به گزارش خبرنگار ایرنا ، دانش‌آموزان استان مازندران در سال‌های نه چندان دور رتبه‌های برتر بسیاری را در کنکور سراسری کسب کردند و نه تنها در کسب رتبه در کشور حرفی برای گفتن داشتند از نظر کیفیت رتبه ها نیز مطرح بودند، اما در یکی دو سال اخیر دانش اموزان استان در کسب رتبه نزول کردند.

با نگاهی به رتبه‌های برتر کنکور در یک دهه اخیر این مساله قابل استناد است، در  کنکور سال  ۱۳۹۰ سه رتبه برتر در ۲ رشته تحصیلی را دانش آموزان مازندران کسب کردند که رتبه های دوم و سوم رشته علوم انسانی را امیرعباس حبشی و عبدالله عباسی فیروزجاهی و رتبه دهم رشته علوم تجربی را نیز محمدرضا طبری از آن خود کردند. 

در سال ۱۳۹۱ که می توان سال طلایی کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری برای دانش آموزان مازندران نام برد، چهار رتبه برتر را دانش آموزان این خطه از کشور از آن خود کردند که علاوه بر تعداد از نظر کیفیت این رتبه‌ها چشمگیر بودند. 

در آن سال فاطمه ولی زاده پاشا رتبه  اول زبان خارجه، سینا ملکیان و الهام احسانی مقدم رتبه‌های دوم و سوم رشته ریاضی و فیزیک و پدرام افشار رتبه چهارم علوم تجربی را از آن خود کردند. 

 دانش اموزان مازندرانی در سالهای اخر دهه ۸۰ نیز در کنکور خوش درخشیدند به طوریکه نوید نادری علیزاده در رشته ریاضی در سال ۸۶ رتبه اول کنکور را بدست اورد.

به جرات می توان از سال ۱۳۹۱ به عنوان اخرین سال دست پُر دانش آموزان مازندران از کنکور نام برد چرا که در نگاهی به نتایج کنکور سراسری دیگر سالها ردپای دانش آموزان این استان در رتبه های برتر کم رنگ و کم رنگ شد و در جاهایی بیم آن می رفت حتی یک رتبه برتر را این استان از آن خود نکند. 

به طور مثال به کنکور سراسری سال ۱۳۹۲ می توان اشاره کرد که در آن سال اگر علیرضا محمدحسینی در رشته تجربی رتبه نهم را کسب نمی کرد دیگر چراغ رتبه‌داری مازندرانی ها در این آزمون خاموش می شد.

در سالهای بعدی نیز دانش آموزان مازندران در حد و اندازه یک یا ۲ رتبه برتر کسب کردند که البته این رتبه های کسب شده در جایگاههای پایین میانگین هشتم و نهم قرار داشتند. امسال نیز چراغ رتبه های برتر کنکور سراسری مازندران هر چند با کسب رتبه ششم رشته ریاضی توسط سید آرشان دلیلی دانش آموز ساروی خاموش نشد، اما زنگ خطری برای استان است که باید برای داشتن عناوین برتر تلاش بیشتری کند. 

در حالی شرایط و وضعیت دانش آموزان مازندران در کنکور سراسری به این سمت و سو می رود که مشاهدات و پیگیری های ایرنا نشان می دهد که والدین دانش آموزان در سال آخر دبیرستان هزینه های گزافی را برای کلاس های خصوصی فرزندانشان صرف کردند تا بقول معروف با آمادگی هر چه بیشتر در این آزمون شرکت کنند.

 تحقیقات میدانی نشان می دهد که خانواده های رقم های چند میلیونی را برای کلاس های کنکور فرزندانشان پرداخت کرده به طوریکه بنا گفته والدین این دانش آموزان برای درس ریاضی رشته ریاضی و فیزیک رقمی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و دانش آموزان تجربی  برای یک درس زیست ۶ میلیون تومان و برای هر جلسه کلاس زیست تا رقم ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کردند. 

 البته این هزینه‌ها به غیر از هزینه تهیه کتاب های کمک درسی است که بنا به گفته همین خانواده ها در برخی هفته ها تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه داشته است. 

کارشناس آموزش استان مازندران با تاکید بر اینکه دانش آموزان این استان از لحاظ بار علمی جز دانش آموزان قوی کشور به شمار می روند، گفت: برغم این توان علمی اتکا کردن به کلاس های خصوصی برای آمادگی در کنکور سراسری باعث شده تا بازار گرمی برای فعالان خصوصی در این زمینه ایجاد شود. 

مریم جمشیدی افزود: در حالی خانواده دانش آموزان برای کلاس خصوصی فرزندش مبالغ میلیونی پرداخت کردند که در این فضاها چیزی فراتر از آموزش های مدارس به آنها یاد نمی دهند. 

وی ادامه داد: حتی در برخی کلاس های خصوصی که می توان به آموزشگاههای زیر پله‌ای و یا غیر رسمی نام برد دیتاها و داده هایی را در اختیار دانش آموزان پشت کنکوری قرار می دهند که درست و صحیح نیست و موجب به خطا رفتن آموزش این نوع دانش آموزان می شود. 

جمشیدی که مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران را در کارنامه فعالیت خود دارد، گفت: در کلاس های خصوصی کنکور سراسری چیزی فراتر از سیستم آموزش مدارس ارائه نمی شود که دانش آموزان به آن دلخوش بکنند که در سایه آن حتما به موفقیت های بیشتری برسند. 

وی تاکید کرد: در حالیکه انتظار می رود که در این کلاس های خصوصی چیزی فراتر از سیستم آموزشی ارائه شود تا دانش آموزان آماده این کارزار علمی شوند به طور مثال آماده سازی روحی و روانی دانش آموز برای این رقابت علمی می توان نام برد. 

این کارشناس آموزشی گفت: در حالی کلاس خصوصی به گردونه کنکور سراسری مازندرانی ها وارد شده است که هنوز همان روال و شیوه تست زنی قدیمی سالهای قبل در این کلاس ها پیاده می شود در حالیکه سوالهای کنکور تغییر کرده و باید دانش آموز با اصول تله های تستی آشنا شوند.

وی افزود: یا اینکه وقتی برای کلاس خصوصی هزینه میلیونی پرداخت می شود باید برخی اصول شرکت در کنکور سراسری از جمله مدیریت وقت آموزش داده شود تا دانش آموز آماده شود. 

به گفته جمشیدی به طور کلی انتظار از کلاس های خصوصی فراتر از آنچیزی است که در فضای مدرسه آموزش داده می شود در حالیکه در استان مازندران این وضعیت وجود ندارد و فقط پولهاست که به پای معلمان در آموزشگاهها و کلاس های خصوصی ریخته می شود و دریغ از اینکه نتیجه موردنظر حاصل شود . 

جمشیدی که خود نیز از جمله والدینی است که فرزندش برای سال آینده می بایست در کنکور شرکت کند، افزود : دخترم با معدل ۲۰ در یکی از مدارس تیزهوشان تحصیل می کند اما مدیر و معلمان مدرسه به مسائل برای وقت و انرژی دانش آموزان سال آخری بی توجه هستند .

او افزود: در حالی دانش آموزان به مدرسه فراخوانده می شوند و از آنها خواسته می شود که در کلاس های درس شرکت بکنند که معلم غایب است .

وی ادامه داد : این عدم حضور معلم در کلاس درس یعنی نادیده گرفتن وقت و فرصت دانش آموزی که دغدغه مدیریت و برنامه ریزی برای درسها و آمادگی در کنکور سراسری را دارد.

جمشیدی به تبریز و رتبه دار بودن دانش آموزان این شهر در رشته تجربی کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: در حالی دانش آموزان این شهر توانستند به موفقیت های خوبی برسند که مدیران مدارس آنها از لحظه به لحظه وقت آنها در مدارس استفاده می کنند .

وی که خود دانش آموخته ادبیات فارسی در دانشگاه تبریز است، ادامه داد: هم دانشگاهی هایم که در حال حاضر در کسوت مدیر دبیرستان های تبریز فعالیت می کنند همواره می گویند که در برنامه ریزی ها به گونه ای عمل می کنیم که دانش آموز در مدرسه فرصتش به بطالت نگذرد و زمان ها صرف مدیریت و برنامه ریزی برای آماده سازی کنکور شود. 

جمشیدی تاکید کرد: این درحالیست که به طور مثال میانگین معدل دانش آموزان رشته تجربی یکی از مدارس بابل ۱۹ و ۹۰ صدم است و این معدل خوب نشان از بار علمی بالای دانش آموزان استان است اما شاهدیم رتبه‌های برتر در کنکور را دانش آموزان تبریزی از آن خود می کنند. 

او معتقد است که نظام فله‌ای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کنکور سراسری در مازندران باید تغییر کند و باید از نخبه‌های علمی در این حوزه استفاده کنیم تا بار دیگر شاهد رشد و شکوفایی رتبه های برتر کنکور سراسری از مازندران باشیم.

۲۰۹۶ /۱۸۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.