ستاد بازسازی مناطق سیلزده مازندران به دنبال فروکش کردن بحران سیل در این استان به دستور استاندار شکیل شده و فعالیتش را از امروز شنبه به صورت رسمی آغاز کار کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران؛ احمد حسین زادگان در پی بازدیدهای میدانی چند روز گذشته تشکیل چنین ستادی را با هدف استمرار فعالیت دستگاههای مختلف تا بازگرداندن مناطق سیل‌زده به حالت اول ضروری دانست و دستور راه اندازی و آغاز فعالیت آن را داد.

این نخستین باری است که در استان مازندران به دنبال بروز بحران سیل ستاد بازسازی تشکیل می‌شود.

مازندران به خاطر شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی طی سال های گذشته همواره شاهد بروز بحران سیل و سیلاب یا یخبندان بود که از آن جمله می توان به یخبندان سال 95 و وقوع چند مورد سیل در سال های قبل و بعد از آن در غرب و شرق استان اشاره کرد.

یکی از مشکلات مهم در تمامی این سال‌ها استمرار نداشتن فعالیت بازسازی و پیگیری مصوبات زمان بحران، پس از فروکش کردن آن بوده که همواره مورد انتقاد آسیب دیدگان و دیگر شهروندان قرار می‌گرفت و مسئولان و دستگاههای اجرایی به فراموش کردن وعده‌های داده شده در زمان بحران متهم می‌شدند.

مهر ماه امسال نیز غرب مازندران دچار سیل و سیلاب شده بود ، ولی بازسازی بخش‌های مختلف آن به خاطر خارج شدن مناطق آسیب دیده از وضعیت بحرانی و نبود مرجع خاص برای هماهنگی با کندی همراه شد و انتقاداتی را در پی داشت.

روابط عمومی استانداری مازندران جمعه شب اعلام کرد که استاندار با هدف انجام سریع بازسازی، ساخت و تعمیر منازل و تاسیسات آسیب دیده دستور تشکیل ستاد بازسازی مناطق سیلزده را صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، حسین زادگان در جلسه اضطراری با مدیران ستادی استانداری، بازسازی مناطق آسیب دیده را اولویت مدیریتی خود اعلام و یکی از وظایف و اهداف تشکیل این ستاد را هماهنگی و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها برای اتمام به موقع بازسازی و ترمیم آسیب‌های سیل عنوان کرد.

وی از همه مدیران استان خواست همان گونه که طی دو هفته گذشته با جدیت و تلاش شبانه روزی با سیل‌زدگان همراهمی کردند و کوشیدند تا اوضاع به شرایط عادی بازگردد، با همت بیشتر و عزم جدی‌تر وارد مرحله بازسازی شوند.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: بازسازی را با مدیریتی واحد و با بهره‌گیری از تلاش تمامی دستگاهها، نهادها و همت بالای نیروهای بسیجی و نظامی و مهم‌تر از همه پشتکار و اراده مردم در کمترین زمان ممکن محقق خواهیم کرد.

بارندگی شدیدی که از 26 اسفند ماه سال 97 در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین ماه سال جاری ادامه داشت ، سبب طغیان رودخانه‌ها در مناطق مرکزی و شرق استان شد و به 9 شهرستان و 230 روستا در بخش‌های مختلف خسارت زد.

بر اساس بررسی‌های اولیه صورت گرفته میزان خسارت این سیل و سیلاب ناشی از طغیان رودخانه‌ها بیش از 13 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

سیلاب سبب تخریب دستکم 500 خانه و آبگرفتگی 6 هزار و 200 واحد مسکونی دیگر و دهها واحد صنعتی و ابنیه راهها، پل‌ها، مزارع کشاورزی و باغ ها، دامداری و مرغداری و دهها مزرعه پرورش ماهی شد.

از زمان بروز این بحران طبیعی علاوه بر رییس جمهوری و معاون اولش که به صورت جداگانه به مازندران سفر و از مناطق سیلزده بازدید کردند، رییس مجلس شورای اسلامی و برخی از وزیران دولت هم به استان آمدند و از نزدیک در جریان خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از سیل و سیلاب قرار گرفتند.

اگرچه سیل و سیلاب در مازندران به صورت مستقیم قربانی نگرفت ولی پنج نفر بر اثر تبعات این بلای طبیعی از جمله برق گرفتگی و سقوط سنگ از کوه جان باختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.