به گزارش خبرنگار ایرنا ، نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش پس از چهار سال وقفه از فردا دوشنبه با اکران فیلم مستند تحسین شده 'لوتوس' اثر محمدرضا وطن‌دوست فیلمساز مازندرانی در سینما آزادی بابل آغاز به کار می کند و نمایش آثار ارسالی به این جشنواره تا 13 اردیبهشت در بابل، ساری و رامسر ادامه خواهد داشت.
مهدی قربانپور شامگاه یکشنبه در کنفرانس خبری یکی از این چهره ها را رئیس فستیوال بین المللی فیلم مسکو به عنوان یکی از فستیوال های گرید ' ای A ' جهان معرفی کرد و افزود : این اتفاقات برای سینما و فرهنگ مازندران اعتبارساز است.
وی با اعلام این که بیش از 3 هزار و 300 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد ف گفت که این تعداد بیشتر از 2 برابر جشنواره هشتم است.
آثار ارسالی به هشتمین جشنواره فیلم وارش حدود هزار و 50 فیلم بود.
قربانپور گفت : امسال بیش از یکهزار و 600 فیلم خارجی به دبیرخانه رسیده است.
** کشف استعدادها ، کارکرد اثبات شده وارش
دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر خروجی این جشنواره ، گفت : وارش جشنواره کشف استعدادهاست و چهره های مطرحی در سینمای امروز ما وجود دارند که نخستین بار فیلمشان در وارش حائز رتبه شد. وی توضیح داد : سارا بهرامی که سال 96 بهترین بازیگر جشنواره فجر شد نخستین بار در وارش جایزه گرفت. نیما جاویدی که با فیلم سرخپوست در فجر سی و هفتم درخشید، نخستین جایزه اش را سال78 که جوانی گمنام بود با فیلم 'قهرمان فلج ماراتن' در جشنواره وارش کسب کرد و امسال یکی از داوران بخش مسابقه ملی همین جشنواره است.
قربانپور افزود : این جشنواره محل بروز استعدادهای زیادی بود و این روند ادانه دارد و امسال نیز در بین فیلم های بخش نهایی کارگردانان جوان و با استعدادی وجود دارند.
وی با بیان این که در داوری آثار طی سه مرحله انجام شد ، گفت : داوری با وسواس زیاد همراه بود و تنها آثاری که با موضوع جشنواره همخوانی داشتند بررسی شدند و 30 درصد فیلم ها به خاطر مناسبت نداشتن با محورهای جشنواره حذف شدند.
** لزوم تقویت مشارکت مردمی
قربانپور افزود : انجمن های صنفی سینمای کشور مانند انجمن منتقدان، انجمن سینمای جوان، انجمن فیلم کوتاه، کانون کارگردانان و بسیاری از مجموعه های دیگر در برگزاری وارش همکاری کردند تا جشنواره ای در خور و مردمی برگزار شود.
وی با تاکید بر این که برای بقای جشنواره باید پایه مشارکت مردمی تقویت شود ، توضیح داد : به عنوان کسی که در فستیوال های مختلف بین المللی حضور یافتم از نزدیک نقش مردم در حفظ جشنواره ها را لمس کردم. اتفاقی که سال گذشته در شهر دهوک عراق افتاد و حدود 50 هزار تن از مردم این شهر در اعتراض به برگزار نشدن جشنواره فیلم دهوک تجمع کردند تا مسئولان برای برگزاری آن اقدام کنند‌. در شهر کوچک کن نیز مردم هستند که جشنواره را حمایت می کنند و جشنواره نیز برای آن ها آورده دارد.
** دستاوردِ زیرساختی وارش
دبیر نهمین جشنواره فیلم وارش گفت : یکی از دستاوردهای مشهود و فیزیکی وارش برای مازندران، بهسازی و استانداردسازی مجتمع فرهنگی سینمایی بابل پس از چندین سال است.
وی افزود : عملیات عمرانی مناسب‌ سازی محل برگزاری جشنواره انجام شد و سالن‌ های نمایش با امکانات جدید و استاندارد برای جشنواره آماده و به مناسبت جشنواره وارش نیز این مجموعه، مجتمع فرهنگی سینمایی وارش نامگذاری شد.
قربانپور توضیح داد : این مجتمع سال 1383 بهره‌ برداری رسید، اما در این سال‌ ها عملیات عمرانی روی آن انجام نشد. با منابعی که سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و استانداری و فرمانداری اختصاص دادند این مجتمع که به مناسبت جشنواره، مجتمع سینمایی وارش نامگذاری شده، به عنوان کاخ اصلی جشنواره بازسازی شد و هنرمندان از فردا با فضای متفاوتی نسبت به آنچه تا کنون دیده بودند رو به رو می‌شوند.
** بازگشت داود رشیدی به بابل
قربانپور از نامگذاری یکی از سالن‌ های مجتمع فرهنگی و سینمایی وارش به نام استاد فقید داوود رشیدی خبر داد و گفت که اقدام با حضور خانواده این هنرمند برجسته مازندرانی انجام خواهد شد.
وی دلیل این نامگذاری را حضور مرحوم رشیدی در چهارمین دوره وارش برشمرد و افزود : در همین سالن بود که استان فقید داود رشیدی اصالت مازندرانی و بابلی خودش را اعلام کرد.
قربانپور همچنین از اهدای نشان استاد رشیدی به یکی از هنرمندان برجسته مازندران در مراسم اختتامیه جشنواره خبر داد.
** گسترش نگاه وارش
دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با اشاره به برپایی 8 نمایشگاه هنرهای تجسمی به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم وارش در بابل ، گفت : از عصر جمعه 5 نمایشگاه آغاز به کار کرد و فردا نیز در 3 گالری تازه بهسازی شده کاخ جشنواره نمایشگاه هایی از آثار هنرمندان برجسته و مطرح کشور برپا می شود.
وی افزود : با توجه به این که مازندران ظرفیت‌ های هنری بسیار بالایی در عرصه ملی و بین‌ المللی هنر دارد، تصمیم گرفتیم که وارش در روزهای برگزاری به این ظرفیت‌ها هم بپردازد. علاوه بر بخش هنرهای تجسمی، فضایی ایجاد شده تا آیین‌ های استان در جشنواره نشان داده شود.
قربانپور گفت : در حقیقت وارش تلاش کرده تا صرفا یک رویداد سینمایی نباشد و با توجه به محوریتی که برای جشنواره در نظر گرفته شد، به تمام ابعاد اجتماعی و فرهنگی منطقه نگاه داشته باشد.
** وارش برای همه
وی همچنین از اکران همزمان فیلم‌ های جشنواره در دو شهر ساری و رامسر نیز خبر داد و افزود: همزمان با بابل، سینما کانون ساری و مجتمع سینمایی آرامش رامسر و دانشگاه آزاد این شهر قرار است میزبان وارش نهم باشند.
او ادامه داد : در رامسر علاوه بر اکران فیلم ها در دو سالن، کارگاه های تخصصی نیز برپا می‌شود. ضمن این که در بابل سالن سینما آزادی به عنوان سالن سینمای مردمی به سالن‌ های برگزاری جشنواره اضافه شد تا شهروندان بیشتری امکان تماشای فیلم‌های جشنواره وارش را داشته باشند.
قربانپور با دعوت از تمامی شهروندان مازنی و گردشگران و مسافران برای تماشای فیلم‌ های وارش در سه شهر میزبان و حمایت از این جشنواره ، گفت: اکران فیلم‌ ها از ساعت 10 صبح آغاز می‌ شود و تا 12 شب ادامه خواهد داشت ، ضمن این که همه سانس‌ ها نیز رایگان است.
وی افزود : همچنین علاوه بر بخش‌ های مسابقه ملی و بین‌ المللی، ترنه‌ وا، جنگل‌ های هیرکانی، چشم‌ انداز فیلم‌ های مردم‌ شناسی کشور آذربایجان و مرور فیلم‌ های مردم‌ شناسی استان گیلان، نمایش فیلم‌ های بومی استاد 'فرشاد فداییان' مستندساز باسابقه مازندرانی هم در برنامه اکران فیلم‌های وارش قرار دارد.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.