فاحش قیمت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و با توجه به ثبات در بازار ارز شاهد ارامش در اکثر بازارها هستیم، اما بازار نوشت‌افزارها و لوازم مدرسه که در حال طبیعی خود نیز هرساله در آستانه مهر شاهد افزایش قیمت ها هست، امروز وضعیت ناخوشایندتری را پشت سر می‌گذارد.

نوشت‌افزاری که مانند دلار و دیگر ارزها علاوه بر گران بودن و عدم تابعیت از قانون، رنگ و بوی چند ده هزار تومانی و حتی در برخی محصولات چند صد هزارتومانی به خود گرفته تا می رودکه به کالایی لوکس بدل شود.

علاوه بر این گویی در فقدان نظارت قوی بر بازار ، قیمت لوازم التحریر در فروشگاه ها با یک نرخ و در خیابان و توسط دست فروشان با نرخ دیگری به فروش می رسد.

از افزایش چهار تا پنج برابری قیمت دفتر ، مداد ، مداد رنگی و پاک کن تا نرخ نیم میلیون تومانی کیف و کفش مدرسه ، بسیاری از دانش آموزان را در نخستین ایستگاه سال تحصیلی با حسرت روبرو کرد.

به گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از بازار نوشت‌افزار و لوازم مدرسه سه شهر آمل ، بابل و ساری در مازندران ، قیمت یک جفت کفش مدرسه ۲۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان ( از کالای ایرانی تا خارجی)، کیف مدرسه تا ۵۰۰ هزار تومان، یک دفتر ۱۰۰ برگ تا ۳۰ هزار تومان ، مداد و پاک کن مرغوب تا ۲۰ هزار تومان و یک بسته مداد ۲۴رنگی تا۶۰ هزار تومان می رسد.

همچنین نکته قابل توجه دیگر تفاوت در نرخ ها بود، در مغازه های مختلف با توجه به خرید قدیمی و جدید و میان مغازه دار و دست فروش قیمت ها متغیر بود به طوری که به هر نوشت افزار فروشی که مراجعه می کردید، والدین به جای خرید تنها به بحث های سیاسی و اعتراض از گرانی می پرداختند تا توجه به خواست محصلشان و خرید برای آنها.

بازار نوشت افزار و لوازم مدرسه از کیف و کفش تا مداد و پاک کن و بقیه وسایل امروز تنها رهاوردش برای بچه ها حسرت است چون اغلب مردمی که به منظور خرید مایحتاج مدرسه با فرزندانشان وارد بازار می شوند دست خالی و ناامید به خانه برمی گردند.

والدین مستاصل بین خواسته‌های کودکان و نبود قدرت خرید

نرگس عظیمی مادر ۲ دانش آموز ابتدایی و دبیرستانی می گوید: برای چندمین بار جهت خرید لوازم التحریر و مایحتاج فرزندانم به فروشگاه و مغازه های نوشت افزار مراجعه کرده ایم اما قیمت بسیار بالای اجناس باعث شده موفق به خرید نشویم و هر بار نیز با قیمت جدید و بالاتر مواجه شدیم.

وی گفت: دخترم محصل کلاس سوم ابتدایی است و مسلما این رده سنی به اقتضای کودکی نمی توانند درک درستی از شرایط اقتصادی نابسامان خانواده و عدم توان خرید آنها داشته باشند و در این شرایط والدین واقعا درمانده اند.

این مادر ادامه داد: حتی برای خرید از دستفروش ها هم نتوانستیم وسایل آموزشی خاصی بخریم چون قیمت آنها هم برخلاف سالهای گذشته در حد مغازه ها بود، به حدی که تنها برای خرید چند پاک کن و یک دفتر نقاشی ساده ۴۸ هزار تومان هزینه شد.

عظیمی بیان کرد که تا کنون حتی نیمی از احتیاجات دخترم را تهیه نکردیم اما همین میزان هم نیمی از حقوق ماهیانه همسرم را به خود اختصاص داد به همین دلیل باید از دیگر احتیاجات زندگی چشم پوشی کنیم تا این هزینه ها جبران شود.

ورود به بهار تحصیلی بدون اشتیاق

مهسا حیدری محصل دوم دبیرستان ضمن درخواست توجه ویژه مسئولان به وضعیت نابسامان عرضه لوازم مدرسه گفت: قیمت انواع اقلام نوشت افزار در حالی رو به افزایش رفته که هزینه های ثبت نام و تهیه کتاب های آموزشی، خود بار سنگینی بر دوش ما محصلان است.

وی افزود: به رغم گشت و گذارهای مکرر برای پیداکردن لوازم التحریر با قیمتی مناسب و معقول به جز یک جامدادی و خودکار هیچ چیز دیگری نتوانستم بخرم.

این دانش آموز از اینکه باید سال تحصیلی جدید را با وسائل و لوازم قدیمی آغاز کند ابراز افسوس کرد و افزود: مهرماه برای دانش آموزان مثل بهار و آغاز فصلی جدید است اما شرایط اقتصادی خانواده که بچه ها را ناچار به مراعات می کند، هیچ چیز تازه و اشتیاق آوری برای محصلان ندارد.

فروشندگان هم دوبرابر اجناس را تحویل می گیرند

علیرضا مهدوی نیاکی فروشنده نوشت افزار و کتابفروش نیز گفت: همه ساله در آستانه بازگشایی مدارس مغازه را مجهز به انواع و اقسام لوازم التحریر کرده و فروش تقریبا خوب و مناسبی داشتیم.

این مغازه دار با بیان اینکه امسال نه تنها به خاطر قیمت های بالا نتوانستیم محموله های زیادی از وسائل خریداری کنیم، افزود: از طرفی توان خانواده ها نیز کاهش یافته و فروش هم به طرز  قابل توجهی کاهش داشته است. 

وی افزود: بسیاری مردم گمان می کنند فروشندگان وسائل خود را احتکار می کنند تا با کمیاب نشان دادن لوازم تحریر در بازار سوء استفاده کرده و قیمت ها را بالا برده و پول بیشتری به جیب بزنند اما این تفکر برای بیشتر فروشندگان صحت ندارد.

مهدوی گفت: قیمت های بالا به صورت منطقی فروش را کاهش می دهد و هیچ فروشنده ای دوست ندارد اجناسش روی دستش باقی بماند اما وقتی من فروشنده به عنوان مثال یک کوله پشتی را حتی به صورت عمده به دو برابر قیمت همیشگی می خرم و برخی دیگر وسائل تحصیلی را به سه برابر قیمت،نمی توان با ضرر، اجناس را فروخت.

او همچنین با اشاره به اینکه اکثر مشتریان ما روستایی بوده و اکنون نیز پس از فصل برداشت شالیزاری باید به طور طبیعی دست به خرید بزنند ، افزود: اما در واقع می بینیم که روستاییان نیز تمایل به خرید نداشته و ندارند.

در حالی بازار نوشت افزار با نابسامانی دست و پنجه نرم می کند که بر خلاف روال سالهای گذشته به علت قیمت بالای اجناس و به صرفه نبودن برای فروشندگان و به گفته برگزارکنندگان سودآور نبودن، نمایشگاه عرضه لوازم تحصیلی نیز در استان برپا نشد.

نبود نرخ مصوب درد بازار نوشت افزار

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مازندران گفت: متاسفانه مسئله گرانی و نرخ‌های متفاوت در بخش نوشت‌افزار واقعی است و این مسئله بیشترین آسیب را به دانش‌آموزان وارد می‌کند. 

یدالله ملکی نبود قیمت های مصوب را بزرگ ترین مشکل بازار نوشت افزار عنوان کرد و گفت: نبود قیمت های مشخصی، پیگیری تخلفات در قیمت گذاری این بخش را بسیار سخت می کند. 

وی تنوع زیاد اقلام نوشت افزار و همچنین گستردگی در برند های موجود بازار را سد قیمت گزاری مصوب در این بخش عنوان کرد و گفت: البته یان به معنای هرج و مرج در این بازار نیست. 

مدیرکل تعزیرات حکومتی افزود: فروشندگان نوشت افزار در صورت عدم وجود قیمت مصوب باید قیمت های متعارف را رعایت کند و زیرا نباید قیمت ها از عرف بازار بیشتر باشد. 

ملکی همچنین نصب برچسب قیمت بر نوشت افزارها را اجباری دانست و افزود: هرگونه عدم نصب برچسب به معنای گران فروشی بوده و به شدت برخورد می شود. 

وی همچنین به نصب قیمت دستی بر روی کالاهایی که به صورت شرکتی قیمت گذاری شده را تخلف دانست و افزود: قیمت درج شده بر روی کالا با احتساب سود فروشنده بوده و نباید فروشنده قیمت جدید به بهانه خرید جدید یا خرید قدیم نصب کند. 

جرائم بازدارنده نیست

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت ماستان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه جریمه و جزای تخلفات صنفی و گران فروشی اصلا بازدارنده نیست و حتی متخلفین را نگران هم نمی کند. 

حسینعلی قوانلو با اشاره به اینکه به صورت مکرر متخلفین شناسایی و با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی و سپس مراجع قضایی تحویل می شوند، افزود: اما همچنان می بینیم که ضعف در قوانین و عدم همخوانی مجازات با تخلف تمام تلاش ها را برای جلوگیری از گرانفروشی بی اثر می کند. 

وی با بیان اینکه نا همخوانی بین مجازات و تخلف نه تنها در بازار نوشت افزار سایه افکنده است ، افزود: بلکه در باقی بازارها به خصوص نیاز اساسی نیز تاثیر می گذارد و ثبات در بازار که هدف اصلی برخورد قانونی است را حاصل نمی کند. 

مدیرکل صمت مازندران به تفاوت در قیمت نوشت افزار وعدم کاهش قیمت با توجه به ثبات در بازار ارز اشاره کرد و گفت: قیمت نوشت افزار همانند بسیاری از محصولات دیگر تابع عرضه و تقاضا است ، اما با این حال عوامل انسانی این مسئله بیشترین تاثیر را دارد.  

نظارت مستمر بر بازار نوشت افزار به موازات واقعیت افزایش قیمت ها

قوانلو همچنین با بیان اینکه هیچگونه کمبودی در تامین وسائل مدرسه در بازار استان وجود ندارد، افزود: نظارت های دقیق ، مستمر و نامحسوس از بازار نوشت افزار استان انجام می شود، اما واقعیت این است که قیمت اجناس چه بر اثر قیمت ارز و چه به دلیل رشد قیمت جهانی این محصولات افزایش داشت..

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: بهای نوشت افزارها و لوازم مدرسه خارجی علاوه بر افزایش داخلی ، به دلیل افزایش قیمت های جهانی نیز ۲ برابر شده است که از کنترل داخلی خارج است .

وی همچنین گفت: طرح ویژه نظارت بر بازار نوشت افزار از  ۱۰ شهریور آغاز شد و تا ۱۰ مهر ادامه خواهد داشت و در این زمینه نسبت به هر تخلفی برخورد قانونی می شود.

رواج انواع نوشت افزار و تنوع محصولات این حوزه در حالی هر روز بیشتر می شود که قیمت های بالا ساده ترین آنها را برای دانش آموزان دست نیافتنی کرده است.

به گفته مسئولان امر، نظارت بر بازار نوشت افزار وجود دارد ، نظارتی که شاید عدم ثبات قیمت و چند نرخی بودن کمی صحت آن را زیرسئوال می برد، اما آنچه مسلم است کاری فراتر از نظارت بر عرضه لازم است و تدبیر و چاره اندیشی بالاتر و در سطح وسیع تری برای عرضه نوشت افزار به قیمتی در حد وسع مردم لازم است.

/۱۸۹۹/۹۹۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.