بر اساس تازه ترین گزارش هواشناسی، استان مازندران در هفت ماه از سال زراعی 97-98 میزان 664 میلیمتر بارش باران را تجربه کرد که تقریبا با آمار کل سال زراعی دوره اماری بلند مدت برابری می کند.
به گزارش خبرنگا ایرنا، مازندران به میزان و ابعادی از بارش باران بهاری در فروردین امسال برخوردار شد به طوری که در دوره 30 ساله بی سابقه بود و در برخی مناطق منجر به سیلاب و حتی خسارت به زیرساخت ، تاسیسات، کشاورزی و زندگی مردم استان شد.
طبق اخرین برآورد میزان خسارت سیل در مازندران حدود 15 هزار میلیارد ریال بود، اما این بارندگی مزایای بسیاری برای استان داشت که به گفته کارشناسان نخستین آن خروج موقت استان از مسیر خشکسالی است.
علاوه بر این بارش برف نیز در ارتفاعات به بیش از یک متر رسید تا ذخایر ابی استان برای تابستان نیز تامین شود و منجر به سرریز شدن سدهای شهید رجایی، سد البرز ، گلورد و برخی از سدهای کوچک تر استان نیز شد.
رییس سازمان هوا شناسی مازندران با اشاره به اینکه میزان کل بارندگی سال زراعی دوره اماری بلند مدت استان 651 میلیمتر بود افزود: رسیدن مازندران به سقف بارندگی سال زراعی ان هم 5 ماه زودتر می تواند استان را حداقل برای سال 98 از مسیر خشکسالی خارج کند.
محمدرضا رضوی در گفت وگو با ایرنا همچنین اعلام کرد: میزان بارش باران در هفت ماه سال زراعی جاری نسبت مدت مشابه سال زراعی سال گذشته نیز رشد 43 درصدی را تجربه کرد.
به گفته مدیرکل هواشناسی مازندران بارندگی در سه شهرستان استان از مرز هزار میلیمتر هم گذشت که به ترتیب شامل شهرستان عباس آباد با یک هزار و 179 میلیمتر، رامسر با یکهزار و 111میلیمتر و تنکابن با یک هزار و 31 میلیمتر بود.
علاوه بر این رضوی گفت که تمامی ایستگاههای هواشناسی استان مازندران در سال زراعی جاری افزایش هفت تا 88 درصدی بارندگی را تجربه کردند که کمترین شهرستان نوشهر و بیشترین نیز گلوگاه است.
** افزایش 169 درصدی بارندگی فروردین در مازندران
مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه به صورت نقطه ای و میانگین فروردین امسال حدود 91 میلیمتر بارندگی در ایستگاههای هواشناسی استان ثبت شد، افزود: این میزان نسبت به فروردین سال گذشته افزایش 169 درصدی را نشان می دهد.
رضوی با بیان اینکه میزان بارندگی فروردین مازندران در دوره آماری بلند مدت نیز 47 میلیمتر است، گفت: میزان بارندگی فروردین امسال نسبت به دوره آماری بلند مدت نیز رشد 91 درصدی را تجربه کرد.
وی اعلام کرد: بیشترین میزان بارندگی فروردین ماه سال جاری استان در رامسر با 207 میلیمتر و کمترین نیز بندر امیر آباد با 35 میلیمتر بود.
به گفته او با توجه به اینکه میزان بارش در بندر امیرآباد نسبت به سال گذشته افزایش 13 درصدی داشت، اما نسبت به دوره اماری بلند مدت کاهش 16 درصدی را نشان می دهد.
**انتظار 3 سامانه بارشی در اردیبهشت ماه سال جاری
مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر این که نمی توان به طور دقیق بارندگی دوره های بلند مدت را پیش بینی کرد، گفت : اما به جز سامانه بارشی که این هفته مهمان مازندران است، سه سامانه دیگر نیز تا پایان اردیبهشت برای استان پیش بینی می شود.
رضوی تاکید کرد: سامانه های بارشی اردیبهشت ماه فقط بارندگی خواهندبود و هیچ گونه سامانه پر خطر و سیلابی برای استان پیش بینی نمی شود.
به گفته او ، سامانه بارشی پیش روی استان عصر امروز دوشنبه به صورت قوی وارد استان می شود و تا روز چهارشنبه مهمان مردم استان است و در این مدت بالا آمدن سطح رودخانه ها و آبگرفتگی معابر پیش بینی میشود.
وی همچنین گفت: از روز چهار شنبه از شدت ناپایداری ها کاسته می شود ولی تا چهارشنبه هفته آینده آسمان استان ابری همراه با بارشهای پراکنده خواهد بود.
** گیاهان سیاه ریشه ارتفاعات در تیر رس سرما و برف
مدیرکل هواشناسی استان مازندران هشدار داد: سرما و بارش برف که امشب و فرداشب استان مازندران را در می نوردد، متاسفانه به گیاهان سیاه ریشه در ارتفاعات خسارت وارد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اکنون در شکننده ترین زمان گیاهان سیاه ریشه هستیم افزود: باغداران باید اطلاعات اقدامات پیشگیرانه را از جهاد کشاورزی دریافت و اجرا کنند.
منظور از گیاهان سیاه ریشه درختان میوه شامل ، انواع گیلاس، هلو، شلیل، انواع آلبالو و گوجه سبز، گلابی و زردآلو است که در ارتفاعات مازندران کشت می شود.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.