معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران از واگذاری 52 هزار واحد مسکونی به متقاضیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،سید عباس رهگشای صبح امروز در ساری با اشاره به تحویل 52 هزار واحد مسکن مهر به مردم  و اینکه حدود 5 هزار واحد دیگر در دست ساخت است،اظهار داشت: در طول یکسال گذشته بیش از 1500 واحد تکمیل و تحویل ثبت نام کنندگان شده است.

وی با بیان اینکه بازسازی بافتهای قدیمی و فرسوده و استحکام بخشی بناهای جدید از مهمترین اولویت های این اداره کل است،افزود: سال قبل بیش از 1500 نفر از مالکین بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند که به هرکدام 40میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 9 درصد و 15 میلیون تومان نیز برای جا به جایی و اجاره مکان جدید پرداخت شده است.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت : در آئین نامه‌های جدید نظام مهندسی، کلیه سازه‌های بتنی و فلزی باید به یک دیوار نگهدارنده (وال پست) مجهز باشند تا در مقابل حوادث ناشی از بلایای طبیعی از قبیل زلزله و سیل مقاومت کنند و این موضوع با جدیت تمام توسط ناظرین مسکن و شهرسازی و کارشناسان نظام مهندسی پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش تقاضا، کاهش تولید و محدودیت اراضی دارای قابلیت ساخت و ساز، از مهمترین عوامل افزایش نرخ مسکن در مازندران است.

رهگشای با بیان اینکه افزایش هزینه‌های ساخت رغبت برای ساخت و سازهای جدید را از بین برده است، ادامه داد: از آنجایی که تمام ساخت و سازها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت به جز مسکن مهر و بافت فرسوده هیچ یارانه‌ای برای این بخش نمی‌پردازد.

وی افزود: دولت در نرخ گذاری مسکن هیچ نقشی نداشته و کلیه قیمت ها بر اساس برآورد سازندگان آن صورت می‌گیرد.

رهگشای با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف استان متفاوت است و از 60 تا 120 درصد متغیراست، گفت: کاهش متراژ ساختمان ها تا زیر 80 متر مربع به منظور هماهنگی با قدرت خرید مردم و کاهش مصرف انرژی، از سیاست های کلان دولت در بخش مسکن است که در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران تصریح کرد: پایین آمدن توان خرید مردم موجب شده تا تولیدکنندگان مسکن، برای فروش واحدهای خود به سود کمتر قانع شوند و در برخی موارد حتی با هزینه تمام شده آنها را واگذار کنند که همین امر آمار تولید را پایین آورده است.

وی گفت: آمار دقیق مالکین و مستاجرین مازندران مشخص نیست و برای استحصال آن نیاز به آمارگیری خانه به خانه در استان است. اما طبق آخرین آمار سازمان نفوس و مسکن در سال 95 نسبت واحدهای مسکونی قابل بهره برداری در مازندران به نسبت جمعیت شهری ساکن در آن، 2 درصد کمتر و همین نسبت در جمعیت روستایی 7 درصد بیش از حد نیاز است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.