یک کارشناس اقتصادی معتقد است: حذف صفر از پول ملی تاثیرات چندانی بر تورم نداشته مگر اینکه اصلاحات اقتصادی قبل از حذف صفر صورت گرفته باشد اما در کوتاه مدت اختلاف نظرهایی بین صاحبنظران وجود دارد.

مهدی بشارتده سلوطی در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه تاثیرات کوتاه مدت بر روی تورم و نقدینگی بیش از همه به نحوی اجرای طرح باز می‌گردد، اظهار کرد: سیستم‌های اقتصادی باید طوری باشد که مردم احساس راحتی و آسایش بیشتری در معاملات روزمره داشته باشند تا فعالیت‌های اقتصادی به سهولت بیشتری انجام شود به طوری که امروزه برای انجام معاملات نیاز به حجم زیادی از اسکناس‌ها است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده در سال 84 بیش از 8 میلیارد برگ اسکناس در کشور ما در جریان بوده که با توجه به جمعیت سرانه اسکناس در ایران 114 برگ است، تصریح کرد: این آمار در کشورهای پیشرفته 12 تا 14 برگ است بنابراین سرانه اسکناس در ایران نزدیک به 10 برابر کشورهای پیشرفته است که این امر باعث می‌شود پول بعضی از خواص خود (قابل حمل بودن) را از دست بدهد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌های بسیار بالایی که در چاپ اسکناس و اقتصاد تحمیل می‌کند عده‌ای معتقدند با حذف صفر و ارزشمند شدن پول ملی و هزینه‌های چاپ اسکناس به میزان زیادی صرفه‌جویی خواهد شد.

بشارتده سلوطی در ادامه گفت: در حال حاضر بخش‌های حسابداری و مالی تمام موسسات برای انجام امور مالی با صفرهای زیادی در پول سرو کار دارند که با کاهش تعداد صفرها، هم در وقت و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران یادآور شد: وقتی صفرها از پول حذف می شود مردم از لحاظ روانی احساس می‌کنند که پول کمتری را در معاملات روزمره هزینه می‌کنند و با افزایش ارزش پول ملی اعتماد مردم به پول داخلی بیشتر می‌شود و کمتر از پول‌های خارجی دلار و یورو استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه حذف صفر باعث افزایش جایگاه پول ملی در حوزه بین‌المللی خواهد شد، تصریح کرد: به طور مثال در این حالت یک دلار آمریکا به جای ده هزار ریال، ده ریال معامله می‌شود که این در واقع همان ارزش اسمی پولی ملی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: کاهش تورم موجب جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی و حذف بیشتر سرمایه‌های خارجی خواهد شد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر موجب تسهیل روند رشد اقتصادی کشورها خواهد شد.

بشارتده سلوطی با اشاره به اینکه مبادلات کنونی در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی با صفرهای زیاد سر و کار دارد، گفت: این صفرها عملا حتی تلفظ هم نمی‌شوند اما در ترازنامه درجشان ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: اشغال فضای کمتر آمار و اطلاعات مالی در حافظه و هارد رایانه، کاهش نیاز به استفاده از چک‌های بانکی به شکل بی‌رویه و غیرمنطقی و کاهش تسهیلات فعالیت دستگاه‌های خودپرداز از دیگر مزیت های حذف صفر از پول ملی است.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران یکی از مهمترین دلایلی که از سوی مخالفان طرح تغییر واحد پول کشور مطرح می‌شود را افزایش در هزینه‌های سنگین در نتیجه جایگزینی اسکناس‌های جدید با قبلی دانست و افزود: کارشناسان بانک ها می‌گویند  در این شرایط عده‌ای تلاش خواهند کرد تا در طول این فرآیند، قیمت کالای خود را افزایش داده و به این ترتیب برمبنای پول جدید کالاهای خود را با قیمت بالاتری ارزش‌گذاری کنند.

 این کارشناس اقتصادی بیان کرد: عدم امکان نظارت بر بازارها در چنین شرایطی با توجه به پیچیدگی اجرای این تصمیم، باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.

بشارتده سلوطی ناسازگاری دفاتر، صورت‌های مالی و پایگاه‌های اطلاعاتی جدید و قدیم، تحمیل هزینه به فعالان اقتصاد با حذف صفر، در دفاتر، پایگاه‌های اطلاعاتی و صورت‌های مالی را از دیگر معایب حذف صفر دانست و گفت: یک بی‌نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید رخ می‌دهد که این امر موجب اتلاف وقت می‌شود از جمله اینکه مقایسه صورت‌های مالی و حساب‌های اقتصادی را مشکل می‌سازد.

وی ادامه داد: عدم پذیرش افراد مسن که برخی کارشناسان معتقدند افراد مسن تا سال‌ها از قبول واحد پول جدید سرباز می‌زنند و احتمال کاهش درآمدهای صادراتی که این طرح کاهش درآمدهای صادراتی به دلیل افزایش پول ملی است از دیگر معایب تین امر دانست.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند حذف صفر در متغیرهای واقعی کاملا بی‌تاثیر است، پول تنها ضریب تبدیل کالا به واحد پول است و اثری روی سرمایه‌گذاری، اشتغال و تورم ندارد در حالی که مهمترین هدف از حذف صفر و تغییر واحد پولی مهار تورم است.

بشارتده سلوطی با بیان اینکه معمولا در شرایط تورمی  روز به روز ارزش پول ملی کاهش می یابد و بابت خرید مقدار کالایی معین باید پول بیشتری پرداخت کرد، افزود: به مرور ارزش پول خورد از بین می رود و باید پول های درشت تر را برای کالای کمتر استفاده کرد. در فضای مجازی مثال های از این دست زده میشود که با 17000 تومان در دهه چهل یک خانه خریداری میشد و امروز چه میتوان خرید.

این کارشناس اقتصادی با اشتره به اینکه از نظر روحی و روانی ارزش صفرها در ذهن کم کم از بین می رود و این در بلندمدت اهمیت و اعتماد مردم به پول ملی را کاهش دهد، تصریح کرد: این موضوع بعد از طی دوره ای طولانی آثار روانی منفی دارد برای همین بعضی ها معتقدند برای اینکه نخواهیم واحد پول ملی را تغییر دهیم (تغییر اسم آن از ریال به اسمی دیگر) که خود تبعات منفی و پرهزینه ی دیگری خواهد داشت بیاییم و مثلا 4 صفر را از آن حذف کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: بدین معنا که با چاپ  یک ریال جدید آن را معادل 10000 ریال قدیم در نظر گرفته و طی یک دوره زمانی ریال جدید جایگزین ریال قدیم شود. در اصل تفاوتی در ظاهر قضیه رخ نمیدهد و طی این دوره انتقالی اگر کالایی 100000 ریال (ده هزار تومان) ارزش دارد با پول جدید هزار تومان خرید و فروش میشود که برای مصرف کنندگان فرقی ندارد.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه چنین حرکتی در اقتصاد در شرایطی قابل توصیه است که اقتصاد در شرایط تورمی شدیدی نباشد تا بتواند آثار مطلوب خود را به جای گذارد، خاطرنشان کرد: با تورم شدید مجدد بعد از مدتی تعداد صفرها از منظر مصرف کننده افزایش می یابد و عملا آثار مثبت چندانی نخواهد داشت لذا به نظر می رسد در حال حاضر بهتر است این سیاست به زمانی موکول گردد که سیاستگذار بر مشکل تورم شدید فائق آمده باشد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.