محمد ابراهیم یخکشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مازندران حدود 2 هزار سردهنه زراعی سنتی و مدرن دارد که آبیاری بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان از طریق این سردهنه ها انجام می شود .
وی ادامه داد: با توجه به آغاز فصل کشت محصولات استراتژیک مازندران از جمله برنج، بازسازی و ترمیم سردهنه های زراعی در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق خسارت های وارده به بخش های کشاورزی این استان تا حدودی جبران شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران اضافه کرد: برای این منظور و تسریع در روند بازسازی سردهنه های زراعی مازندران به غیر از نیروهای این شرکت از نیرو و توان دیگر بخش ها و نهادها از جمله بسیج سازندگی، پیمانکاران و بخش خصوصی فعال در این زمینه استفاده شده تا هرچه سریعتر ترمیم این سردهنه ها انجام شود.
وی در خصوص اعتبار مورد نیاز برای ترمیم سردهنه های مازندران گفت: به طور متوسط برای ترمیم هر یک از سردهنه ها 200 میلیون ریال اعتبار نیاز است که با توجه به کمبود اعتبار هم اکنون این کارها به صورت امانی و پیمانی انجام می شود تا اعتبار لازم اختصاص یابد.
یخکشی افزود: با توجه به اینکه میزان خسارت سردهنه ها در مناطق غربی مازندران کمتر از دیگر مناطق بود در حال حاضر ترمیم سردهنه ها این منطقه انجام شد .
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان مناطق شرقی و مرکزی مازندران نیز مطمئن باشند که ترمیم سردهنه ها تا زمان نیاز به آبیاری محصولاتشان انجام می شود و مشکلی از بابت تامین آب زمین های خود نخواهند داشت.
مازندران230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که در حال حاضر کشاورزان مشغول آب تخت کردن و خزانه گیری برنج هستند که در این مرحله زمین های شالیزاری مملو از آب هستند.
در این استان 120 رشته رودخانه اصلی و فرعی جاری است که حدود 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را به روش های مختلف مشروب می کند.
آب مورد نیاز بیشتر شالیزارهای مازندران از رودخانه ها و با ایجاد بندهای انحرافی از سردهنه ها تامین می شود .
براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران ، سیل 6 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان از جمله 91 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و زیر ساخت ها از جمله سردهنه ها خسارت زد و یکصد هزار بهره بردار این بخش درگیر خسارت های ناشی از این حادثه طبیعی شدند .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.