به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس آخرین آمار گردشگری نوروزی امسال، از 27 اسفند تا روز 17 فروردین حدود 18 میلیون نفر شب اقامت مسافر در استان مازندران ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 20 درصد افزایش را نشان داد.
ایام گردشگری نوروزسال 97 مازندران میزبان حود 15 میلیون نفر شب اقامت بود.
درست است که تعطیلات نوروز امسال با قرارگیری سالروز مبعت رسول اکرم(ص) پس از سیزده بدر، عملا تا 16 فروردین ادامه داشت، اما این نکته را باید اضافه کرد که مازندران از آغاز تعطیلات نوروزی تا روز سیزده بدر گرفتار سیلاب ، بارش شدید باران و برف در ارتفاعات بود که منجر شد بسیاری از کارشناسان و خود مسئولان گردشگری استان اذعان به پیش بینی کاهش گردشگران نوروزی کنند.
بارش باران و برف و سیلابی که از 26 اسفند ماه در مازندران آغاز شد، نه تنها منجر خسارت به زیرساخت ها ، تاسیسات عمومی و زندگی و کشاورزی مناطق شرقی و مرکزی استان شد، عملا بخش گردشگری مناطق کوهستانی تا ساحلی شرق و مرکز استان را تعطیل کرد.
در برخی از مناطق شهرستان های نکا، سیمرغ ، میاندرود و حتی بابلسر تا نیمه فروردین با کاهش 100 درصدی گردشگران مواجه بودیم .
علاوه بر این جاده های هراز ، کندوان و سوادکوه به عنوان محورهای اصلی مواصلاتی مازندران با پایتخت کشور که شریان اصلی گردشگری استان نیز است، به علت رانش و ریزش کوه و همچنین برف و سیلاب، حدود نیمی از ایام عید بسته بودهو عملا راه ارتباطی استان با جنوب مسدود بود.
اما با اینکه شهرهای شرقی و مرکزی با کاهش مسافر و گردشگران نوروزی روبرو بودند اما شاهد کوچ مسافران به غرب استان بودیم تا جایی که برخی از شهرهای استان مانند عباس آباد و چالوس رشد 80 درصیدی مسافران نوروزی را تجربه کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا با اشاره به جذب حود 70 درصد از مسافران نوروزی در مناطق غربی مازندران، گفت: اما شهرهای مرکزی نیز با عادی شدن شرایط مقاصد حدود 30 درصد گردشگران نوروزی بودند که رشد خوبی با توجه به شرایط سیلابی محسوب می شود.
سیف الله فرزانه با بیان اینکه امسال حدود 30 درصد به ظرفیت اقامتی استان افزوده شد ، افزود: نوروز 98 بیش از یک میلیون و 200 هزار تخت میزبان مسافران و گردشگران بود.
وی گفت: امسال بر خلاف سال های گذشته هدف گذاری ما افزایش کیفیت خدمات و هدف مند شدن خدمات بود ، اما همچنان مازندران از نظر عدد رتبه برتر پذیرش گردشگر را دارد.
همچنین ، به گفته او در ایام نوروز از 27 اسفند تا 16 فروردین، 10 هزار و 929 چادر مسافرتی در سواحل، پارک ها، حاشیه بلوارها و خیابان های استان مازندران برپا شد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران اعلام کرد : در همین ایام بیش از تعداد سه میلیون و 72 هزار بازدید گردشگران از مناطق روستایی استان داشتیم و بیش از 2 میلییون و 700 هزار نفر شب اقامت در روستاهای مازندران ثبت شد.
فرزانه اضافه کرد که حدود یک میلیون و 700 هزار گردشگر نیز از اماکن مذهبی، بازارچه های صنایع دستی و موزه های تاریخی استان دیدن کردند.
او در آخر با بیان اینکه حدود 250 مورد کنسرت موسیقی و موسیقی صحنه ای در ایام نوروز در مازندران برگزار شد، گت: برنامه ما بیش از این تعداد بود که متاسفانه اتفاقات سیل منجر به لغو برخی اجراها شد.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.