به گزارش ایرنا ، هر زمان که فرصتی برای سفر به شمال ایران پیدا می شود اغلب ما راهی دریا یا جنگل می شویم یا اینکه در یکی از شهرک های توریستی خانه یا ویلایی اجاره می کنیم و از مراکز خرید و دیدنی های همان شهر لذت می بریم.

این درست که طبیعت شمال، دریا، کوه و جنگل را در کنار هم دارد؛ اما در هر سفر چندان فرصت اینکه بخواهیم تمام این زیبایی ها را با هم تجربه کنیم وجود ندارد. در صورتی که در زندگی شلوغ و درگیری های فراوان این روزها، بیشتر ما ترجیح می دهیم در هر سفر، تا جایی که امکان دارد از دیدنی های مختلف بازدید کنیم و چیزی از جاذبه های مقصد را از قلم نیندازیم.

اگر روزی به مازندران سفر کردید و در میانه دریا و کوهستان به جاذبه ای رسیدید که مجموعه ای بی نظیر از مناظر تکرار نشدنی کوه، انبوه جنگل و پهنه آبی دریاچه ای زیبا را در کنار هم در خود جای داده است ، بدانید شما در کنار دریاچه " آلیمالات" ایستاده اید، جایی که برای رسیدن به آن باید از مسیری رویایی گذر کنید و به دل جنگل های شمال بزنید و این دریاچه را از پس درختان انبوه کشف کنید.

آلیمالات نام خود را از سد خاکی آن به ارث برده است. این سد خاکی در سال ۱۳۷۳ به بهره برداری رسیده است ، پس از گذشت حدود سه دهه خود را با طبیعت اطراف سازگار کرده و زیبایی را به وجود آورده که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.انبوه درختان جنگلی ، گذر از مسیری رویایی و خاطره انگیز، پهنه آبی وسیع در میان عمق دست نخورده جنگل که همانند  الماسی در میان قامت سبز درختان می درخشد برای هر گردشگری دلبری می کند.

بار سفر ببندید

شاید نخستین پرسش این باشد برای سفر به آلیمالات چه وسائلی همراه خود بردارید؟ آلیمالات در سال های اخیر با امکانات تفریحی و توریستی از جمله فروشگاه مجهز شده است و امکانات اقامتی در حد معمولی در آن تعبیه شده است.اما اگر می خواهید در جنگل های اطراف دریاچه اطراق کنید، چادر خواب ، جعبه کمک های اولیه و غذا به مقدار لازم همراه داشته باشید.

برای این دریاچه در فصل تابستان لباس گرم نیاز نیست ، زیرا ارتفاع آن از سطح دریا کم و هوا مرطوب و شرجی با بادهای نسبتا خنک است.برای سفر به آلیمالات مهم ترین چیز مواد غذایی و وسائل تفریحی همچون راکت بدمینتون است. می توانید تخته نرد و یا بازیهای فکری را همراه خود بیاورید. یادتان نرود دوربین عکاسی از ابزار اولیه این سفر باشد.

چگونه به آلیمالات بروید ؟

 آلیمالات آدرسی سرراست ندارد و حتما وقتی به این دریاچه برسید با خود خواهید گفت : " هر که را طاووس خواهد جور هندوستان کشد ".  

سفر به آلیمالات مسیرهای مختلف دارد که همه آنها به شهرستان نور و چمستان ختم می شود. اگر از هر جای ایران به سمت آلیمالات می آیید ابتدا نرم و آهسته بیایید چون در مسیرتان هم دیدنی های دیگری وجود دارد. 

فاصله دریاچه الیمالات از جاده اصلی نور به چمستان ۳ کیلومتر است و یکی از ویژگی های این دریاچه این است که در دل جنگل جا خوش کرده و یک منظره رویایی را به تصویر می کشد و همین باعث جذابیت بیشتر این منطقه شده است که در طی سال از نقاط گوناگون گردشگران زیادی به این نقطه سفر می کنند و به عنوان یک گردشگاه و نقطه تفریحی مورد توجه است.

اگر از آمل به سمت شهرستان نور حرکت می کنید، پس از عبور از شهر چمستان در مسیر خلاف خود تابلوی بزرگی را می بینید که نوشته " منطقه نمونه گردشگری آلیمالات". اگر هم از مسیر شهرستان نور طرف دریاچه حرکت کردید پس از طی حدود ۸ کیلومتر به این تابلو می رسید. با دیدن تابلو وارد فرعی جاده دریاچه بشوید. اندکی داخل مسیر پیش بروید تا اینکه کم کم جاده ای رویایی در برابرتان ظاهر شود، راهی تماشایی که درختان سر به فلک کشیده، آن را به مانند مرواریدی در صدف در آغوش کشیده اند.

نور آفتاب با تلاشی بسیار سعی می کند راهی از میان شاخه ها و برگ های انبوه درختان به داخل پیدا کند، اما چندان موفق نمی شود. پیش از لذت بردن از طبیعت اطرافتان ، به دلیل خاکی بودن جاده اندکی آرام رانندگی کنید زیرا هم کمتر خاک بلند می کند و هم از پنچر شدن لاستیک های خودرویتان جلوگیری می کند.

بوی طبعیت بکر

وقتی در مسیر جنگلی الیمات در حرکتید بلندتر نفس بکشید تا هوای خنک آمیتخته به بوی سبزه و خاک شما را به وجد بیاورد. مسیر به قدری تماشایی ست که هر لحظه وادارتان می کند گوشه ای بایستید و زیبایی محیط را در قاب تصویر ثبت کنید. همینطور که راه را ادامه می دهید، کم کم صدای پر طراوت رودخانه به استقبالتان می آید.

مسیر به قدری تماشایی و دلنشین است که بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند خودرویشان را در قسمت های پایین جاده پارک و مسیر رسیدن به دریاچه را پیاده طی کنند تا از منظره های اطراف لذت بیشتری ببرند.

در راه بسیاری از تورهای گردشگری را می بینید که با سر و صدا و شادی در حال طی جاده هستند و نشاط خاصی به فضا بخشیده اند. خیلی از مردم اینجا با هم آشنا می شوند، گرم می گیرند و ادامه راه تا دریاچه را همراه هم طی می کنند، چه بسا که حتی بعد از این گردش با هم دوست می مانند.

زیباترین بخش مسیر رسیدن به الیمات پل کوچک و بی نهایت زیبایی است که تقریبا تمامی مسافران را وادار می کند تا در مقابلش بایستند و عکس یادگاری بگیرند.این پل در واقع گیت ورود به دنیای زیبای الیمات است. با دور شدن از پل ناگاه از پس درختان و جاده، منظره ای وسیع از دریاچه ای آبی در پس زمینه ای از درختان انبوه و کوه های بلند در مقابل ظاهر می شود و نفس را در سینه حبس می کند. اینجا دریاچه الیمالات است.

دیدنی ها و تفریحات

آنچه از دیدنی های دریاچه و طبیعت این نگین سبز میان جنگل های مازندران باید را گفتیم و باقی را باید حودتان کشف کنید.

اصلی ترین تفریح دریاچه الیمالات قایق سواری در آن، با قایق های پدالی و موتوری ست. اگر اهل هیجان هستید می توانید یکی از قایق های موتوری را کرایه کنید، داخل دریاچه به پیش بروید، از خنکی هوا و قطره های آب بر روی صورت تان لذت ببرید و از داخل دریاچه منظره اطراف را تماشا کنید.

اگر هم برای استراحت و کسب آرامش به اینجا آمده اید یکی از قایق های پدالی را کرایه کنید و به دل آب بزنید. سوار بر این قایق ها از همهمه و هیاهوی محیط اطراف دریاچه دور شوید، دغدغه ها و نگرانی های تان را به کناری بگذارید و در آرامش دریاچه غرق شوید.

نکته جالب دریاچه الیمالات در این است که زمانی که کمی از ساحل دور می شوید دیگر از صدای اطراف محیط چیزی به گوش تان نمی رسد و فقط و فقط سکوت و آرامش است که شما را در بر می گیرد.

علاوه بر این از جمله تفریحاتی که بسیاری از محلی ها و حتی خیلی از گردشگران را به سمت دریاچه الیمالات می کشاند ماهیگیری است. اگر شما هم از علاقه مندان به ماهیگیری هستید لوازم و تجهیزات تان را بردارید و راهی الیمالات شوید تا هم از منظره زیبای آن لذت ببرید و هم به تفریح مورد علاقه تان بپردازید. اینجا می توانید با کمی صبر و مهارت انواع ماهی از جمله قزل آلا و آمور (کپور) را که در این دریاچه زندگی می کنند صید کنید.

ثبت خاطره ها 

در آلیمالات برای عکاسی پولی نمی دهید ، پس تا دلتان می خواهد عکس بگیرد و زوایای بیشمار اطراف را به قاب دوربین خود مهمان کنید. شگفتی ها و زیبایی های مسیر و دریاچه به اندازه ای است که فرصت های بی شماری برای عکاسی و ثبت خاطره ها و زیبایی ها در اختیار شما قرار می دهد. دوربین ها و گوشی های تان را بیرون بیاورید و زیبایی ها را شکار کنید. پس زمینه درختان که در فصل های مختلف به رنگ های متفاوت در می آیند و انعکاس آنها بر روی آب تصویری ست که می تواند در قاب هر دوربینی، زیبا به نظر بیاید.

بلندی های کنار دریاچه به گونه ای ست که می توانید از آنها برای گرفتن یک سلفی خوب و دیدنی استفاده کنید.

 در نزدیکی دریاچه آلاچیق ها و باربیکیوهایی دیده می شود که می توانید با پرداخت هزینه، یکی از آنها را برای یک پیک نیک خانوادگی اجاره و خاطره ای خوش همراه با دوستان و خانواده خلق کنید.

در کنار آن می توانید در ساحل دریاچه گشتی بزنید، خود را از جمعیت دور یا اینکه کمی جنگل نوردی کنید و برای بعد از تعطیلات تان انرژی تازه ای بگیرید.

 البته توجه داشته باشید خیلی به داخل جنگل نروید چرا که بدون همراهی راهنمایی کاربلد، امکان گم شدن وجود دارد.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.