به گزارش ایرنا،صنایع دستی استان مازندران با توجه به پهنه بندی جغرافیایی ، اجتماعی، فرهنگی، انسانی و ... بسیار متنوع و کاربردی است. جنگل های انبوه و سرسبز و کوهستان های ییلاقی همواره مرکز محصولات چوبی و نمدمالی و نساجی سنتی بوده و در مناطق کوهپایه ای هم به علت وجود خاک حاصلخیز و رواج تکنیک سفالگری محصولات سفالی زیبایی تولید می شده است و در مناطق ساحلی دریا به علت وجود آب بندان ها و مواد اولیه مناسب هنرمندان استان به تولید محصولات حصیری و کوب بافی مشغول می باشند.

سابقه دیرینه تولیدات صنایع دستی در این استان دلیلی بر ارزش و اهمیت این صنایع و توجه هرچه بیشتر به این عرصه برای زنده ماندن و توسعه و رونق دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کل صنعتگران صنایع دستی استان به طور تقریبی ۸ هزار نفر هستند که در ۶۰ رشته مشغول به فعالیتند که از این تعداد  ۲ هزار  و۹۵۰ نفر بیمه صنایع دستی می باشند.

سیف الله فرزانه با اشاره به برخی دستاوردهای برنامه های حمایتی دولت در بخش صنایع دستی مازندران طی سال های گذشته افزود: دریافت مهر اصالت ملی برای ۴۸ اثر ، دریافت مهر اصالت بین المللی برای ۱۲ اثر، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران ،کمیته امداد، اداره امور زندان ها ، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و روستایی به صنعتگران استان در راستای حمایت از تولید و توسعه صنایع دستی و اشتغالزایی بخش کوچکی از فعالیت های معاونت صنایع دستی استان می باشد.

گفتنی است که مهر اصالت بین المللی گواهینامه ای است که شورای جهانی صنایع دستی برای حفظ ، احیا و تداوم مشاغل بومی و سنتی به هنرمندان می دهد و با این مهر آثار آنان قابلیت عرضه به بازارهای ملی و جهانی را پیدا می کند .

فرزانه همچنین به حمایت های مالی میراث فرهنگی در قالب اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تا ۹۷ با پرداخت تسهیلات رونق تولید و تسهیلات حمایتی از صنایع دستی که مطابق با طرح های پیشنهادی تخصیص یافت، تعداد پنج هزار و ۷۰۹ فقره پروانه تولید انفرادی و ۸۵ فقره پروانه تولید کارگاهی و یک هزار و  ۷۲۰ فقره کارت شناسایی برای صنعتگران استان صادر شده است.

وی اولویت میراث فرهنگی را ابتدا تقویت و شناسایی و معرفی اثار و هنرهای دستی استان عنوان کرد و ادامه داد: اعطای درجه هنری به ۲۰ صنعتگر و فعال صنایع دستی، بیمه شدن ۲ هزار و۹۵۰ نفر در رشته صنایع دستی، طراحی و نمونه سازی بسته بندی برای ۹ محصول صنایع دستی و بسته بندی برای ۳ محصول با تولید انبوه را از دیگر دستاوردهای این معاونت طی سال های ۹۲ تا ۹۷ عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: در مهرماه ۹۷ شاهد افتتاح کارگاه آموزشی صنایع دستی جاجیم، گلیمچه، منبت، معرق چوب، در اداره کل میراث فرهنگی استان بودیم که در این کارگاه ها آموزش های عمومی و شاغلین در رشته های مذکور به صنعتگران به صورت تخصصی ارائه می شود.

فرزانه آموزش صنایع دستی با اعتبارات دولتی را از دیگر برنامه های دولتی در بخش تقویت و اشتغالزایی صنایع دستی بر شمرد و ادامه داد:در سال های ۹۲ تا ۹۷ به تعداد ۸۸۳ نفر از صنعتگران صنایع دستی آموزش های تخصصی شاغلین ارائه شده که در سال های ۹۶ و ۹۷ به دلیل تاکید بیشتر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر اشتغال و مهارت آموزی این آموزش ها به صورت جدی و ویژه دنبال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران افزود: همچنین طی این مدت به پنج هزار و۱۰۲ نفر از متقاضیان و علاقمندان صنایع دستی آموزش های عمومی در رشته های اولویت دار و بومی در سطح استان ارائه شد که در سال ۹۷ این آموزش ها به صورت جدی و مستمر وارد روستاها نیز شد.

فرزانه به دریافت نشان جغرافیایی برای ۵ محصول بومی و اولویت دار استان در سالهای ۹۶ و ۹۷ شامل سفال سلیم آباد، جاجیم آلاشت، گلیمچه متکازین، لاک تراشی مازندران، گلیج هزار جریب نیز اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر از ۱۶ نفر از هنرمندان و پیشکسوتان استان در قالب برگزاری مراسم "هنرماه" تجلیل شد که در رشته های منبت، گره چینی، سفال، نمد، حصیربافی، مشبک فلز، لاک تراشی ، گلیم و جاجیم فعالیت داشتند.

وی گفت: همچنین در راستای حمایت از فعالیت های انجمن های صنایع دستی و نیز حمایت از تولید صنعتگران، خرید هدایا و محصولات تولیدی صنعتگران انجام گرفت و با رایزنی بین دستگاهی ، برای اعطای هدایا در ادارات دیگر از صنایع دستی صنعتگران استان استفاده و خریداری شد.

فرزانه به حضور ۶ اثر از صنعتگران استان در جشنواره صنایع دستی فجر نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته در استان اجرای طرح برندسازی با محوریت ۱۳ شهر و روستا و ۱۳ محصول شروع شد که تاکنون پژوهش هایی در زمینه محصولات دارای برند، آموزش برندسازی و شناسایی شرکت های دارای برند انجام پذیرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران افزود: در سال ۹۷ همچنین در اداره کل میراث فرهنگی ساری، ساختمان شورای شهر فریدونکنار و پاساژ رامای بابلسر نمایشگاه دائمی صنایع دستی افتتاح شد.

وی برپایی بازارچه های موقت عرضه و فروش صنایع دستی در ایام نوروز و تابستان را نیز در راستای حمایت از تولیدکنندگان و رونق تولید عنوان و تصریح کرد: مشارکت صنایع دستی در برگزاری جشنواره های مرتبط و اختصاص غرفه های صنایع دستی،  معرفی و حمایت از صنعتگران فعال جهت شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه های ملی صنایع دستی، پیگیری ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی در راستای رونق اقتصادی تولیدکنندگان صنایع دستی در شهرستان های رامسر، محموداباد و بهشهر که در حال انجام است و تا سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید، از دیگر افتخارات این معاونت است.

فرزانه  از دوران تحریم به عنوان فرصت مناسب اقتصادی برای شکوفایی و تکیه بر صنایع دستی یاد کرد و گفت که صنایع دستی یکی از امیدهای مازندران برای رونق اشتغال و کسب و کار در دوران تحریم است که به راحتی قابل فروش در بازارهای جهانی بوده و تحریم های زیادی متوجه ان نمی شود.

/۱۸۹۹/۹۹۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.