به گزارش ایرنا، مجید حسین زادگان چهارشنبه در حاشیه جلسه بررسی راه دسترسی به صفی آباد در جمع خبرنگاران در بهشهر افزود: پیرو پیگیری های متعدد از سال های گذشته تاکنون نظر مساعدت وزیر اطلاعات جلب و برای برآورده شدن آرزوی چندین ساله مردم شرق مازندران که بتوانند از مجموعه آثار میراثی صفی آباد بهشهر به عنوان بخشی از هویت و تعصب منطقه بهره گیری گردشگری کنند، اقدامات مختلفی پیگیری شده است.

وی اظهار داشت: با پیگیری های متعدد اصل قضیه مورد موافقت وزارت اطلاعات قرار گرفت و نقشه دسترسی به منطقه از قبل آماده شده بود ، ولی اختلاف نظری در نحوه اجرا به دلیل ملاحظات امنیتی مجموعه وجود دارد که مقرر شد شهرداری بهشهر در مدت یک هفته نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

استاندار مازندران گفت: امروز با حضور نمایندگانی از وزارت اطلاعات موضوع دسترسی مردم به صفی آباد به عنوان مجموعه تاریخی، با رویکرد مثبت مورد ارزیابی قرار گرفت و جدول زمان بندی تدوین شد تا نقشه اجرایی تهیه شود و در مجموع مهلت یک هفته ای به شهردار بهشهر هم بر این اساس بوده تا نقشه ای کاملا اجرایی تدوین کند و دقت شود تا ملاحظات امنیتی ساختار مجموعه و طبیعت آن رعایت شود.

وی افزود: در این مدت مواردی که باید مورد استعلام قرار گیرد باید انجام شود و در هفته دولت آغاز عملیاتی و اجرایی دسترسی به کاخ صفی آباد بهشهر را خواهیم داشت تا آرزوی دیرینه مردم محقق شود.

عمارت صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان پذیر بود ، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه دیگر حضور مردم در آن امکان پذیر نشد .

کاخ صفی‌آباد که یادگار شاه‌عباس صفوی در شهرستان بهشهر در استان مازندران است در سال ۱۰۱۰ هجری قمری بنا شده و چشم‌انداز زیبایی دارد.

دلیل نام‌گذاری این کاخ به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.

این کاخ زیبا در میان باغی به همین نام واقع است و ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر دارد که شامل دو طبقه است. ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار دارد و برای ورود به کاخ باید از ۵ پله بالا رفت . طبقه اول اتاق‌های متعددی دارد که دسترسی به آن‌ها از طریق راهرو و هشتی امکان‌پذیر است.طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق‌های زیادی دارد و بر اساس برخی روایات نقاشی‌های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته‌اند.

کاخ صفی‌آباد در حمله افغان‌ها آسیب شدیدی دید، ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. فاصله میان کاخ صفی‌آباد تا باغ بهشهر، تونل زیرزمینی حفر شده است که در گذشته در شرایط ضروری از این تونل برای رفت و آمد استفاده می‌شد.

فاصله کاخ صفی‌آباد تا دریا چیزی حدود ۱۶ کیلومتر است. این کاخ در ارتفاع ۶۵۰ متری از دریا قرار دارد و از آنجا به‌راحتی می‌توان بندر ترکمن و بندر گز را در چشم‌انداز دید.

کاخ صفی آباد ۷۰ سال پیش دچار آتش‌سوزی شد و طی آن بخش عمده‌ای از آثار داخلش از بین رفت.

این بنا در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد ولی با این وجود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار مستشاران آمریکایی بود.

    ۷۳۳۲/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.