به گزارش ایرنا، استان مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی حدود ۴۲۰ هزار بهره بردار این بخش هستند.سالانه در مازندران بیش از هفت میلیون تن در قالب ۷۲ نوع محصولات کشاورزی با  متوسط سرانه زمین  هفت دهم هکتار تولید می شود. 

عزیزالله شهیدی فر روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران شعب بانک کشاورزی مازندران افزود: بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی به رغم تعدد تولیدکنندگان این بخش  همکاری خوبی دارد و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

وی با بیان اینکه مازندران چهار برابر میانگین بهره‌بردار بخش کشاورزی کشور را دارد، ادامه داد: به همین دلیل حفظ زمین و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به سختی اما با تدبیر و همکاری کشاورزان در حال انجام است.

این مسئول کشاورزی مازندران مکانیزاسیون و توجه به پایانه های  صادراتی محصولات کشاورزی را مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در استان دانست و توضیح داد: پارسال ۹۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای بخش‌های مختلف کشاورزی استان پرداخت شد که این رقم امسال به هزار میلیارد تومان می رسد.

شهیدی فر با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در بخش‌های مختلف کشاورزی با ایجاد خط اعتباری توسط دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ مورد توجه قرار گرفته است، توضیح داد: به همین دلیل شاهد رشد قابل توجه در زمینه شخم و شیار با تراکتور ،نشاکاری و برداشت مکانیزه شالی برنج،آبیاری قطره‌ای و  ایجاد واحدهای بسته‌بندی مدرن در استان هستیم.

وی گفت: تا سال گذشته حدود ۳۵۰میلیارد تومان از محل خط اعتباری مکانیزاسیون استان مازندران تسهیلات پرداخت شد و امسال نیز در این خط اعتباری ۷۰میلیارد تومان  تسهیلات در نظر گرفته شده است.

بر پایه آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی سال‌های ۹۲ تاکنون بیش از ۹هزار دستگاه انواع ماشین آلات شامل تراکتور، انواع نشاکار و کمباین های مخصوص برداشت برنج به ناوگان کشاورزی استان اضافه شده است. 

استان مازندران ۱۱ درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد و از این نظر حائز رتبه اول است و " برنج " به عنوان گل سرسبد کشاورزی مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برابر با حدود ۴۲درصد مورد نیاز کشور در این استان تامین می شود. 
برنج از محدود محصولات کشاورزی است که در هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت با مشقت فراوانی همراه است و کشاورزان برنج کار همواره از مرحله شخم و شیار، خزانه گیری تا برداشت و تبدیل آن به برنج سفید باید شبانه روزی تلاش و مراقبت کنند تا بتوانند محصول قابل قبولی را تولید کنند. 

۶۹۹۰/۱۸۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.