به گزارش خبرنگار ایرنا، حادثه‌ محمودآباد که چهار زخمی و هشت بازداشتی هم داشت، بر اساس آنچه که تاکنون دو طرف ماجرا بازگو کرده اند، نه از یک اختلاف ملکی دیرینه، بلکه از حاشیه ای برخاست که سایه افکندنش بر متن با نگاه به قوانین و مقررات و تنها با اندکی صبوری اجتناب پذیر بود.

اختلاف ملکی میان پایگاه نیروی هوایی در منطقه بیشه کلای محمودآباد با مالک یا مالکان زمینی از زمانی که با یکدیگر همسایه شدند، وجود داشت ولی تا قبل از روز حادثه تقریبا کمتر کسی به استثنای مسئولان پایگاه و ذینفعان طرف مقابل از این ماجرا خبر داشتند. علت آن هم مشخص بود؛ اختلاف به پرونده قضایی با شکایت دو طرف تبدیل شده بود تا از هرگونه حاشیه سازی پرهیز شود.

شواهد و قرائن نیز نشان می دهد که دو طرف پرونده از رای صادره دستگاه قضایی هم رضایت داشتنند ، چون سیر قانونی طی شده و حالا به مرحله اجرا رسیده بود. شاید تا روز حادثه حتی مسئولان استان مازندران و شهرستان محمودآباد هم از جریان و جزییات پرونده اطلاعی نداشتند. این وضعیت به خاطر سیر آرام و بدون تنش پرونده طی چندین سال چندان هم جای تعجب ندارد. مهم ترین دلیل برای طی مسیر بی تنش نیز ماهیت تقریبا خصوصی پرونده بود.

حادثه محمودآباد اما چنان حاشیه پررنگی بود که به محض رسانه ای شدن به یک سوژه داغ رسانه ای و فضای مجازی تبدیل شد و چنان متن اصلی را تحت الشعاع قرار داد که تقریبا کمتر کسی در باره آن پرس و جو یا اطلاع رسانی کرد. این حادثه به همه چیز از زمین خواری گرفته تا مقاومت در برابر آزاد سازی حریم دریا  ربط داده شد تا اصل ماجرا همچنان زیر غباری از شایعات و شنیده ها و گفته های مبهم مدفون باقی بماند.

نگاه از نزدیک 

ماجرای اختلاف ملکی میان پایگاه نیروی هوایی در بیشه کلا و بخش خصوصی بیشتر از یک دهه سابقه دارد. به گفته اهالی محل و آنچه که از پرونده موضوع روایت می شود اختلاف عمدتا بر سر دو قطعه زمین بوده است؛ یک قطعه زمین حدود ۴۰۰ متر مربعی متعلق به پایگاه نیروی هوایی داخل حریم شهرک قصردریا که باید به مالکش برگشت می خورد و قطعه بزرگتری از زمین که گفته می شود ۶ هزار متر مربع است و در حریم پایگاه هوایی قرار داد که متعلق به فرد یا افرادی است.

پس از شکایت کشی دو طرف به دادگاه، قرار بر این شد که زمین پایگاه هوایی پس از جانمایی به پایگاه برگردد و زمین طرف مقابل هم با جانمایی و هماهنگی به خودشان برگشت بخورد.

بر اساس آنچه که اهالی شهرک منطقه می گویند و اظهارات دادستان نظامی مازندران نیز آن را تایید می کند، جانمایی برای زمین داخل محوطه شهرک که متعلق به پایگاه هوایی است حدود دو هفته پیش با حضور ضابطان قضایی انجام شد و روز شنبه ۱۹ مرداد هم قرار بود جانمایی برای زمین در اختیار پایگاه هوایی و بازگرندانش به مالکان اصلی انجام شود که به بروز حادثه انجامید.

اطلاعیه ای که روابط عمومی ارتش روز یکشنبه ۲۰ مرداد منتشر کرد، نشانی می دهد که مسئولان پایگاه نیروی هوایی در بیشه کلا روز شنبه پس از حضور ضابطان قضایی برای ابلاغ و اجرای حکم ، نکاتی را در باره ضرورت فراهم شدن شرایط اجرای حکم با توجه به نظامی بودن منطقه یادآوری می کنند که تبدیل به صورتجلسه می شود و سپس ضابطان قضایی محل را ترک می کنند.

همین اطلاعیه و همچنین گفت و گوهای صورت گرفته خبرنگار ایرنا با شاهدان عینی هم حاکیست که درگیری پس از ترک محل توسط ضابطان قضایی رخ می دهد. چگونگی آغاز درگیری و افزایش تنش منجر به شلیک گلوله توسط ماموران پایگاه مشخص نیست و موضوعی است که قرار است در تحقیقاتی در این باره جریان دارد.

بر اساس اعلام معاون سیاسی ، امنیتی و انتظامی استاندار مازندران ، در پی این حادثه هشت نفر از هر دو طرف درگیر دستگیر شده اند که تحقیقات از آنها در جریان است. همچنین چهار نفری که بر اثر تیراندازی زخمی شده بودند در بیمارستان بستری هستند.

گزارش روابط عمومی ارتش هم حاکیست که بر اثر سنگ پرانی های طرف مقابل ، چهار سرباز هم از ناحیه سر مجروح شدند.

بازگشت آرامش به بیشه کلا

حادثه بیشه کلا به علت این که به طور کامل از حاشیه موضوع اصلی ایجاد شده بود، در همان ساعات اولیه پایان یافت و آرامش به این منطقه برگشت.

مشاهدات روز دوشنبه خبرنگار ایرنا نشان می دهد که روال عادی زندگی در منطقه جریان دارد و آنچه که بیش از همه مردم منطقه را بهت زده کرده، بروز حادثه به قول خودشان بر سر " هیچ و پوچ " بوده است. آنها معتقدند که اختلاف ملکی چندین ساله با صدور حکم قضایی و پذیرش آن توسط دو طرف حل شده بود و بروز حادثه به طرز قابل توجهی برای آنها غیرقابل باور است.

البته حرف و حدیث های حاشیه ای هم وجود دارد مانند این که نیروی هوایی بازگرداندن زمین به مالکان را به عدم ساخت و ساز در آن موکول کرده است چون معتقدند که بلندمرتبه سازی در این زمین ، باند پرواز پایگاه هوایی را دچار مشکل می کند. 

   ۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.