سعید یزدانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز با حضور دادستان ، رئیس اداره راه و امور آب شهرستان سوادکوه از منطقه خطیرکوه بازدید کردیم و دستورات لازم برای جلوگیری از بروز سیلاب داده شده است .
وی با اشاره به فعالیت 15 معدن شن و ماسه در منطقه خطیرکوه ، گفت : این شرکت ها برای ایجاد راه دسترسی و تردد اقدام به ساخت چهار دهنه پل غیر استاندارد بر روی رودخانه ' تلار ' کردند که در زمان بالا آمدن آب رودخانه می تواند عامل بروز سیلاب و خسارت های ناشی از آن باشند .
رودخانه تلار که از رشته های کوههای البرز سرچشمه می گیرد و پس از گذر از شهرستان های سوادکوه ، سوادکوه شمالی ، سیمرغ ، قائمشهر و جویبار به دریا می ریزد ، در بارندگی اواخر اسفند و فروردین ماه امسال 2 بار طغیان کرد و بیشترین خسارت سیل و سیلاب اخیر هم به مناطق عبور این رودخانه در مازندران وارد شد.
فرماندار سوادکوه پایین بودن ارتفاع پل های ساخته شده در منطقه خطیرکوه و نزدیکی به رودخانه را عاملی عنوان کرد که می تواند باعث شود تا آورد رودخانه تلار هنگام پرآبی از جمله تنه درختان ، گل و لای نتواند از پایین آن عبور کند .
وی گفت : برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی این پل ها برداشته می شود تا در شرایط نامساعد جوی پیش رو با مشکلی مواجه نشویم .
یزدانی همچنین به وجود 120 نقطه رانشی و پرخطر در راههای سوادکوه اشاره کرد و افزود : همین مساله باعث شد تا در سیلاب های اخیر خسارت مالی و تلفات جانی را داشته باشیم .
وی تاکید کرد : در مناطقی که دیواره سازی راهها وجود دارد ، تلاش شده تا گل و لای ناشی از رانش های قبلی خارج شود تا در رانش های احتمالی مشکلی نداشته باشیم .
فرماندار سوادکوه در خصوص دیواره سازی نبودن برخی نقاط جاده سوادکوه به تهران نیز گفت : هزینه ایجاد این دیواره از توان اعتبارات شهرستان خارج است و باید اعتبار ملی به آن اختصاص دهند .
وی افزود : با توجه به حساسیت این مساله ، استاندار مازندران این مناطق پرخطر راهها را اعلام و درخواست بودجه ملی کرد تا اقدامات لازم انجام شود .
شهرستان سوادکوه که متشکل از سه شهر پل سفید ، زیراب و آلاشت و 171 روستا است 750 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد.
یزدانی همچنین از آماده باش تمامی تجهیزات و ماشین آلات امدادی در کنار رودخانه ها و مکان های پرخطر سوادکوه خبر داد و گفت : از جمله این مسیرهای پرخطر را می توان به تمامی شهر زیراب نام برد که رودخانه تلار از آن عبور می کند .
وی اضافه کرد : هرچند بعد از سیلاب های اخیر دیواره سازی موقت در این مسیر انجام شد ، اما برای جلوگیری از سیلاب احتمالی ، تجهیزات در این شهر مستقر شده است .
در سال 1394 بالا آمدن آب رودخانه تلار و طغیان آن باعث خسارت به واحدهای مسکونی حاشیه این رودخانه و حتی تخریب کامل و به زیر آب رفتن یک ساختمان شد و در سیل اواخر اسفند پارسال و 12 فروردین امسال نیز طغیان این رودخانه باعث تخریب کامل 11 واحد مسکونی حاشیه اش شد.
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.