محمد محمد زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خسارت مزارع پرورش ماهی را از نوع خفگی ماهیان زیر گل و لای ناشی از ورود سیلاب ها اعلام کرد و افزود: همچنین تاسیسات و امکانات نیز دچار خسارت شدید شده است.
وی با بیان اینکه عمده مزارع خسارت دیده مربوط به پرورش ماهیان گرم آبی بوده است، ادامه داد: متاسفانه مقوله بیمه مزرعه و محصولات شیلاتی نیز در بین پرورش دهندگان بسیار کم رنگ است.
مدیرکل شیلات مازندران در عین حال به مشکلات تعهدات و میزان حق بیمه محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در صدد هستیم از محل حوادث غیر مترقبه مساعدت هایی را به صاحبان پرورش ماهی سیل زده پرداخت کنیم.
وی در مورد تخم ریزی ماهیان استخوانی دریای خزر در رودخانه های استان بیان داشت: سیل خللی در انجام این فرایند طبیعی ایجاد نکرده است.
وی توضیح داد: با پر آب شدن رودخانه های شیلاتی استان وضعیت تکثیر طبیعی ماهیان مطلوب تر نیز شده است.
محمد زاده گفت: در حال حاضر با حضور ماموران شیلات محیط امنی برای تکثیر طبیعی در رودخانه های نسارود ،ازارود ،چشمه کیله ،کاظم رود، نمک آبرود، تجن، نکا رود و بابلرود مازندران بوجود آمده است.
در حادثه سیل اواخر اسفندماه در مازندران به 6 هزار و 200 واحد مسکونی، مزارع کشاورزی، تاسیسات زیربنایی از جمله راهها حدود 13 هزار میلیارد ریال خسارت وارد شد که حدود نیمی از این خسارت به بخش های مختلف کشاورزی است.
طبق بررسی های صورت گرفته سیل به 9 شهر و 260 روستای استان مازندران خسارت زده است.
هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی سه هزار و 400 واحد پرورش آبزیان در مازندران وجود دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.
سفید، کپور، آزاد و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی در مازندران است.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.