به گزارش خبرنگار ایرنا، همساله درآستانه فصل بهار حدود40 گونه از پرندگان مهاجر برای جوجه ریزی مازندران را مقصد کوچ بهاری خود قرار می دهند.
پرستو، چلچه، زنبورخوار، سبزقبا و حواصیل در زمره پیشقراولان مهمانان بهاری طبیعت مازندران را تشکیل می دهند.
در مجموع در زمستان و بهار افزون بر 150 گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت حدود 1.5 میلیون بال به مازندران سفر می کنند.
*** زاد و ولد بهاری
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: درمجموع در بهار حدود 40 گونه از پرندگان مهاجر برای بهارگذرانی به طبیعت این استان سفر می کنند.
کوروس ربیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چلچه و پرستو بیشترین جمعیت پرندگان بهارگذران و پیشقراول مهاجران بهاری اند که از چند روز قبل برای جوجه ریزی و تخم گذاری به این خطه شمال کشور آمدند.
وی اضافه کرد: چلچه از گونه پرندگان بهار گذران لانه های خود را در شیروانی ساختمان های مسکونی، تجاری با بهره گیری از مصالح در اختیار گل و لای و کاه و کلش و حتی چوب نازک درست می کنند و بیشتر تمایل به زندگی انفرادی دارند.
ربیعی افزود : این در حالیست که پرستوها زندگی اجتماعی را بیشتر ترجیح می دهند و گاها نیز 40 تا 50 بال پرنده نر و ماده در کنارهم لانه شان را ایجاد می کنند.
وی تغذیه این پرندگان را حشرات به خصوص پشه های بهاری اعلام کرد و به نوعی این گونه ها را تمیز کننده طبیعت برای زندگی انسان ها دانست.
*** مشخصات ظاهری چلچه ( پرستو)
این پرنده، 16 سانتیمتر طول دارد و به واسطه ی رنگ آبی سیاه رو تنه، دم دوشاخه ی بلند، گلو و پیشانی بلوطی، نوار تیره ی سینه و زیر تنه ی نخودی، به آسانی شناخته می شود.
اغلب تا نزدیکی انسان آمده و ناگهان بر می گردند و حشرات بالای سطح زمین را شکار می کند. صدای این پرنده آهنگین و شبیه«ویت- ویت» یا «ته سی-ویت» شنیده می شود.
زیستگاه این پرنده در فضاهای باز، کشتزارها و اغلب در نزدیکی مناطق مسکونی به سر برده و آشیانه را در سقف خانه ها یا شکاف دیوارها، از گل می سازد.
در ایران، تابستان ها فراوان است و احتمالا زمستان ها، تعداد اندکی از آنها در منتهی الیه جنوب باقی می مانند.به سبب علاقه، احترام و ارزشی که مردم برای این پرنده قائل اند( چون آمدنش نوید بهار را می دهد) نیازی به اقدامات حفاظتی ندارد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.