به گزارش ایرنا به همراه نمایشگاه هنرهای سنتی، دستاوردهای نیروهای یگان حفاظت و نمایشگاه اسناد تاریخی در موزه خانه کلبادی ساری افتتاح شد.
**هنر ایرانی مایه مباهات است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این مراسم گفت: هنر ایرانی، انتزاعی و تصادفی نیست و برگرفته از هویتی است که در بستر زمان شکل گرفت و وظیفه داریم در این بستر جاری، نقش خود را به درستی ایفا کنیم.
حسین حسن نژاد اظهار کرد: باید نسبت به تبیین، تفسیر و تبلیغ این فرهنگ بین مردم تلاش کنیم و از این میراث فرهنگی اصیل برای امروز بهره برداری کنیم.
وی افزود: اگر از این فرهنگ انحراف داریم به میراث خود برگردیم چرا که ملت های کهن به میراث خود احترام می گذارند.
این مسئول تصریح کرد: در طول تاریخ گاهی برای حفظ هویت خود جنگیدیم و برای این که از این هویت برداشت منطبق با واقعیت داشته باشیم موظف به حفظ آن هستیم.
وی با بیان اینکه میراث ما نشان دهنده خوش ذوقی و خوش طبعی مردم ایران است، ادامه داد: این هنر باید مایه مباهات ما باشد تا میراث ما هم توسط آیندگان پاسداری شود.
برگزاری سه نمایشگاه در خانه کلبادی
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در ادامه اظهار کرد: گردشگرانی که وارد کشور می شوند فقط به دلیل طبیعت ایران نیست ، بلکه تاریخ ایران انگیزه سفر بسیاری از این گردشگران است.
سیف الله فرزانه افزود: جذب گردشگر از طریق بناها و آثار تاریخی شکل می گیرد و هنرهای سنتی در بناهای ما چشم نوازی می کند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه از 28 اردیبهشت ماه تا سوم خرداد دائر است، ادامه داد: علاقه مندان می توانند از ساعت 9 تا 19 به خانه کلبادی مراجعه کنند.
فرزانه با اشاره به نمایش 75 اثر هنرهای سنتی از تهران در این نمایشگاه و کشفیات یگان حفاظت، تصریح کرد: نمایشگاه تصاویر 22 سند تاریخی هم در حمام وزیری دائر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه موزه معرق قرآنی در کیاسر امروز افتتاح می شود، گفت: آیات قرآنی به وسیله هنر منبت و معرق در یک خانه قدیمی کار شده و مجوز موزه را ما صادر کردیم.
این مسئول با اشاره به اینکه برگزاری میزگرد تخصصی مرمت مسجد در مسجد جامع ساری از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد: برنامه شب های فرهنگی در رامسر، ساری و آمل برگزار می شود ضمن اینکه شب فرهنگی نیما دوم خرداد ماه در یوش برگزار می شود.
**نمایش 75 اثر هنرهای سنتی پایتخت در ساری
معاون پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم اظهار کرد: پژوهشکده هنرهای سنتی علاوه بر اقدامات پژوهشی، کارگاه هایی را به هنرهای سنتی اختصاص داده و هنرمندان در رشته هایی مانند زری بافی، خاتم‌، مینا کاری، قلم زنی و کارگاه چاپ و نقاشی روی پارچه به خلق آثار هنری در جامعه معاصر امروز می پردازد که در راستای اشاعه این هنر است.
رسول فرج زاده تصریح کرد: در این‌ نمایشگاه علاوه بر نمایش 75 هنر سنتی، هنرمندانی از حوزه نقاشی روی سفال، معرق و منبت و خاتم کاری حضور دارند.
9927/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.