به گزارش خبرنگار ایرنا، این مرال نر بالغ که حدود ۶ سال سن داشت ، عصر روز جمعه  در ارتفاعات پالند منطقه سوادکوه مورد اصابت گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفت.

با این که مردم بومی این مرال را که از ناحیه پهلو زخمی شده بود از دست شکارچیان غیرمجاز نجات دادند تا به سایت تکثیر و قرنطینه سمسکنده ساری انتقال یابد، ولی اکنون گفته می شود که به علت عمق جراحت ناشی از گلوله تلف شده است.

محیط زیست مازندران اعلام کرد که این حیوان با وجود مداوا توسط دامپزشک معتمد صبح امروز تلف شد.
 بر اساس آمار حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ راس مرال در ارتفاعات استان مازندران زیست می کنند و و ۲۳ راس مرال نیز در سایت تکثیر و قرنطینه سمسکنده تحت حفاظت قرار دارند.
رئیس اداره حیات وحش  اداره کل محیط زیست مازندران علت تلف شدن مرال نر بالغ را شدت جراحت ناشی از اصابت گلوله شکارچیان غیرمجاز اعلام کرد و گفت که بر اثر آلودگی ناشی از این گلوله لاشه مرال دچار فساد شد که مرگ این حیوان را رقم زد.
کوروس ربیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مرال نر بالغ روز جمعه در ارتفاعات پالند در شهرستان سوادکوه مورد حمله شکارچیان غیر مجاز قرار گرفت و با وجود برداشتن جراحت پا به فرار گذاشت که در پایین دست با کمک مردم محلی و علاقه مندان محیط زیست در منطقه مهار و تحویل محیط زیست شد.
وی گفت: مراحل درمان این حیوان زخمی نیز بلافاصله توسط دامپزشک معتمد پیگیری شد و با وجود انتظار برای بهبود، به دلیل شدت جراحت تلف شد.

ربیعی با اظهار این که مرال نر بالغ در آستانه گاوبانگی توسط شکارچیان غیرمجاز زخمی و تلف شد، توضیح داد: به طور معمول مرال های نر دارای حرمسرا هستند که در دوره گاوبانگی با تعدادی از مرال ماده جفت گیری می کنند و تلف شدن یک راس مرال نر ممکن است که تکثیر این حیوان را در این دوره محدود که ۱۵ شهریو تا ۱۵ مهر هر سال است با مشکل مواجه کند.
وی افزود: در چنین شرایطی باید حفاظت از مرال به عنوان گونه تحت حفاظت در تمام طول سال به خصوص گاوبانگی بیشتر مورد توجه طبیعت دوستان به خصوص مردم بومی منطقه قرار گیرد و هرگونه شکار احتمالی را به محیط زیست اطلاع دهند.

۶۹۸۲/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.