به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران در مدت یک ماه اخیر بر اثر بارندگی های شدید شاهد وقوع سیلاب در دو مرحله یکی از 27 اسفند تا دوم فروردین و دیگر در روز 12 فروردین بود که به حدود هفت هزار واحد مسکونی ، بیش از سه هزار واحد صنفی و صنعتی ، 91 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی و سایر بخش ها به میزان بیش از 15 هزار میلیارد ریال خسارت زد.
با این وصف از چند روز پیش ناپایداری های جوی مازندران را ترک کرد و این استان شاهد هوای آفتابی و بهاری بود.
هواشناسی مازندران اعلام کرد که هوای آفتابی چند روز اخیر که با افزایش دما هم همره بود از عصر روز جمعه جایش را به ناپایداری جوی به صورت رگبار ، رعد و برق پراکنده بویژه در ارتفاعات استان خواهد داد.
در اطلاعیه ای هواشناسی مازندران آمده است که این ناپایداری جوی از شنبه 24 فروردین تا ظهر دوشنبه با تقویت سامانه بارشی موجب تناوب رگبار باران ، وزش باد نسبتا شدید موقتی و کاهش دما می شود ، ولی بارش ها در ارتفاعات بیشتر از مناطق جلگه ای خواهد بود .
هواشناسی مازندران تاکید کرد که به دنبال ورود موجود جدید ناپایداری جوی و استقرار سامانه بارشی در استان افزایش آب رودخانه های تلار ، تجن و نکارود دور از انتظار نخواهد بود.
رودخانه تلار که از کوههای البرز سرچشمه می گیرد و پس از گذر از شهرستان های سوادکوه ، سوادکوه شمالی ، سیمرغ ، قائمشهر و جویبار به دریای خزر می ریزد در یک ماه گذشته 2 بار به دنبال بارندگی های شدید طغیان کرد که یک بار به شهرستان های سیمرغ و جویبار و بار دوم به سوادکوه و سوادکوه شمالی بیشترین خسارت را وارد کرد.
رودخانه های نکارود که از داخل شهر نکا در شرق مازندران عبور می کند بر اثر بارندگی 27 اسفند 97 تا دوم فروردین امسال طغیان کرده و خساراتی را به مناطق روستایی و مزارع و باغ های شهرستان وارد کرد.
رودخانه تجن هم از داخل شهر ساری عبور می کند که بر اثر طغیان در بارندگی 27 اسفند پارسال که تا دوم فروردین ادامه داشت ، علاوه بر زیر آب بردن بوستان ملل این شهر ، به مناطق روستایی حاشیه ، مزارع و باغ ها و دیگر بخش ها خسارت زده بود.
هوای مازندران در حال حاضر صاف و آفتابی است و دمای هوای شهر ساری مرکز استان هم امروز در گرم ترین زمان به 26 درجه بالای صفر می رسد که برای ماه فروردین یک روز گرم محسوب می شود. هوای این شهر امشب هم در خنک ترین زمان به 15 درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید.
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.