به گزارش خبرنگار ایرنا ، این داروسازان با ارسال نامه ای به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بابل و شورای هماهنگی و اعضای انجمن داروسازان مازندران بر ضرورت اصلاح رویه تعیین دستمزد و احقاق حقوق داروسازان مسئول فنی داروخانه ها یا داروسازان غیر موسس تاکید کردند.
در این نامه نوشته شده است : ما داروسازان مسئول فنی که بیشترین بار مسئولیت علمی و سلامتی مردم در داروخانه ها و شرکت های استان را بر عهده داریم معتقدیم با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و افزایش نرخ تورم، منطقی به نظر می رسد که میزان رشد فوق العاده های شغلی و مزایا همچون حق نظارت مانند حقوق پایه حداقل 36.5 درصد افزایش یابد.
نویسندگان نامه با اعلام این که نرخ مصوب انجمن داروسازان استان برای سال 98 شایسته نیست ، تاکید کردند که دستمزد تعیین شده نه تنها در بین جامعه پزشکی هم تراز در پایین ترین جایگاه حقوقی و معیشتی قرار دارد ، بلکه در بین جامعه داروسازان کل کشور هم یکی از کمترین نرخ های مصوب است که باعث فشار اقتصادی و روحی به داروسازان مسئول فنی شده و بر کیفیت عملکرد آنان و تمرکز بر سلامتی بیماران تاثیر سوء خواهد داشت.
داروسازان بی داروخانه مازندران همچنین از انجمن داروسازان استان انتقاد کردند و مدعی شدند که این انجمن به علت این که تمامی اعضای آن را داروسازان داروخانه دار تشکیل می دهند ، در تعیین دستمزد عملا منافع خودشان را بر داروسازان بی داروخانه که به عنوان مسئول فنی غیرموسس شناخته می شوند ترجیح دادند.
نویسندگان نامه با اعلام این که تضاد منافع تعیین دستمزد داروسازان غیرموسس توسط داروسازان موسس به عنوان متولی امر جای نگرانی فراوان دارد ، هشدار دادند : رویه انجمن داروسازان مازندران چه آگاهانه و چه غیر آگاهانه باعث شده تضاد و انشقاقی در بدنه این جامعه وارد شده و آرام آرام داروسازان موسس را در مقابل داروسازان مسئول فنی قرار داده و این بدبینی رو به افزایش است که در دراز مدت قطعا اعتماد و سرمایه اجتماعی بین اقشار این صنف را از بین برده و آسیب هایش در سالیان آینده می تواند جامعه نحیف داروسازان را بیش از گذشته از هم گسیخته و آسیب پذیر نماید.
داروسازان بی داروخانه در پایان این نامه خواستار پیگیری و بازنگری در نرخ دستمزد سال 98 شدند.
** پایین ترین نرخ در کشور
نماینده تشکل داروسازان بی داروخانه یا مسئول فنی مازندران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : انجمن داروسازان استان مازندران که یک انجمن صنفی است در پی توافقی با دانشگاه علوم پزشکی مازندران در چند سال قبل، هماهنگ با دیگر استان ها نرخ دستمزد برای دکتر داروسازی را که به عنوان مسئول‌ فنی در داروخانه های خصوصی و دولتی استان مشغول به کار هستند ، مصوب می کند.
محمد محمدطاهری افزود : اما ماجرا از آنجا شروع می شود که تمام اعضای انجمن و هیات‌ مدیره این انجمن ، خود صاحبان داروخانه و سرمایه هستند و در این نرخ ‌گذاری همیشه نگاهشان معطوف به منافع خودشان یعنی موسسان داروخانه است و داروسازانی که هنوز از خود داروخانه ندارند و به عنوان نیروی مسئول فنی در داروخانه‌ ها کار می کنند ، مورد ناعدالتی قرار می گیرند.
وی با اعلام این که بیش از نیمی از جامعه داروسازی استان مازندران را مسئولان فنی غیر موسس تشکیل می دهند ، گفت : این تضاد منافع اعضا با متولی بودن این انجمن جای نگرانی فراوان دارد و تصمیمات انجمن که کاملا مدافع حقوق داروخانه داران و به ضرر مسئولان فنی غیرموسس است باعث شد ثابت شود این نگرانی ها بی‌ مورد نبوده است.
** افزایش درآمد داروخانه
عضو تشکل داروسازان مسئول فنی مازندران با بیان این که در سال گذشته به ازای هر نسخه سه هزار و 500 تومان حق‌ فنی سهم داروخانه ها بود که جدای از سود فروش دارو محاسبه می شد ، گفت: ولی امسال با پیشنهاد وزارت بهداشت و تایید دولت، حق فنی برای نسخه‌ها به ازای تعداد اقلام دارویی موجود در نسخه به طور متوسط تا پنج هزار تومان تصویب شد.
وی افزود : متاسفانه با وجود افزایش درآم داروخانه داران ، اما انجمن داروسازان مازندران با بهانه های واهی از جمله این که استان مازندران خوش آب و هواست و داروخانه ها سود ندارند حقوق مسئول‌ فنی را به کمترین میزان در کل استان های کشور رساندند و نرخی که تعیین کردند حتی از میانگین نرخ کشوری و کف قیمت حقوق که برای استان تهران است کمتر است.
محمدطاهری گفت: طنز تلخ اینجاست که انجمن داروسازان مازندران عنوان می کند داروخانه‌ها در مازندران سود بالا ندارند و افزایش معقول و مطابق میانگین کشوری حقوق مسئول فنی برای آنها میسر نیست ، اما قیمت مجوز تاسیس داروخانه در استان مازندران بالاترین نرخ در کل کشور را دارد.
وی توضیح داد : فقط مجوز یک داروخانه در مازندران به قیمت میانگین حدود 1.4 میلیارد تومان خرید و فروش می شود و این فقط قیمت مجوز تاسیس است و قیمت ملک و قیمت داروها و اجناس موجود در آن جداست.
این داروساز گفت : تلخ تر و جالب تر این که یک داروساز جوان و تازه فارق التحصیل شده حداقل باید حدود ۱۸ سال در صف تاسیس بایستد تا مجوز داروخانه دریافت کند ، اما داروسازان قدیمی‌ تر و صاحبان داروخانه این مجوز را به رایگان گرفتند و همین مجوز رایگان که چندین سال پیش دریافت کردند الان به قیمت حداقل یک و نیم میلیارد تومان می فروشند.
محمدطاهری با بیان اینکه دستمزد داروسازان مسئول فنی در تهران هفت و نیم میلیون تومان ، در تبریز هشت و نیم میلیون تومان، در اهواز هفت میلیون و 900 هزار تومان و در اردبیل هشت میلیون تومان است ، گفت : انجمن داروسازان مازندران این رقم را در استان ما هفت میلیون تومان اعلام کرده در حالی که پایین ترین نرخ دستمزد متعلق به استان تهران هفت و نیم میلیون تومان است.
** نشست مشورتی برای رفع مشکل
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : تعیین دستمزد مسئول فنی داروخانه جزو وظایف معاونت غذا و دارو نیست و این رقم بر اساس شاخص هایی تعیین می شود.
محمدرضا شیران با بیان اینکه انجمن داوسازان موسس و تشکل مسئولان فنی داروخانه ها در زمینه تعیین قیمت دستمزد با هم به توافق می رسند، افزود : این 2 گروه، تفاوت نظر فاحش ندارند و بحث های آنها به هم نزدیک است و قرار است هفته آینده نشستی با هر 2 گروه داشته باشیم تا مشکل حل شود.
وی ادامه داد : این مساله، بحثی صنفی است و معاونت غذا و دارو نمی تواند برای تعیین دستمزد، ورود کند و مستقل نظر دهد و اقدامات ما در راستای مشاوره و راهنمایی است تا حقوق هر 2 طرف قضیه محقق شود.
این مسئول با بیان اینکه تعیین دستمزد مسئول فنی داروخانه در هر استان متفاوت است و حتی ممکن است در شهرهای مازندران هم این شاخص ها یکسان نباشد، گفت : دستمزد بر اساس پارامترهای هر استان تعیین می شود.
شیران با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران 500 داروخانه فعال است ، ادامه داد: 94 داروخانه بیش از سهمیه استان، مجوز صادر کرده ایم.
مازندران دارای دو دانشگاه علوم پزشکی یکی با نام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دیگر دانشگاه علوم پزشکی بابل است که به صورت مستقل عمل می کند.
شیران گفت : دولت به دنبال ارائه خدمات بیشتر در سطوح مختلف است و با تغییراتی که در وزارتخانه اتفاق می افتد مانند نسخه پیچی الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیک به سمت گسترش این خدمات هستیم.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تلاش این مجموعه هم بر گسترش این خدمات بویژه در سطوح روستایی است و گام هایی در این زمینه برداشته شده است ، افزود: در چند نقطه شهرستان نور و در روستاهای فریم، سنگده و محمد آباد شهرستان ساری با این هدف، از طریق بخش خصوصی داروخانه هایی تاسیس شده چرا که این روستاها جمعیت شناور قابل ملاحظه دارند ضمن اینکه جمعیت بومی این روستاها هم قابل توجه است.
** پاسخ نمی دهم
خبرنگار ایرنا برای دریافت نظر انجمن داروسازان مازندران با مسئول این انجمن دکتر فریبرز تیرگر طبری هم تماس تلفنی گرفت که وی حاضر به پاسخگویی نشد.
وی با اظهار این که موضوع طرح شده تنها یک خواسته صنفی است و خبرنگاران نباید ورود کنند ، در نهایت هرگونه اظهار نظر در این باره را به ملاقات حضوری با همراه داشتن کارت شناسایی خبرنگاری و نامه داروسازان مسئول فنی یا غیر موسس مشروط کرد.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.