رییس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: "کار گروه تسهیل‌گری اشتغال" در هر شهرستان با هدف تکیه بر توانایی مردمی جهت رونق کسب و کار و اشتغال استان با محوریت جهاد دانشگاهی تشکیل می شود.

به گزارش ایسنا مازندران، واحد عبدالهیان در نشست کمیته مشاغل خانگی که جهت هم اندیشی اجرای مناسب طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار برگزار گردید، با بیان اینکه شرایط حال حاضر کشور شرایط جنگ اقتصادی بوده و در جنگ اقتصادی بحث اشتغال مهمترین مورد است، اظهار کرد: پیروزی در نبرد اقتصادی جز با روحیه انقلابی امکان پذیر نیست و هر هموطنی که برای این مملکت کار می کند با هر نوع نگرشی، فردی انقلابی است.   

وی تصریح کرد: شناسایی نکات مورد اعتنا در موضوع اشتغال باید در ادارات مربوطه انجام شود که در این خصوص اهمیت و جایگاه  کارشناسان در سطح استان مهم است.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: رویکردها در بحث اشتغال طی سال های گذشته چندان مناسب و کارگشا نبوده است اما طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با رویکرد الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی تدوین شده است که اجرای آن قدم مثبتی در راستای اشتغال استان است.

عبدالهیان افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی با توجه به ساختار خود می تواند نقش شایسته ای در زمینه رونق اشتغال در مازندران داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت دولت به تنهائی از پس مساله اشتغال برآید، تصریح کرد: با تشکیل کار گروه تسهیل گری اشتغال در هر شهرستان می توان با تکیه بر توان مردمی در بحث اشتغال موفق بود.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران به کارکرد "شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی" در رونق اشتغال و ایجاد توسعه عادلانه به عنوان ظرفیتی مناسب ولی مغفول در موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: با ایجاد تعاونی های توسعه و عمران در سطح شهرهای استان می توان با بهره گیری از ظرفیت های قانونی بسیار مناسب و مترقی پیش بینی شده برای این شرکت ها در راستای تسهیل توسعه  اقدامات درخوری انجام داد.

عبدالهیان با اشاره به اینکه حوزه اطلاع رسانی و خبرنگاری در مازندران شرایط مناسبی ندارد، بیان کرد: در صورتی که شغل های مرتبط با رسانه در چتر حمایتی طرح توانمندسازی قرار گیرد، جهاد دانشگاهی  نقش دستگاه پشتیبان برای آموزش و اشتغال 50 نفر در این حوزه را تقبل می کند.

اجرای طرح نوین اشتغال توسط جهاد دانشگاهی مسرت‌بخش است

روفیا مجیدی معاون امور بانوان استانداری مازندران در ادامه نشست الگوی نوین توسعه مشاغل با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهاد علمی است و در حوزه اشتغالزایی با جهاد دانشگاهی قرارداد بستیم، اظهار کرد: اجرای طرح نوین اشتغال توسط جهاد دانشگاهی مسرت‌بخش است.

وی با اشاره به اینکه علی رغم وام‌هایی که طی چند سال اخیر در حوزه مشاغل خانگی داده شد اما همچنان بیکاری ما رو به افزایش است، تصریح کرد: اگر وام‌های تبصره سه ایجاد اشتغال، اشتغال پایدار ایجاد می‌کرد، در حال حاضر آمار بیکاری در مازندران این نبود.

معاون امور بانوان استانداری مازندران با بیان اینکه اغلب وام‌های اشتغال در جای خود هزینه نشد، گفت: با توجه به ظرفیت میلیاردی وام در چند سال‌ گذشته، اشتغال به دلیل پرداخت تسهیلات  بدون توجه به اهلیت و تخصص افراد بخش زیادی از این تسهیلات به هرز رفت.

مجیدی افزود: در سال گذشته در سه شهرستان نکا، بابل و ساری طرحی در حوزه کسب و کار اجرا کردیم که در کلاس‌های توجیهی آن به فراگیر اعلام می‌کردیم که اعطای تسهیلات هدف ما نیست، در این طرح مشاوره کسب و کار در زمینه‌های اشتغالزایی با توجه به خواست افراد بوده است که خوشبختانه طرحی رضایتمند بود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه مشاغل که از تهران ابلاغ شد، ما می خواهیم در مازندران با همفکری از این الگو به عنوان پشتیبان مشاغل استفاده شود و باید مواظب باشیم که در پشتیبانی در مشاغل طوری رفتار نشود که به استثمار افراد بینجامد.

معاون امور بانوان استانداری مازندران ادامه داد: ما می‌خواهیم به اقشاری درآمد اقتصادی ضعیف دارند کمک کنیم بنابراین شناسایی پشتیبان مهم است و دستگاه‌های متولی باید در معرفی پشتیبان چه اخلاقی و چه اجتماعی  تلاش شود تا افراد ازآگاهی و  تعهدات برخوردار باشند و مشاغل هم باید بر اساس نیاز هر منطقه ایجاد شود.

مجیدی پایداری اشتغال و آموزش آن را یکی از اهداف طرح مشاغل دانست و افزود:  یکی از مشکلات مشاغل خانگی نداشتن برند و بازار فروش دانست و باید فضاهای مجازی را برای فروش محصولات به‌کار گیریم.

وی بیان کرد: هدف این طرح شناسایی منطقه‌ای درباره اشتغالزایی است و اصراری نداریم که طرح اشتغال فقط برای بانوان باشد.

معاون امور بانوان استانداری مازندران خاطرنشان کرد: لیست اولیه علاقه‌مندان به اشتغال از بهزیستی و امور زندان‌ها به جهاددانشگاهی محول شد و در آینده نزدیک لیست کمیته امداد را  هم به جهاد ارسال خواهیم کرد.

طرح مشاغل خانگی تسهیلات محور نیست

کامران اصغری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، در ادامه نشست با اشاره به اینکه در گذشته حوزه‌های مختلف متقاضی داشتیم اما آنچه الان مد نظر سیاست دولت در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در همکاری با جهاد دانشگاهی مطرح شده است، اظهار کرد: توانمند سازی متقاضیان و تبیین الگوی جدید مشاغل خانگی می تواند مشکلات اشتغال‌زایی قبل را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح مشاغل خانگی، تسهیلات محور نیست، افزود: تسهیلات به عنوان اهرم کمکی  و تشویقی است و اصل موضوع پرداخت تسهیلات نیست.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته 28 میلیارد تومان در مشاغل خانگی منابع داشتیم اما امسال یک چهارم این مبلغ تامین شد، گفت: باید ظرفیت مناسب و ایده‌های مهم از جمله جمع آوری و بسته بندی گیاهان دارویی توسط برخی کارآفرینان در استان پیاده سازی شود.

اصغری نداشتن بازار فروش را یکی از موانع در تسهیل‌گری و پشتیبانی دانست و افزود: کسی که تولید می‌کند نباید الزاما فروشنده باشد و باید مسائل را جزء به جزء حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گاها نبود استاندارهای بهداشتی در یک طرح منجر به تعطیلی آن می‌شود و باید در داشتن و نداشتن مجوز در مشاغل خانگی، همچون پرورش مرغ بومی، ماست‌بندی و مشاغلی این چنینی اظهار نظر صریح داشته باشیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: با توجه به فعالیت دست‌اندرکاران و اشراف آنان بر مزایا و معایب طرح مشاغل لازم است دستگاه‌های اجرایی نظرات‌ و پیشنهادات خود را در اجرای طرح مشاغل خانگی ارائه کنند.

اصغری با بیان اینکه، باید بستر و ساختار برای اجرای مشاغل خانگی فراهم شود، تصریح کرد: مشاغل خانگی برای افزایش درآمد است اگر قرار ساخت کارگاه بزرگ و شرکت باشد، برنامه آن متفاوت بوده و نباید برای یک شغل خانگی استانداردهای یک شرکت را درنظر داشت.

وی بیان کرد: باید قوانین دستگاه‌ها را در فرایند اجرای طرح مشاغل بررسی کنیم تا تقابلی در مسیر اجرا ایجاد نشود.

 

به گزارش ایسنا مازندران، لازم به ذکر است که جلسه کمیته مشاغل خانگی با محوریت موضوع" طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" با حضور رئیس جهاد دانشگاهی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون مدیرکل بانوان استانداری مازندران و کارشناسان حوزه اشتغال دستگاه های اجرائی استان در محل سالن جلسات جهاد دانشگاهی برگزار گردید.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.