به گزارش خبرنگار ایرنا ، عصر روز یکشنبه هفته گذشته ، 26 اسفند 97 سامانه سرد و بارشی از غرب مازندران وارد استان شد و هر چقدر این سامانه به مرکز و شرق استان نزدیکتر می شد بر شدت و میزان بارندگی ها افزوده شد.
اطلاعیه های اداره کل هواشناسی مازندران که پیش از وقوع بارش باران صادر شده بود همگی هشدار اخطار از بارش سنگین باران و آبگرفتگی را داده بودند به طوریکه این هشدارها باعث شد تا مدیریت بحران استانداری مازندران به نیروهای امدادی از جمله 58 شهرداری، جمعیت هلال احمر ، اورژانس و راهداری اعلام آماده باش بدهد.
بارش باران بی سابقه که بنا به اظهار نظر مسئولان هواشناسی مازندران در 30 سال اخیر بی سابقه بود نه تنها مردم مازندران و مسافران ، حتی نیروهای امدادی را غافلگیر کرد .
آسیب به 6 هزار و 200 واحد مسکونی روستایی ، شهری ، فراری شدن حدود 500 خانوار شهرستان سیمرغ از منازلشان و سکنی گزیدن در دیگر شهرها ، آسیب به تاسیسات آب آشامیدنی 265 روستا با حدود 60 هزار خانوار ، تخریب و آسیب 66 دهنه پل بزرگ و کوچک در روستاها ، کم آبی و قطعی آب آشامیدنی شهرهای گروه الف از جمله بابل ، سوادکوه ، بابلسر ، فریدونکنار و سوادکوه و خارج شدن تصفیه خانه طلوت که تصفیه آب آشامیدنی این شهرها را انجام می دهد تنها بخش و نمونه ای اندک از آسیب های سیلاب اخیر به مازندران است چرا که هنوز بسیاری از مدیران دستگاههای اجرایی آمار دقیقی از میزان و شدت خسارت وارده به مجموعه های زیر پوشش خود ندارند .
به نظر می رسد بعد از فروکش کردن کامل سیلاب و خارج شدن آب از مناطق شهری و روستایی سیل زده ، خسارت ها وارده به تاسیسات و زیر ساخت ها بیشتر رخ نمایی می کند و میزان دقیق آن مشخص خواهد شد .
با توجه به این حجم بالای خسارت های وارده ، دستگاههای اجرایی خدمات رسانی با فعال کردن اکیپ های خود، کار بازسازی و ترمیم تاسیسات و زیر ساخت های خود را از همان ساعات اولیه آغاز کردند تا اینکه مردم از خدمات آب ، برق ، گاز ، مخابرات و راه محروم نمانند.
روز جمعه و در ششمین روز بعد از وقوع سیلاب در مازندران، اکثر مدیران دستگاههای اجرایی از جمله آب شهری و روستایی ، گاز ، برق و مخابرات از رفع کامل مشکلات قطعی خدمات در مناطق سیل زده خبر دادند .
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: کمک رسانی به سیل زدگان در 2 فاز تامین و توزیع ارزاق و اقلام زیستی و پرداخت تسهیلات برای ترمیم و ساخت واحدهای مسکونی است.
علی اصغر احمدی شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فاز اول که همان تامین و توزیع خوراک و اقلام مورد نیاز زندگی مورد نیاز سیل زدگان است میان آنها توزیع شده است .
وی ادامه داد: ساکنان 6 هزار و 200 واحد مسکونی آسیب دیده از سیلاب اخیر ، هر 72 ساعت بسته ارزاق به آنها داده می شود.
به گفته مدیر کل بحران استان مازندران توزیع بسته ارزاق این افراد توسط امدادگران هلال احمر انجام می شود تا سیل زدگان از نظر تامین مواد غذایی با مشکل مواجه نباشند .
وی گفت: 200 بسته ماهی تن و کنسرو دیروز و 300 بسته ماهی تن و کنسرو امروز برای سیل زدگان ارسال کردیم که امدادگران هلال احمر این کار را انجام دادند .
وی همچنین از تخریب کامل 500 واحد مسکونی مازندران براثر سیلاب خبر داد و گفت: این واحدهای مسکونی استانداردهای ایمنی و امنیت ندارند و برای حفظ جان سکونت در آنها امکانپذیر نیست.
احمدی با اشاره به اینکه پرداخت خسارت به سیل زدگان توسط بانک عامل مسکن از روز شنبه آغاز می شود ، افزود : 40 میلیون ریال کمک بلاعوض با معرفی افراد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می شود .
وی ادامه داد : 120 میلیون ریال تسهیلات تعمیرات مسکن با بهره چهار درصدی به 6 هزار و 200 واحد آسیب دیده پرداخت می شود .
مدیر بحران استانداری مازندران اضافه کرد: 350 میلیون ریال تسهیلات کم بهره به واحدهای مسکونی تخریب شده در روستاها و 500 میلیون ریال تسهیلات کم بهره به واحدهای تخریبی شهری پرداخت می شود و علاوه بر این یکصد میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای ساخت مسکن به سیل زدگان پرداخت می شود .
وی همچنین از پیگیری استاندار مازندران برای افزایش سقف تسهیلات به سیل زدگان خبر داد و گفت : در صورت مصوبه دولت در این زمینه ، تمامی خسارت دیدگان سیل از افزایش سقف تسهیلات برخوردار می شوند .
احمدی تاکید کرد : برای کمک رسانی به سیل زدگان 12 شهرستان مازندران تفاوتی قائل نیستیم و تمامی تلاش ها برای ارائه خدمات به تمامی این حادثه دیدگان است تا هر چه زودتر به شرایط زندگی عادی برگردند .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.