به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌محمد شاعری شنبه شب در آیین کلنگ‌زنی دو واحد گازی این نیروگاه در حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی کشور، افزود: اگر چه در سال های اخیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی کاهش چشمگیری داشت، ولی باید همچنان برای به صفر رساندن آن تلاش شود.

وی گفت: انتظار می رود وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی کشور نسبت به گازی شدن تمامی سوخت نیروگاه کمک کنند.

به صفر رساندن مصرف سوخت مازوت و گاز مایع و تامین صددرصدی گاز طبیعی برای نیروگاههای حرارتی از جمله نیروگاه نکاء دستور کار مهم دولت از سال ۹۷ بود ضمن این که پیش از آن هم مسئولان شرکت گاز وعده داده بودند با افتتاح خط انتقال گاز دامغان - کیاسر - ساری این مشکل را حل می کنند. این خط لوله مرداد ماه سال ۹۶ بهره برداری شد ولی مصرف مازوت به عنوان بخشی از سوخت نیروگاه نکاء هنوز به صفر نرسیده است.

در حالی که در سال های ۹۰ تا ۹۲ بیش از ۸۷ درصد سوخت نیروگاه نکاء را مازوت تشکیل می داد، این میزان در سال گذشته به حدود ۱۳ درصد رسید.

محدوده اثرات منفی سوخت مازوت با توجه به ارتفاع زیاد دودکش های نیروگاه شهید سلیمی نکا بر اساس کارشناسی زیست محیطی تا حدود ۱۰۰ کیلومتر متری اطراف آن یعنی از شرق تا بندرترکمن و از غرب تا ساری و حوالی بابلسر است و بیشترین آلودگی را هم در منطقه میانکاله بر جای می گذارد.

بارش باران و شبنم های اسیدی یکی از تبعات استفاده از سوخت مازوت در منطقه است که بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست و کشاورزی بر محصولات باغی و کشاورزی منطقه اثر می گذارد و سبب خالخالی شدن پوست مرکبات و میوه ها می شود.

برخی از کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند مازوتی که در این نیروگاه ها استفاده می شود دارای حدود ۳ تا ۵ درصد ترکیبات گوگردی است و عوارض آن برای کارکنان بسیار خطرناک است ضمن این که گازهایی که از مازوت تولید می شود؛ بر پایه گوگرد، نیتروژن و کربن بوده و علاوه بر تاثیراتش بر محیط زیست و کشاورزی ، بر سلامت افراد جامعه هم تاثیرگذار است.

مسئولان نیروگاه علت ادامه استفاده از مازوت را مشکل تامین گاز طبیعی می دانند و بر این اعتقادند که سوخت گاز به دلایل زیادی برای نیروگاه به صرفه تر و استفاده از مازوت به صرفه نیست ، اما در شرایط فعلی بویژه فصل سرد سال به دلیل محدودیت سهمیه سوخت گاز به نیروگاه و همچنین اهمیت تولید پایدار برق برای کشور و اینکه نباید تولید از مدار خارج شود؛ ناچار به استفاده از سوخت مازوت هستند.

فاز اول نیروگاه شهید سلیمی نکاء  با ۴۴۰ مگاوات ظرفیت تولید برق در سال ۵۸ واردمدار تولید شد. این نیروگاه با ظرفیت کل ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات بزرگ ترین تولید کننده برق کشور است .

نیروگاه شهید سلیمی در ۲۵ کیلومتری شمال شهر نکا در حاشیه خزر واقع است و برابر آمارهای رسمی چهار درصد برق کشور را تولید می کند. 
  /۱۶۵۴/۶۹۸۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.