به گزارش خبرنگار ایرنا، تعداد بالای مسافران نوروزی در مازندران به جای تبدیل به فرصتی برای نهادهای خدماتی جهت جذب بیشتر گردشگر با رضایتمندی حداکثری به شرایط سوء استفاده مبدل گشته تا مسافران از این استان سرسبز به 'سر گردنه' تعبیر کنند.
استان مازندران بنا به شرایط اقلیمی امسال هم همزمان با ایام تعطیلات نوروز آسمانی بارانی دارد و بسیاری از نقاط شرق هم درگیر سیل است و این قضیه به عدم امکان چادر زدن و بساط سفره چیدن برای مسافر دامن می زند به همین علت بر تعداد مسافرانی که برای تهیه غذا ناچار به مراجعه رستوران ها هستند افزوده است.
این مساله در کنار تورم در برخی اقلام غذایی دست مایه رستوران داران مازندران شده تا با قیمت هایی باورنکردنی و دور از ذهن به مسافران خدمات بدهند و در این میان غیبت نهادهای ناظر نیز کاملا مشهود است.
رستوران ها باید در ارائه خدمات خود تعرفه های قانونی را لحاظ و از مقررات در این زمینه پیروی کنند اما در بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از برخی رستوران ها بخصوص رستورانهای بین راهی و شهرهای ساحلی، رستوران داران مازندران در این ایام ملاک را فقط سودآوری هرچه بیشتر خود قرار می دهند.
در بازدید محسوسی که در روزهای اخیر خبرنگار ایرنا از برخی رستوران های شهرستان آمل و محمودآباد داشت، با قیمت های باور نکردنی روبرو شد که حتی جیب غنی ترین و به اصطلاح افراد لاکچری هم به قیمت فهرست غذاهای این رستورانها نمی رسید.
در بازدید از یکی از رستورانهای شهرستان محمودآباد، یک پرس چهار نفره خورشت گردن به بهای یک میلیون و 280 هزار تومان سرو می شد که حتی برخی از افراد متمکن را در رودرویی با این قیمت از غذا خوردن پشیمان می کرد.
گفتنی است در همین رستوران زرشک پلو با مرغ به قیمت 65 هزار تومان فروخته می شد که معمولی ترین غذای این رستوران بود.
همچنین در بازدیدی دیگر خبرنگار ایرنا از رستوران بین راهی معروف جاده هراز که در منطقه رزکه این محور واقع شده بود، هر سیخ جوجه کباب به قیمت 75 هزار تومان فروخته می شد که حتی با احتساب قیمت هر کیلویی 15 هزار تومانی مرغ نیز ، فراتر از تصور است.
این درحالی است که رستورانهایی با چندکیلومتر فاصله از این رستوران ، غذایی مشابه با یک چهارم قیمت به مشتریان سرویس می دهند.
در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با شهروندان این شهرستان ها کم و بیش همه اظهار داشتند که با این رستوران ها به واسطه برخی روابط برخورد نمی شود و یا تذکرات در حد جریمه های جزئی است که این رستورانها با فروش یک پرس غذا پول این جرایم را در می آورند.
همچنین برخی از این رستورانها به عنوان رستورانهای با ابهتی یاد کردند که کسی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد یا مدیریت کند. شاید هم این باور مردم محلی از این رو باشد که این رستورانها به راحتی و در روز روشن قیمت های نجومی به مسافران ارائه می کنند هیچ نظارت و برخوردی با آنها نمی شود.
حتی یکی از این رستورانها که پیش از این به قیمت بیش از یک میلیون تومانی غذای آن اشاره شد، به دلیل تغییر کاربری زمین کشاورزی به رستوران، واحدی غیر مجاز بوده و شنیده ها حاکی از آن است که جهاد کشاورزی حکم قلع و قمع آن را نیز دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صایع دستی و گردشگری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این نرخ های رستورانها نجومی بوده و اصلا مورد قبول میراث فرهنگی به عنوان بخش ناظر بر واحد های گردشگرپذیر نیست.
مهران حسنی این قیمت گذاری ها را غیر منصفانه و سودجویانه دانست و افزود: متاسفانه میراث فرهنگی متولی برخورد با این واحد ها نیست و اصناف باید رستورانها را نظارت کنند.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی قیمت های واحد های پذیرایی که با نرخ های استاندارد همخوانی نداشته باشد تایید نمی کند ، اما متاسفانه به دلیل متولی نبودن در این حوزه ، نمی تواند برخورد قانونی با این واحد ها انجام دهد.
معاون گردشگری مازندران همچنین اظهارداشت که چندین بار به این واحد ها تذکر داده شده، اما متاسفانه توجهی به تذکر میراث نکرده و روال خود را طی می کنند.
همچنین خبرنگار ایرنا در گفت گو با مسئولان اداره کل صنعت و معدن تجارت نیز موضوع را بیان کرد و آنها نیز وعده پیگیری موضوع را دادند.
علاوه بر رستوران داران بسیاری از فروشندگان جاده ای و بین راهی کالاهای مختلف خوراکی و پوشاک و غیره نیز متاسفانه در این ایام از شرایط سوءاستفاده کرده و قیمت ها را چندبرابر به مسافر تحمیل می کنند.
این مسائل در مجموع به مازندران ذهنیت یک استان گران در مسافر می آفریند و باعث می شود گردشگران در بقیه سفرهای خود به این استان مجهز به انواع مایحتاج باشند و گردشگری بدون سود و بهره برای مازندران را رقم زند که امروزه گلایه بسیاری از متولیان استان است ، علامت سوالی که به دنبال آن هستند چرا مازندران رهاوردش از سفر تنها زباله است و سودی از مسافر دست استان را نمی گیرد.
امروز باید جواب این سوال ها را از قیمت های گزاف برخی رستورانها در برخورد با مسافر در ازای دریافت انواع خدمات گرفت که مسافر را در قالب مشتری می بینند که باید جیبش را کاملا خالی کرد، مشتری که تمام پس انداز چند ماهه اش را باید صرف چند روز مسافرت با هزینه های گزاف تحمیلی کند.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.