حبیب الله ساداتی روز شنبه از محل برگزاری مراسم حج در صحرای عرفات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون حجاج ایرانی در آرامش کامل به مناسک حج پرداختند و اکنون نیز در حال نیایش در صحرای عرفات هستند.

وی با بیان اینکه برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی عربستانی با حجاج ایرانی کاملا دوستانه و در کمال احترام است ، افزود: حج امسال کاملا به مسائل دینی و ایمانی در حال برگزاری است و هیچگونه مشکلی جز مسائل شخصی همچون بیماری که علت آن بیشتر کهولت سن است نداشته ایم.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران که امسال مدیریت منطقه یک حج تمتع کشور با سرپرستی ۱۹ استان را برعهده دارد گفت: زائران ایرانی نیز تاکنون همکاری بسیار خوبی با مدیریت حج و زیارت کشور داشته و از رفتارهای شخصی و انفرادی خودداری کردند.

ساداتی با اشاره به اینکه نباید با جوسازی های رسانه ای حج را تحت الشعاع روابط سیاسی قرار داد، افزود: اطلاعاتی صحیح است که از سوی سازمان حج و زیارت و یا مدیران کاروانها اعلام می شود.

وی اعلام کرد: زائران امروز مصادف با نهم ذی‌الحجه (روز عرفه)، از ظهر تا غروب در صحرای عرفات وقوف خواهند کرد. بعد از غروب آفتاب زائران از صحرای عرفات به مشعرالحرام رفته و تا طلوع آفتاب در مشعر وقوف خواهند داشت .

گفتنی است که "وقوف" یعنی ماندن در سرزمین عرفات با قصد قربت به جا آوردن که پس از محرم شدن دومین عمل واجب است .

مدیر منطقه یک حج و زیارت کشور در حج تمتع امسال گفت: اعمال زائران در حج تمتع با حرکت از مشعر الحرام به سمت منی و رمی جمرات، قربانی، حلق و تقصیر و بیتوته در منی ادامه می‌یابد و روز یکشنبه ۲۰مرداد ماه مصادف با دهم ذی‌الحجه روز عید قربان است.

مازندران یک فوتی در حج امسال دارد

ساداتی گفت: متاسفانه تاکنون در حج تمتع امسال از استان مازندران یک فوتی داشتیم که آن هم به دلیل کهولت سن و بر اثر عارضه سکته قلبی بود که پیکر این زائر بعد از مراسم اداری به ایران بازگردانده خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: زمان بازگشت حجاج ایرانی پس از پایان مناسک کامل حج از روز ۲۵ مرداد ماه آغاز می شود که تمامی پروازهای مازندران از فرودگاه جده خواهد بود.

امسال بیش از ۸۶ هزار زائر برای بجا آوردن حج تمتع وارد سرزمین وحی شدند که از این تعداد چهار هزار و ۲۴۵ نفر از استان مازندران هستند.

این تعداد حجاج مازندرانی در قالب ۳۰ کاروان از ۲۲ تیرتا ۲۹ تیر ماه راهی سرزمین وحی شدند تا مناسک حج تمتع را به جا آورند.

همچنین بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت استان مازندران به استثنای حجاج اعزامی امسال بیش از ۷۰ هزار زائر تمتع مازنی دیگر برای زیارت خانه خدا در نوبت هستند.

۷۳۳۵/۱۸۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.